En del av den bruksaktiga 90 tals inredningen tilltalar mig, enkelt, rymligt och praktiskt. Lite kantig och så men funktionell.
Fast snyggt kanske tar hem det i slutändan
 
raubtier raubtier skrev:
Alldeles för liten tyvärr, blir väldigt trångt i baksätet bakom mig. Annars är det fina bilar det håller jag med om.


Diesel känns dumt med så mycket korta körningar som jag har i vardagen, sällan mer än 1-2 mil i stöten vardagsvis. Nån helg i månaden blir det någon längre körning. Jag tror inte det är bra för partikelfiltret och en diesel generellt mår inte bra av att inte få upp tempen ordentligt någon gång.

Suv har jag varit inne på men de är ockå ofta diesel, om man inte tittar på nyare hybrider men det är andra prisklasser. Jag behöver i så fall en större SUV likt Rav4 för att få plats med packning till fjällresor (takboxen är full med utrustning redan...). :)


Ja absolut ska fler modeller provas, både Insignia och Mazda vill jag kika på. Har inte bråttom, viktigare för mig att hitta rätt bil. Får provköra det som finns i närheten, sen kanske den rätta bilen finns längre bort men då vet jag vad jag vill ha.

Självklart kostar det, oavsett bil. Försäkringsbolagen har ju också krav på service för t.ex. maskinskada o.s.v. ska täckas så det kommer man inte ifrån ändå. Hade nytta av det på Passaten när hardyskivan skulle bytas efter 10k mil, kostade 9k även med försäkring, 15k utan. Toyota har ändå förhållandevis billig service tycker jag när jag jämfört.


Tack för input! Du hade den ju ändå i tre år och körde kanske ganska långt iom tjänstebil? Har du något speciellt jag borde kolla tycker du innan jag slår till?
Jag har inte någon större koll på hur bilen är på sikt då företaget jag jobbar åt leasar bilarna i tre år och sedan byter ut dom. Dock så hann den gå cirka 10500 mil. Inga problem. Det var en bensinare på 2.5 liter, 192 Hk och automatlåda.
Tror man fick dra 1460 på vanligt b-kort med bromsat och 680 obromsat.
Den var långt ifrån sportig. Man märkte knappt när den växlade upp eller ner. Man gled fram. Något slö i acceleration men så var den även när man körde med släpkärra efter. Ingen större skillnad. Vägljudet var lågt, den låg stadigt på vägen. Lastrummet i kombin hade väl kunnat rymma lite mer men den funkade till det mesta. Värdesätter man komfort framför sportig så är det en bil som man definitivt skall kolla in. Kan tänka mig att det kan bli problem med rost, då rostskyddet är obefintligt på asiatiska bilar, när man kollar begagnat. Jag kör trots allt 70 mil i veckan och då vill man sitta skönt.
 
Är du bränd från VAG-koncernen?
Annars är ju Skoda Superb riktigt trevliga med familjevänliga utrymmen.
 
Orkar inte läsa hela tråden, men läste att du "mest kommer köra landsväg" varför då inte en diesel??
Bäst för miljön (så länge man håller sig borta från stadskörning) och behöver inte alls vara dyrt i skatt..
Dessutom billigare vid långkörningar, större utbud till vettigt pris i bland de bättre märkena..
 
raubtier raubtier skrev:
bil
raubtier raubtier skrev:
Jag behöver byta ut familjetransportören, alltså kombin, till en vettig bil (fy fan för VAG säger jag, läs mer nedan för den som är intresserad). Men jag är villrådig - vad ska man köpa för bil om man inte vill ha diesel och hybrid är för dyrt i rätt storlek?

Jag har tittat på några modeller, t.ex. Toyota Avensis med 1,8l bensinmotor, men ack så slö. Missförstå inte, jag behöver inte vinna vid rödljusen, men den bilen är i mina ögon rent trafikfarlig med den klena motorn. Med full last på semester är en säker omkörning knappast att tänka på. Har funderat på V60, men kanske för liten? V70 finns också i tankarna, men finns få bensinare och trots facelift känns den lite omodern.

Det märks verkligen på marknaden att dieseln varit favoriserad av både stat och bilägare under åren som är intressanta i min prisklass. Det är svårt att hitta något prisvärt trots att jag (enligt mig) inte har så höga krav.

Krav:
Kombi med bra plats för 4 pers (två barn, ej barnstolar eller barnvagn längre).
Bensin (eller hybrid)
Helst inte över 10k mil
Kring 160-170k som mest
Skaplig prestanda
Kunna dra normala släp (<1500kg)
Inte VAG eller Ford

Är det någon som sitter på lite stalltips? Vad hade ni tänk på och värderat?

