R Rkarlsson skrev:
Han behövde bagage. V40 har knappt baksäte för normallånga ;) (över 180) Funkar som pensionärsbil..
Lustigt då jag haft kollegor på 190 i baksätet.

Har du ens provat en V40 av senare modell? Ovanligt stor bil.

Bidra med något konstruktivt kanske?

Jag använder min som bruksbil för renoveringar. Kör släp och lastar den full med inköp/sånt som ska kastas. Med fällt säte är den inte mycket mindre än många så kallade "crossovers"
 
Appendix Appendix skrev:
Lustigt då jag haft kollegor på 190 i baksätet.

Har du ens provat en V40 av senare modell? Ovanligt stor bil.

Bidra med något konstruktivt kanske?
Ja det har jag. Den är dessvärre liten, Jag är både lång och bred. V90 har jag inte suttit bak i men om de har samma som V70n så är det uselt för långa/större personer.
Hursomhaver, v40 har litet bagage.

Biltips från mig.
- Talisman
-Megane
-Mondeo
-V90 (har börjat rasa, osäker på om de finns bensinare?)
- Avensis
- I40
- Astra är rätt trevlig, man får inte vara för bred eller för lång, typ storlek som v60.
 
Appendix Appendix skrev:
Lustigt då jag haft kollegor på 190 i baksätet.

Har du ens provat en V40 av senare modell? Ovanligt stor bil.

Bidra med något konstruktivt kanske?

Jag använder min som bruksbil för renoveringar. Kör släp och lastar den full med inköp/sånt som ska kastas. Med fällt säte är den inte mycket mindre än många så kallade "crossovers"
V40 är absolut inte en stor bil, jag som är 184 kan sitta i baksätet men jag får huka mig eller sitta med huvudet snett. Bagaget är litet. Den är absolut mindre än en Golf och Seat Leon. Behöver man inte en stor bil är däremot V40 trevlig
V60 är lite rymligare men från baksätet ser man inte ut så bra genom fönstren, v60 motsvarar en golf i baksätet ungefär fast mycket tystare
V90 är riktigt bekväm i baksätet, gott om benutrymme och man sitter lågt.
V70 är betydligt bättre än V60 i baksätet men de äldre stolarna är tjocka, benutrymmet är bättre i V90
 
Läs på om Volvos VEA motorer, den gamla Fordmotorn är nog bättre.
 
Det är skillnad på diesel och bensin där också. Bensinarna har få problem, men det gäller i princip alla motorerna
 
Raskus Raskus skrev:
Oj vad insatt du verkar vara i alla pensionärers individuella bilbehov i och med att du kan avfärda min tes med "helt fel"
Din tes är felaktig utifrån begreppet "pensionär". Bil väljer man utifrån behov, intresse, för vissa status, ekonomi, etc, inte utifrån inkomstkälla.;)
 
Redigerat:
F
M Myckling skrev:
När jag var liten var det vanligt med en ramsa som handlade om Opel och rost:
Köp en Opel blir belåten,
se naturen genom plåten.
jag har en Vectra OPC av sista byggda årsmodell 2008 med 22000 mil på mätaren. Jag har en liten rostprick ovanför vindrutan efter ett elakt stenskott.
 
F fsn skrev:
jag har en Vectra OPC av sista byggda årsmodell 2008 med 22000 mil på mätaren. Jag har en liten rostprick ovanför vindrutan efter ett elakt stenskott.
Ok. Det är länge sen jag var liten. :D
 
Silver78 Silver78 skrev:
Jag har inte någon större koll på hur bilen är på sikt då företaget jag jobbar åt leasar bilarna i tre år och sedan byter ut dom. Dock så hann den gå cirka 10500 mil. Inga problem. Det var en bensinare på 2.5 liter, 192 Hk och automatlåda.
Tror man fick dra 1460 på vanligt b-kort med bromsat och 680 obromsat.
Den var långt ifrån sportig. Man märkte knappt när den växlade upp eller ner. Man gled fram. Något slö i acceleration men så var den även när man körde med släpkärra efter. Ingen större skillnad. Vägljudet var lågt, den låg stadigt på vägen. Lastrummet i kombin hade väl kunnat rymma lite mer men den funkade till det mesta. Värdesätter man komfort framför sportig så är det en bil som man definitivt skall kolla in. Kan tänka mig att det kan bli problem med rost, då rostskyddet är obefintligt på asiatiska bilar, när man kollar begagnat. Jag kör trots allt 70 mil i veckan och då vill man sitta skönt.
Tack för det! De rostskyddas i hamn innan import till Sverige (Mazda). Toyota fick ju tyvärr sämre betyg på senaste avensisen, något jag får ha med i tanken. Men de har inte samma problem som VW med rena lacksläpp pga dålig galvning. Jag tar väl hand om mina bilar, så jag tycker att rost normalt inte borde vara något problem innan 10 års ålder för min del.

Raskus Raskus skrev:
Är du bränd från VAG-koncernen?
Annars är ju Skoda Superb riktigt trevliga med familjevänliga utrymmen.
Aldrig mer en VAG. Hört andra med samma upplevelser som jag även med andra VAG märken och Bilmetro ger jag inte ett öre för, usel service.

