Det är lite pest eller kolera.
Med en rostig bil kommer man dit man ska, med en trasig ingenstans.

Gillar du köra bil, kommer du nog gilla Mazdan. Den kommer nog rosta vad det lider, men inte på samma sätt som din Passat.
Passaten hade inte dåligt rostskydd, utan usel lack.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
M Myckling skrev:
När jag var liten var det vanligt med en ramsa som handlade om Opel och rost:
Köp en Opel blir belåten,
se naturen genom plåten.
Haha japp, jag är uppvuxen med samma mantra. :D
Men det verkar ju som att de skärpt till sig på den fronten idag.

Isakare Isakare skrev:
Det är lite pest eller kolera.
Med en rostig bil kommer man dit man ska, med en trasig ingenstans.

Gillar du köra bil, kommer du nog gilla Mazdan. Den kommer nog rosta vad det lider, men inte på samma sätt som din Passat.
Passaten hade inte dåligt rostskydd, utan usel lack.
Alla bilar rostar ju förr eller senare. Jag tar väl hand om mina så det brukar inte vara några bekymmer, Passaten undantagen men som du säger det är ju lacken och galvningen som är helt värdelös.

Brukar inte heller ha kvar bilarna så länge så det finns fog för rost, jag trodde skärmkanterna på min Passat skulle klara sig längre än 7 år, men ack så fel man kan ha. :(

Ja jag gillar lite körglädje, med det sagt behöver det inte vara ett fartmonster men det är ju kul om den inbjuder till lite aktiv körning. Får se efter provtur hur det känns.
 
Jag håller också på att byta bil men siktar på en hybrid. Ett bilförslag som inte varit uppe är den bil jag tyvärr ska byta bort.

Jag har sedan 2013 haft en 2006 års Subaru outback som nu gått 28000 mil utan krångel. Har bytt någon drivknutsdamask och bromsar men annars ingenting. Ingen rost förutom sådant som orsakats av stenskott. Känslan är att den kan gå länge till (och planen är att den inbringar ett så lågt försäljningspris att jag lika gärna kan behålla den som andrabil)

Så mitt tips är att kolla på Subaru
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
raubtier raubtier skrev:
Ja motorn kanske är fin, men de verkar ha en del problem med rost fortfarande.


Tycker den är lite i minsta laget vid första anblick. Men Insigna är intressant, dåligt med bensinvarianter i min närhet tyvärr, i alla fall i min prisklass. Men kan ju hitta någon för provkörning åtminstone.
Då bör du prova en Astra kombi. En av de större C-segment kombi bilarna, skulle inte förvåna mig om den rymmer lika mycket som gamla Insignian. Naturligtvis inte lika komfortabel men absolut värd en provkörning. Och absolut en Dynamic med sportstolar och LED/matrix lysen.
 
T toolman77 skrev:
Jag håller också på att byta bil men siktar på en hybrid. Ett bilförslag som inte varit uppe är den bil jag tyvärr ska byta bort.

Jag har sedan 2013 haft en 2006 års Subaru outback som nu gått 28000 mil utan krångel. Har bytt någon drivknutsdamask och bromsar men annars ingenting. Ingen rost förutom sådant som orsakats av stenskott. Känslan är att den kan gå länge till (och planen är att den inbringar ett så lågt försäljningspris att jag lika gärna kan behålla den som andrabil)

Så mitt tips är att kolla på Subaru
Ja kanske blir en titt på en sådan också, jag har provat legacy för länge sen. På den tiden tyckte jag den var väldigt plastig och stolarna var på tok för korta, hade halva benen utanför stolen. Men det var som sagt länge sen, saker förändras. Outback tilltalar mig inte jättemycket, men Levorg ser trevlig ut och börjar komma ner mot de priser jag är beredd att ge.

GoC GoC skrev:
Då bör du prova en Astra kombi. En av de större C-segment kombi bilarna, skulle inte förvåna mig om den rymmer lika mycket som gamla Insignian. Naturligtvis inte lika komfortabel men absolut värd en provkörning. Och absolut en Dynamic med sportstolar och LED/matrix lysen.
Ok, får ta svängen om Opel handlaren också och kika på en Astra, jag ska ju inte säga bu innan jag sett den live. Men den ser lite enkel och liten ut, ungefär som en V60 i storlek?

