raubtier raubtier skrev:
2,5T finns väl inte i senaste modellen av V70? Skulle gärna ha den med digitala mätare och lite lull, ser trevligare ut. T4 är väl motsvarande då? Eller T3 med chip, har för mig det är samma motor och drivlina på dem?
raubtier raubtier skrev:
2,5T finns väl inte i senaste modellen av V70? Skulle gärna ha den med digitala mätare och lite lull, ser trevligare ut. T4 är väl motsvarande då? Eller T3 med chip, har för mig det är samma motor och drivlina på dem?
Nej den fanns väl till 09-10 tror jag.
Stämmer att t3 och t4 är samma 1,6 spis.
 
Kolla Insignia med sportstolar, otroligt sköna stolar, känslan an en dubbelt så sur bil. Verkar hålla ihop bra.
 
  • Gilla
0rbitt
  • Laddar…
R reez skrev:
Kolla Insignia med sportstolar, otroligt sköna stolar, känslan an en dubbelt så sur bil. Verkar hålla ihop bra.
Sant, har haft en sådan som hyrbil någon gång, sitter bra i den och bra prestanda. Får läsa på lite mer om den. Tack för tipset. :)
 
  • Gilla
Nicke-85
  • Laddar…
Joacimz Joacimz skrev:
V70 2,5T är mitt stalltips, alt V70 2.0F om du vill ha lägre pris men då får du räkna med fordmotor och låda. Båda har möjlighet att köra på etanol och har billig skatt. Helgalvad kaross så rost kommer du inte att se.
2,0F är ganska trött och törstig som få. Bättre att då få den nyare 1,6l turbomotorn.


Mazda 6 har bra kvalitet men sådär ljudnivå på dom tidigare iallafall. Kolla rosten

Hyundai i40 och Kia optima är väl också alternativ.
 
raubtier raubtier skrev:
Vilken årsmodell pratar vi då angående nya modellen?
Jag provade en 2017 mer eller mindre fullutrustad automat. Den hade gjort ca 4 k mil och låg på 200k I pris.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Mazda 6 har bra kvalitet men sådär ljudnivå på dom tidigare iallafall. Kolla rosten

Hyundai i40 och Kia optima är väl också alternativ.
i40 känns lika trött som Avensisen. Kia Optima är en fin bil, kört laddhybriden och dieseln som hyrbilar, helt ok sitter bra och det känns som de gått upp sig i kvalitet vad det gäller inredning och instrumentering jämfört med några år äldre Ceed. Men tyvärr för dyr än, om man inte tittar på diesel som jag tror är ett dåligt alternativ för mig.

R Rkarlsson skrev:
Renault Talisman har rasat en del i pris. Fin bil att köra.
Skräms inte av märket, har en megane -10 själv och den har fungerat exemplariskt i snart 21000 mil. 2 styrleder, 2 krängstag, lite bromsar =)
Megane har med rasat i pris nu om du kan tänka dig en sådan som är av "småkombi"
Kört Renault på jobbet, jag trivs inte alls med dem tyvärr. Talisman har jag förvisso inte åkt, kanske tar en titt men den ligger inte högst på önskelistan.

Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Jag provade en 2017 mer eller mindre fullutrustad automat. Den hade gjort ca 4 k mil och låg på 200k I pris.
Ok! Kanske blir en titt i alla fall, men rostvarningar från diverse tester ligger i gror i bakhuvudet.
 
När jag köper bil brukar jag gå igenom bilprovningens statistik, när jag väl snöat in mig på en modell så lusläser jag i märkesforum efter kända fel och problem. Sedan kollar jag upp hur det ser ut med serviceintervallerna och kostnader för dessa. Vissa modeller är helt enkelt värdelösa där man måste byta allt möjligt skit vid ev kamremsbyte. Vidare görs vissa modeller lite bättre än vad tillverkaren tänkt sig (de vill ju inte att den håller för alltid...)

