Induktionsmoterer (vanligaste motortypen för 3-fas) är extremt mycket tystare än en 1-fasmotor med kolborstar. Dock tillkommer ju ljudet som luftflödet tillför.
 
Så en 3-fas motor är att föredra även till en spånsug?

(Känns som dumma frågor, men tror aldrig jag har hör en spånsug i verkliga livet.)
Hur mycket låter luftflödet?
 
jackt skrev:
Så en 3-fas motor är att föredra även till en spånsug?

(Känns som dumma frågor, men tror aldrig jag har hör en spånsug i verkliga livet.)
Hur mycket låter luftflödet?
Mig veterligen så har alla spånsugan induktionsmotorer och dem låter lika oavsett 1 eller 3 fas.
Om du är nyfiken på hur dem låter så kan du ju bege dig till närmaste brädgård, dem brukar ha spånsugar till sina sågar ;)
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
pär h skrev:
Hej Jac
Nu har du kört den spånsugen med patronfilter ett tag hur tycker du att det funkar förutom att den släpper ut mindre mängd damm. Jag tänkte på att den sätter igen väldigt fort märks det när den tappar sug pga igensatt filter. eller något annat.
Jag har inte märkt av några sådana problem. Jag har förstås inte heller analyserat suget något närmare utan kan bara konstatera att det inte blivit mer spill av spån från hyveln eller sågen med tiden. Kapaciteten är alltså fortfarande tillräcklig. Men det kanske tar längre tid / kräver mer spån för att det skall börja sätta igen?

Nu skall det kanske tilläggas att det tar ganska lång tid för mig att fylla en säck, det handlar ju inte direkt om daglig användning i mitt fall. Om du tittar på bilden i länken så ser du att det sitter två handtag utanpå filtret. På insidan sitter två borstar som ligger mot filtret och kan roteras med handtagen. Jag har snurrat ett varv ibland, kanske två-fyra gånger på en säck. Då drösar det ner ganska mycket fint spån (främst MDF damm från bordssågen). Jag misstänker att det främst skulle vara MDF spån från sågen som skulle kunna sätta igen filtret. Större spån från hyveln borde vara ett mindre problem.
 
Det håller jag med om, har aldrig sett någon enfas spånsug med borstmotor. Kanske skulle förtydligat det i mitt förra inlägg. 3-fas eller 1-fas i spånsugen spelar egentligen ingen roll förutom att det är svårt/dyrt (stor kondensator) att köra större induktionsmotorer på 1-fas. Eftersom alla 1-fassugar är på ganska låga effekter spelar det ingen roll. Nåja, ännu en utsvävning.
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
AXS
Har skickat fråga till classe, svar bör komma inom kort.
 
mattiasp skrev:
Apparaten högst upp i tråden har med all sannolikhet en högvarvig kolborstmotor. Kolla pos. 9 här:
[länk]
Utan tvivel, men en sån där verkar vara totalt meningslös om man frågar mig, har ju sämre kapacitet än en vanlig grovdammsugare...
 
Så vad är rekommendationen?

Om jag kör en DUAB i verkstaden så kommer det damma? Skall man bygga om med filter?

Om man ställer spånsugen i ett skåp utomhus, kommer det bli jätteundertryck i verkstaden? Öppet fönster blir ju lite kallt på vintern :D
 
Tyvärr är det så att om man använder säck moddelen av spånsug så kommer allt fint dam som är skadligt för hälsan inte att fångas upp av säcken.

För att inte bli långrandig så gäller följande om man vill få bort det skadliga dammet måste man byta till finare filter.
Kan göras på ett smidiga sätt byt säcken mot patronfilter. Eller på ett lite mindre smidigt sätt bygg in spånsugen eller bara säcken i en låda montera ett filter för utluften från lådan. Då filtrerar man i två steg vilket
har flera fördelar.

Pär
 
pär h skrev:
Tyvärr är det så att om man använder säck moddelen av spånsug så kommer allt fint dam som är skadligt för hälsan inte att fångas upp av säcken.

För att inte bli långrandig så gäller följande om man vill få bort det skadliga dammet måste man byta till finare filter.
Kan göras på ett smidiga sätt byt säcken mot patronfilter. Eller på ett lite mindre smidigt sätt bygg in spånsugen eller bara säcken i en låda montera ett filter för utluften från lådan. Då filtrerar man i två steg vilket
har flera fördelar.

Pär
Jag skulle också satsa på att bygga ett litet skjul eller likn. och sedan leda in filtrerad luft tilbaka till verkstaden, så får du ner ljudnivån dessutom ;)
 
BjörnBygg skrev:
Jag skulle också satsa på att bygga ett litet skjul eller likn. och sedan leda in filtrerad luft tilbaka till verkstaden, så får du ner ljudnivån dessutom ;)
Låter som en bra ide. Jag har möjlighet att bygga ett skåp utanför verkstaden, och öppna en ventil i väggen. Med filter på ventilen borde det väl bli klockrent. Tyst, varmt och dammfritt :D
 
Nackdelen med att bygga ett separat utrymme utanför verkstaden är att man kanske måste använda längre slang/rör. Och då blir det tryckfall. Dom här mindre/billigare sugarna är inte så kraftiga varje extra halvmeter slang påverkar spånsugens sugförmåga

Om man bygger en låda med hjul till spånsugen av plyfa så minskar ljudet rejält efter som man släpper ut ljudet i lådan och det kommer då att studsa hej vilt i lådan innan det far ut igenom det externa filtret. Maskinerna kommer utan problem överrösta spånsugen i lådan. Det mesta ljudet kommer nog från säcken det är där luften från impellern kommer ut. Om man vill kan man bygga en liten ljudfälla innan det externa filtret. Eller klä insidan med något mjukt, någon eller några centimeter skumgummi räcker efter som det är ett litet utrymme kommer ljudet att ha passerat igenom skumgummit många gånger innan det kommer ut.

Pär
 
Måste få fråga ytterligare en kanske dumm fråga. Efter ha läst Pär's bra svar, så funderade jag om man bygger in spånsugen för att minska ljudet och gör ett mindre luftutblås, skulle man kunna sätta en liten cyklon där då för att få bort ytterligare partiklar.
Jag har kanske missuppfattat allt om hur alla delar fungerar, så detta kanske inte ens fungerar.
Tänkte om man sätter dit typ en slang där filterpåsen eller patronfiltret sitter och leder det via en av smalnande slang till en cyklon (som jag förstått är en bra separator) och sedan ut i rummet igen. Skulle man "tjäna" något på det, eller skulle bara spånsugen pajja för returluften pressas ner till sådan liten dimension?
 
AXS
Det blev den större varianten från classe för mig(Eller egentligen min far).

Kommer ställas i hörn och halvt inbyggd för att minska ljudet och dammet något.

Tack för alla tips, men kom med mer för alla andra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.