För att återkomma till VAG, vilket skräp. Har idag en Passat 2013, ok motor och drivlina och jag tycker om att köra den. Men vilket skräp vad det gäller galvning och rostskydd. 12k mil och redan rost på skärmkanter och andra ställen. Jag har ägt många bilar i mina dagar som varit äldre utan tillstymmelse till rost. Men här är rena lacksläpp. Även Bilmetro lämnar mycket att önska, sämre service har jag inte varit med om tidigare. Mina upplevelser delas av många andra om man söker runt lite. Så ett gott råd - köp INTE en VAG om den är äldre än 3 år. Oavsett hur bra skött den är. Min är regelbundet handtvättad och har lackskydd (åtminstone första 5 åren). Men det hjälper inte mot detta skräp.
Kolla V40. Stor liten kombi. Bekväm åka med. Får dra förvånansvärt mycket.
Begagnade rasar i pris nu och många kommer tillbaka från leasing. Så du borde få en vettig T3 för din bydget.

I stort sett en felfri bil om du köper en 2017 då det är en väldigt beprövad serie.

Se till att ta den med nya motorserien dock och inte franska spisarna. (allt efter 2017 är bra)
 
En sådan har min mor, skulle inte vilja ha den som familjebil. Rätt trånga bak och litet bagageutrymme.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Kolla V40. Stor liten kombi. Bekväm åka med. Får dra förvånansvärt mycket.
Begagnade rasar i pris nu och många kommer tillbaka från leasing. Så du borde få en vettig T3 för din bydget.

I stort sett en felfri bil om du köper en 2017 då det är en väldigt beprövad serie.

Se till att ta den med nya motorserien dock och inte franska spisarna. (allt efter 2017 är bra)
Han behövde bagage. V40 har knappt baksäte för normallånga ;) (över 180) Funkar som pensionärsbil..
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Han behövde bagage. V40 har knappt baksäte för normallånga ;) (över 180) Funkar som pensionärsbil..
Eller andrabil (vi har en sån)
 
R Rkarlsson skrev:
Han behövde bagage. V40 har knappt baksäte för normallånga ;) (över 180) Funkar som pensionärsbil..
Min mor är pensionär..
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Han behövde bagage. V40 har knappt baksäte för normallånga ;) (över 180) Funkar som pensionärsbil..
Fördomar, varför mindre bil för pensionär.
Aha, pensionär kör aldrig någon som är längre än 180cm eller vad menar du?
Får då be om ursäkt att jag sista tre åren kört en V90CC:cool:;)
Ser det mera som en generationsfråga utifrån bilars utveckling.
 
V40 är en jättebra bil, ganska behväm och tyst för sin klass. Men det är en liten bil i nivå med MB A-Class
 
A AndersS skrev:
Fördomar, varför mindre bil för pensionär.
Aha, pensionär kör aldrig någon som är längre än 180cm eller vad menar du?
Får då be om ursäkt att jag sista tre åren kört en V90CC:cool:;)
Ser det mera som en generationsfråga utifrån bilars utveckling.
Det är väl inte alltför osannolikt att man som pensionär inte behöver fullt så stor bil som en barnfamilj.
 
Raskus Raskus skrev:
Det är väl inte alltför osannolikt att man som pensionär inte behöver fullt så stor bil som en barnfamilj.
Helt fel, hund, packning, byggmtrl, etc, kräver sin plats. Fördomar då det inte är ålder som styr. Vad skiljer mellan ensamstående eller par utan barn som relativt ofta också väljer stor bil?
 
A AndersS skrev:
Fördomar, varför mindre bil för pensionär.
Aha, pensionär kör aldrig någon som är längre än 180cm eller vad menar du?
Får då be om ursäkt att jag sista tre åren kört en V90CC:cool:;)
Ser det mera som en generationsfråga utifrån bilars utveckling.
haha. jag menar att det är en liten bil. Speciellt om man har barn och man använder den på semestern. Men det är klart att pensionärer kan köra större =) Bara det att många pensionärer inte behöver större bil än v40 eller en corsa.

A AndersS skrev:
Helt fel, hund, packning, byggmtrl, etc, kräver sin plats. Fördomar då det inte är ålder som styr. Vad skiljer mellan ensamstående eller par utan barn som relativt ofta också väljer stor bil?
Hade jag varit ensam hade jag köpt en liten bil. Fast de hade jag i för sig inte innan när jag var ensam :O
 
A AndersS skrev:
Helt fel, hund, packning, byggmtrl, etc, kräver sin plats. Fördomar då det inte är ålder som styr. Vad skiljer mellan ensamstående eller par utan barn som relativt ofta också väljer stor bil?
Oj vad insatt du verkar vara i alla pensionärers individuella bilbehov i och med att du kan avfärda min tes med "helt fel"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.