Var för övrigt in hos den lokala Toyota handlaren idag, "råkade" komma in där och frugan undrade hur länge man egentligen kan vara på Willys, det var svårt att hitta allt idag. :rolleyes:

De hade en Avensis 1,8 Intense inne, precis den modell jag i sådant fall skulle vara intresserad av. Är ju lite färgad av att köra 177hk diesel nu så det mesta i sugmotorväg upplevs som slött, men jag bokade i alla fall en provkörning imorgon då den får åka på en lite längre tur och testas lite hårdare, så får vi se om jag dömer ut den.

Får säga att Toyotas TKG lockar, 10 år eller 20k mil är riktigt bra, och vad jag hört är det sällan problem att åberopa garantin heller, Toyota är duktiga på Goodwill.
 
Bmw f31 320-328i går att hitta för dessa pengar.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
raubtier raubtier skrev:
i40 känns lika trött som Avensisen. Kia Optima är en fin bil, kört laddhybriden och dieseln som hyrbilar, helt ok sitter bra och det känns som de gått upp sig i kvalitet vad det gäller inredning och instrumentering jämfört med några år äldre Ceed. Men tyvärr för dyr än, om man inte tittar på diesel som jag tror är ett dåligt alternativ för mig.


Kört Renault på jobbet, jag trivs inte alls med dem tyvärr. Talisman har jag förvisso inte åkt, kanske tar en titt men den ligger inte högst på önskelistan.


Ok! Kanske blir en titt i alla fall, men rostvarningar från diverse tester ligger i gror i bakhuvudet.
Prova talisman, den är riktigt trevlig. Den är inte alls lik de äldre modellerna.

Men varför tror du inte diesel är något för dig? Du plockar bort typ 3/4 delar bilar bara där.

Men sen har du ju även småsuvarna som är väldigt bränslesnåla även som bensinbilar och låg skatt. Vet dock inte dragvikt. Men det finns ju 3008 och kadjar som exempel.

Mazda 6 är ju rätt trevliga, hoppas de har tänkt till lite från 2010 bara då de var ganska dumma lösningar som gjorde de onödigt jobbiga och dyra att skruva med. En xenonlampa vars ballast gick sönder betydde att du var tvungen att byta hela insatsen vilket innebar 14000 kr för ena lyktan. Men det gick att köra fullösning på den. Sen är de byggda för att du inte ska kunna byta själva lampan själv om du inte har flinka fingrar (jag hade tur)

Tänk på att du inte får lasta ett EU släp om inte vikten är rätt på bilen även med BE eller utökad. Eller ja du får köra i 40 km/h med last.
 
raubtier raubtier skrev:
Ja kanske blir en titt på en sådan också, jag har provat legacy för länge sen. På den tiden tyckte jag den var väldigt plastig och stolarna var på tok för korta, hade halva benen utanför stolen. Men det var som sagt länge sen, saker förändras. Outback tilltalar mig inte jättemycket, men Levorg ser trevlig ut och börjar komma ner mot de priser jag är beredd att ge.


Ok, får ta svängen om Opel handlaren också och kika på en Astra, jag ska ju inte säga bu innan jag sett den live. Men den ser lite enkel och liten ut, ungefär som en V60 i storlek?

Var för övrigt in hos den lokala Toyota handlaren idag, "råkade" komma in där och frugan undrade hur länge man egentligen kan vara på Willys, det var svårt att hitta allt idag. :rolleyes:

De hade en Avensis 1,8 Intense inne, precis den modell jag i sådant fall skulle vara intresserad av. Är ju lite färgad av att köra 177hk diesel nu så det mesta i sugmotorväg upplevs som slött, men jag bokade i alla fall en provkörning imorgon då den får åka på en lite längre tur och testas lite hårdare, så får vi se om jag dömer ut den.