Violina Violina skrev:
Orkar inte läsa hela tråden, men läste att du "mest kommer köra landsväg" varför då inte en diesel??
Bäst för miljön (så länge man håller sig borta från stadskörning) och behöver inte alls vara dyrt i skatt..
Dessutom billigare vid långkörningar, större utbud till vettigt pris i bland de bättre märkena..
Ja landsväg och småstad, jag bor alltså inte i en storstad. Men även landsväg är korta sträckor, i alla fall för mig. En normal vardag kör jag max 3 mil uppdelat på 2-3 resor. Jag tycker det är för kort för en diesel. Sen är service alltid dyrare på diesel, det kommer man inte ifrån.

Appendix Appendix skrev:
Kolla V40. Stor liten kombi. Bekväm åka med. Får dra förvånansvärt mycket.
Begagnade rasar i pris nu och många kommer tillbaka från leasing. Så du borde få en vettig T3 för din bydget.

I stort sett en felfri bil om du köper en 2017 då det är en väldigt beprövad serie.

Se till att ta den med nya motorserien dock och inte franska spisarna. (allt efter 2017 är bra)
V40 är inte en kombi, inte ens en liten, det är en hatchback. Jag skulle inte ens få med mig grabbens hockeyutrustning i den. Så nej, den är på tok för liten.

hordak hordak skrev:
Mercedes E-klass?
Du får en 10:a-11:a för de pengarna (bensin), eller en hybrid från -14, dock med runt 16’ på mätaren.
[länk]

[länk]
Mercedes är fina bilar, men jag har hört mig för med en vän som är billackerare. Enligt honom är det två bilmärken man ska undvika idag, Mercedes och VW (VAG i stort också). De har dålig och tunn lack samt galvproblem. Det fungerar inte i vårt land där vi har mycket grus på vägarna = stenskott och salt på vintern, det käkar upp bilen.

Jag väljer att lita på honom och titta åt ett annat håll, men tack ändå för tipset!
 
Kolla en BMW 5 serie också? När jag kollat på begagnade så märker man att dom är konsekvent välbyggda där en 2009 BMW 5 serie ofta motsvarar en 2015 Passat i skick.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kolla en BMW 5 serie också? När jag kollat på begagnade så märker man att dom är konsekvent välbyggda där en 2009 BMW 5 serie ofta motsvarar en 2015 Passat i skick.
Jo jag har kikat, när man kollar får man känslan av att BMW tillverkat nära noll bensinbilar mellan 2013 - 2018, väldigt skralt på den marknaden. I angränsande län har jag 29 objekt som gått max 10k mil och billigaste ligger 200k över min budget. :D

När man köper en bil som är så pass många år tittar jag mer på milen än om jag köper en nyare. Tidens tand tar ut sin rätt i kombination med många mil låter som en ogynnsam affär om man vill ha ett någorlunda ekonomiskt bilägande. Utan att ha stenkoll på BMW så misstänker jag att de är dyrare att både serva och reparera än t.ex. Mazda eller Toyota.

Det kanske kan vara aktuellt om några år, när barnen vuxit upp och budgeten för bil är större än den för husrenovering. ;)
 
raubtier raubtier skrev:
Jo jag har kikat, när man kollar får man känslan av att BMW tillverkat nära noll bensinbilar mellan 2013 - 2018, väldigt skralt på den marknaden. I angränsande län har jag 29 objekt som gått max 10k mil och billigaste ligger 200k över min budget. :D

När man köper en bil som är så pass många år tittar jag mer på milen än om jag köper en nyare. Tidens tand tar ut sin rätt i kombination med många mil låter som en ogynnsam affär om man vill ha ett någorlunda ekonomiskt bilägande. Utan att ha stenkoll på BMW så misstänker jag att de är dyrare att både serva och reparera än t.ex. Mazda eller Toyota.

Det kanske kan vara aktuellt om några år, när barnen vuxit upp och budgeten för bil är större än den för husrenovering. ;)
En vanlig service på en Bmw kostar ungefär som att serva en Volvo , tyvärr vet jag inte vad det kostar att serva Mazda eller Toyota.
 
M Micro skrev:
En vanlig service på en Bmw kostar ungefär som att serva en Volvo , tyvärr vet jag inte vad det kostar att serva Mazda eller Toyota.
Något billigare men det skiljer inte jättemycket, men bilen är mycket dyrare i inköp om man vill ha samma årsmodell och antal mil. Jag tror inte jag tjänar något på att köpa en BMW istället, snarare tvärtom. Men man får ju vad man betalar för och det är absolut en trevlig bil, men jag prioriterar inte lyx även om jag vill ha något som är lite mer modernt.

En nackdel för mig är att jag inte har någon märkesverkstad i närheten för BMW.
 
Varför de stora motorerna?

Jag har kört med en 1,2 liters motor på strax över 50 hästkrafter i 20 år nu och aldrig lidit av det utom då jag har försökt dra någon stor bromsad släpkärra.
 
  • Älska
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.