Sen köper jag en bil, och de bilar jag köpt har ja alltid haft tur med, inga oväntade fel eller kostnader.
Jag har haft Toyota Camry, Skoda Octavia och Mercedes C 180 Kombi

Jag har inget direkt tips till dig för jag är inte insatt i läget just nu, men jag skulle säga inget franskt, inget italienskt .. Men sen måste man ju ta hänsyn till vilka behov man egentligen har, min Mercedes från 2006 har bättre komfort och körglädje än en ny Passat i mina ögon. På samma sätt som skodan är som att köra runt i en skokartong, men den funkar alltid och slitdelar är billigt att åtgärda.
 
raubtier raubtier skrev:
Ok, har läst att folk tycker skillnaden är marginell, men borde provköra en själv för att bilda mig en egen uppfattning. Om det blir en Avensis vill jag ha minst Intense nivå på utrustningen för att få de skönare stolarna. De enklare stolarna fungerar sämre för mig, har lite problem med ryggen och långa ben så överlag är inte asiatiska bilar optimala för mig men de ligger ju bra i pris, lite får man kompromissa. :)

Automat är skönt men oftast dyrare service med oljebyte i lådan (DSG lådan var SNORDYR att serva). Manuell fungerar, ingen dealbreaker egentligen utrustningen i övrigt är nästan mer prioriterad för mig. Kör mest landsväg (ingen storstad).

Honda har jag ingen koll på, ska kika!

Toyota har ju bra garantier också med TKG, värt att ta med i beräkningen kanske.


Jag kanske får omvärdera, det är gamla skolan "ingen Ford på våran gård" i min familj. Har ingen erfarenhet av nyare Fordar, kanske värd en titt. Något särskilt man bör tänka på gällande Mondeo?
Fords "Ecoboost" har ju vunnit årets motor i sin kategori i 11 år i rad, så de är inte helt ute och cyklar när det gäller bensinare ... Jag har åkt Ford de senaste 25 åren, och det har hänt en hel del sen slutet på 90-talet ..
 
  • Gilla
OML och 5 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fords "Ecoboost" har ju vunnit årets motor i sin kategori i 11 år i rad, så de är inte helt ute och cyklar när det gäller bensinare ... Jag har åkt Ford de senaste 25 åren, och det har hänt en hel del sen slutet på 90-talet ..
Ja motorn kanske är fin, men de verkar ha en del problem med rost fortfarande.

GoC GoC skrev:
Ingen har ännu nämnt Opel Astra kombi. En Dynamic utrustad med 150hk motorn ryms inom budget.
Exempel.
[länk]
Tycker den är lite i minsta laget vid första anblick. Men Insigna är intressant, dåligt med bensinvarianter i min närhet tyvärr, i alla fall i min prisklass. Men kan ju hitta någon för provkörning åtminstone.
 
S johd01 skrev:
När jag köper bil brukar jag gå igenom bilprovningens statistik, när jag väl snöat in mig på en modell så lusläser jag i märkesforum efter kända fel och problem. Sedan kollar jag upp hur det ser ut med serviceintervallerna och kostnader för dessa. Vissa modeller är helt enkelt värdelösa där man måste byta allt möjligt skit vid ev kamremsbyte. Vidare görs vissa modeller lite bättre än vad tillverkaren tänkt sig (de vill ju inte att den håller för alltid...)

Sen köper jag en bil, och de bilar jag köpt har ja alltid haft tur med, inga oväntade fel eller kostnader.
Jag har haft Toyota Camry, Skoda Octavia och Mercedes C 180 Kombi

Jag har inget direkt tips till dig för jag är inte insatt i läget just nu, men jag skulle säga inget franskt, inget italienskt .. Men sen måste man ju ta hänsyn till vilka behov man egentligen har, min Mercedes från 2006 har bättre komfort och körglädje än en ny Passat i mina ögon. På samma sätt som skodan är som att köra runt i en skokartong, men den funkar alltid och slitdelar är billigt att åtgärda.
Jag är lite likadan när det gäller det mesta jag köper som kostar en slant, både verktyg, elektronik och nu bilar. Nördar ner mig ordentligt när jag hittat några intressanta modeller. Problemet just nu är tillgången på bensinmodeller med tillräcklig prestanda och rätt storlek. Finns jättemånga fina dieselbilar som hade passat bra, men känner att diesel är ett dåligt val för mig som inte kör speciellt mycket och ofta korta sträckor, sällan jag är över 2 mil i vardagskörningen.
 