Får säga att Toyotas TKG lockar, 10 år eller 20k mil är riktigt bra, och vad jag hört är det sällan problem att åberopa garantin heller, Toyota är duktiga på Goodwill.
Ja du, har du kört diesel innan så blir en Toyota med sugmotor osedvanligt slö.
Jag rekommenderar, körandes en MB GLC med 170 dieselhästar och 400Nm vrid, ändå att du testar Opeln innan du slår till. En synnerligen potent motor och trevlig bil vars värde är rejält underskattad i Sverige. Visst är är jag till viss del färgad av att ha ägt, en andrabil, Astra 1,4t av 2010 års modell, som jag hade svårt att slita mig från. Men visst är en Avensis en bra bil, men så urbota tråkig drivlina om man är van vid kraften från en turbodiesel.
Men var observant på kraven på service Mm. För att den fina garantin skall gälla. Det är i slutänden du som får betala för vad garantin kostar Toyota för det är ingen garanti som kommer gratis.
 
raubtier raubtier skrev:
Det stämmer Mazdan får dra 680 obromsat och Avensis 500, bensinmodellerna. Jag har ett 750 släp men utökat B-kort så jag *tror* jag får dra den ändå bara jag har koll på vikten. Mazda diesel får dra 730.

Märks att besinbilar blir populärare och att utbudet är sämre, jag får en Mazda 6 2017 diesel för samma pengar som en 2014 bensin, med samma miltal och utrustning. Kanske man inte ska vara så rädd för diesel ändå, med någon långkörning i månaden och tätare oljebyten borde det vara lugnt kan man tycka.

Planerar en känn-och-kläm lördag och har dessa bilar i stallet just nu:
Toyota Avensis
Opel Insignia
Mazda 6

Alla modeller finns med både bensin och diesel, dock mest diesel i mina trakter. Men man kan ju börja med att känna och klämma på inredning och sittkomfort och ta en provtur och se hur den beter sig på vägen.
Mazda 6 kombin har grym komfort för pengarna. Jag hade den som firmabil mellan 2016-2919. Lätt den skönaste bilen som jag kört långt i.
Vad jag kör nu? Nåt med el. En bil är det inte.
 
Kan du sträcka ut budgeten lite så får du nya Insignia som lovordats typ överallt och vann Vi bilägare långtest. Snygg är den dessutom.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo Auto Eu https://www.blocket.se/vi/90556856.htm
 
dof dof skrev:
Bmw f31 320-328i går att hitta för dessa pengar.
Alldeles för liten tyvärr, blir väldigt trångt i baksätet bakom mig. Annars är det fina bilar det håller jag med om.

R Rkarlsson skrev:
Men varför tror du inte diesel är något för dig? Du plockar bort typ 3/4 delar bilar bara där.

Men sen har du ju även småsuvarna som är väldigt bränslesnåla även som bensinbilar och låg skatt. Vet dock inte dragvikt. Men det finns ju 3008 och kadjar som exempel.

Mazda 6 är ju rätt trevliga, hoppas de har tänkt till lite från 2010 bara då de var ganska dumma lösningar som gjorde de onödigt jobbiga och dyra att skruva med. En xenonlampa vars ballast gick sönder betydde att du var tvungen att byta hela insatsen vilket innebar 14000 kr för ena lyktan. Men det gick att köra fullösning på den. Sen är de byggda för att du inte ska kunna byta själva lampan själv om du inte har flinka fingrar (jag hade tur)

Tänk på att du inte får lasta ett EU släp om inte vikten är rätt på bilen även med BE eller utökad. Eller ja du får köra i 40 km/h med last.
Diesel känns dumt med så mycket korta körningar som jag har i vardagen, sällan mer än 1-2 mil i stöten vardagsvis. Nån helg i månaden blir det någon längre körning. Jag tror inte det är bra för partikelfiltret och en diesel generellt mår inte bra av att inte få upp tempen ordentligt någon gång.