Något att kolla extra på upptäckte jag är släpvagnsvikterna. Har för mig att Toyota Avensis inte får dra mycket alls (inte obromsat iaf) trots sin storlek. Kommer inte ihåg om det var samma med Mazda 6.

Själv har jag en peugeot 407 sw jag är nöjd med (snyggaste familjebilen de senaste 20 åren om du frågar mig) och mina päron har en citroen c5 från 2003 som tuffar på. Bättre landsvägskryssare får man nog leta efter. Men det är klart, det blir inga F1-omkörningar med de bilarna...
 
raubtier raubtier skrev:
Ja motorn kanske är fin, men de verkar ha en del problem med rost fortfarande.


Tycker den är lite i minsta laget vid första anblick. Men Insigna är intressant, dåligt med bensinvarianter i min närhet tyvärr, i alla fall i min prisklass. Men kan ju hitta någon för provkörning åtminstone.
Kan inte påstå att jag personligen haft problem med det på någon av de 3 Mondeo jag haft sen sen årsmodell 2004..
Eller de 3 Fiestor jag haft under samma tid (-02 och uppåt).... :)

Å andra sidan var det första jag gjorde när jag köpte den senaste Mondeon att lämna in den för en komplett rostskyddsbehandling ...
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
raubtier raubtier skrev:
i40 känns lika trött som Avensisen. Kia Optima är en fin bil, kört laddhybriden och dieseln som hyrbilar, helt ok sitter bra och det känns som de gått upp sig i kvalitet vad det gäller inredning och instrumentering jämfört med några år äldre Ceed. Men tyvärr för dyr än, om man inte tittar på diesel som jag tror är ett dåligt alternativ för mig.


Kört Renault på jobbet, jag trivs inte alls med dem tyvärr. Talisman har jag förvisso inte åkt, kanske tar en titt men den ligger inte högst på önskelistan.


Ok! Kanske blir en titt i alla fall, men rostvarningar från diverse tester ligger i gror i bakhuvudet.
Dom har väl inget rost problem på dom nya?
 
joakim_j joakim_j skrev:
Något att kolla extra på upptäckte jag är släpvagnsvikterna. Har för mig att Toyota Avensis inte får dra mycket alls (inte obromsat iaf) trots sin storlek. Kommer inte ihåg om det var samma med Mazda 6.

Själv har jag en peugeot 407 sw jag är nöjd med (snyggaste familjebilen de senaste 20 åren om du frågar mig) och mina päron har en citroen c5 från 2003 som tuffar på. Bättre landsvägskryssare får man nog leta efter. Men det är klart, det blir inga F1-omkörningar med de bilarna...
Det stämmer Mazdan får dra 680 obromsat och Avensis 500, bensinmodellerna. Jag har ett 750 släp men utökat B-kort så jag *tror* jag får dra den ändå bara jag har koll på vikten. Mazda diesel får dra 730.

Märks att besinbilar blir populärare och att utbudet är sämre, jag får en Mazda 6 2017 diesel för samma pengar som en 2014 bensin, med samma miltal och utrustning. Kanske man inte ska vara så rädd för diesel ändå, med någon långkörning i månaden och tätare oljebyten borde det vara lugnt kan man tycka.

Planerar en känn-och-kläm lördag och har dessa bilar i stallet just nu:
Toyota Avensis
Opel Insignia
Mazda 6

Alla modeller finns med både bensin och diesel, dock mest diesel i mina trakter. Men man kan ju börja med att känna och klämma på inredning och sittkomfort och ta en provtur och se hur den beter sig på vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.