Suv har jag varit inne på men de är ockå ofta diesel, om man inte tittar på nyare hybrider men det är andra prisklasser. Jag behöver i så fall en större SUV likt Rav4 för att få plats med packning till fjällresor (takboxen är full med utrustning redan...). :)

GoC GoC skrev:
Ja du, har du kört diesel innan så blir en Toyota med sugmotor osedvanligt slö.
Jag rekommenderar, körandes en MB GLC med 170 dieselhästar och 400Nm vrid, ändå att du testar Opeln innan du slår till. En synnerligen potent motor och trevlig bil vars värde är rejält underskattad i Sverige. Visst är är jag till viss del färgad av att ha ägt, en andrabil, Astra 1,4t av 2010 års modell, som jag hade svårt att slita mig från. Men visst är en Avensis en bra bil, men så urbota tråkig drivlina om man är van vid kraften från en turbodiesel.
Men var observant på kraven på service Mm. För att den fina garantin skall gälla. Det är i slutänden du som får betala för vad garantin kostar Toyota för det är ingen garanti som kommer gratis.
Ja absolut ska fler modeller provas, både Insignia och Mazda vill jag kika på. Har inte bråttom, viktigare för mig att hitta rätt bil. Får provköra det som finns i närheten, sen kanske den rätta bilen finns längre bort men då vet jag vad jag vill ha.

Självklart kostar det, oavsett bil. Försäkringsbolagen har ju också krav på service för t.ex. maskinskada o.s.v. ska täckas så det kommer man inte ifrån ändå. Hade nytta av det på Passaten när hardyskivan skulle bytas efter 10k mil, kostade 9k även med försäkring, 15k utan. Toyota har ändå förhållandevis billig service tycker jag när jag jämfört.

Silver78 Silver78 skrev:
Mazda 6 kombin har grym komfort för pengarna. Jag hade den som firmabil mellan 2016-2919. Lätt den skönaste bilen som jag kört långt i.
Vad jag kör nu? Nåt med el. En bil är det inte.
Tack för input! Du hade den ju ändå i tre år och körde kanske ganska långt iom tjänstebil? Har du något speciellt jag borde kolla tycker du innan jag slår till?

Raskus Raskus skrev:
Kan du sträcka ut budgeten lite så får du nya Insignia som lovordats typ överallt och vann Vi bilägare långtest. Snygg är den dessutom.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo Auto Eu [länk]
Håller med, riktigt läcker! Budgeten kan sträckas lite, framförallt om den redan har dragkrok och motorvärmare som står på "måste" listan. Ska absolut kika på den, får se om jag hittar någon i närheten att provköra!
 
Honda CR-V från -15 och framåt är rätt snygga.
Ryms inom budget, troligen väldigt driftsäkra.
Bra med plats i baksätet tack vare avsaknad av kardantunnel.

Finns som 4WD för ungefär samma pengar, bör ge bättre andrahandsvärde.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Honda CR-V 2.0 i-VTEC 2WD (155hk) https://www.blocket.se/vi/87554629.htm
 
Raskus Raskus skrev:
Honda CR-V från -15 och framåt är rätt snygga.
Ryms inom budget, troligen väldigt driftsäkra.
Bra med plats i baksätet tack vare avsaknad av kardantunnel.

Finns som 4WD för ungefär samma pengar, bör ge bättre andrahandsvärde.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Honda CR-V 2.0 i-VTEC 2WD (155hk) [länk]
Nä, den tilltalar mig inte alls, känns otroligt tråkig invändigt, ungefär som Rav4 innan den senaste modellen. Känns lite mycket "arbetsbil" för min smak, inte så ombonat. Tycker faktiskt till och med Avensis ser trevligare ut då. :)
 
raubtier raubtier skrev:
Nä, den tilltalar mig inte alls, känns otroligt tråkig invändigt, ungefär som Rav4 innan den senaste modellen. Känns lite mycket "arbetsbil" för min smak, inte så ombonat. Tycker faktiskt till och med Avensis ser trevligare ut då. :)
Inredning har mer eller mindre alltid varit japanernas akilleshäl.
 
Raskus Raskus skrev:
Inredning har mer eller mindre alltid varit japanernas akilleshäl.
Ja jag håller med, men det finns ju bättre och sämre även där. Sen är det såklart mycket personlig smak. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.