raubtier raubtier skrev:
Det stämmer Mazdan får dra 680 obromsat och Avensis 500, bensinmodellerna. Jag har ett 750 släp men utökat B-kort så jag *tror* jag får dra den ändå bara jag har koll på vikten.
Hm, jag undrar om utökat B-kort har något att göra med vikten för obromsat släp? Jag är inte så säker på det. Värt att kolla upp iaf, särskilt om ditt släp är obromsat.
 
raubtier raubtier skrev:
[länk]

Försämrat och då var modellen innan dålig enligt tidigare test jag länkade.
OK, bra att veta. Tack.
 
  • Gilla
raubtier
  • Laddar…
Sista årsmodellen av v70 borde väl vara en ganska bra bil. Classicmodellerna brukar ju ha en bra utrustningsnivå från början. Nu har jag ingen koll på priserna så dom kanske är för dyra. Är inte 1,6 l motorn i v70 en fordmotor? Den skulle jag undvika ford har haft mkt problem med den. Fords 1,8 l motor är däremot en pålitlig motor. Mondeo skulle jag se på också dom verkar pålitliga och rostproblemen verkar ha minskat rejält. Inte sett många nyare Mondeo med rost. Mb E skulle jag också se på kanske för dyra har inte koll på priser. Hyundai och Kia verkar också vara bra men dom har väl inga stora kombi.

Sen tycker jag inte att man ska vara rädd för mil. En välskött och välservad långmilare kan man ofta få till ett bra pris.
 
V70 ligger runt 200' om du vill ha en hyffsat ny.


Kia Optima och Hyundai i40 är stora kombimodeller.

När det gäller franskt så är det bra att ha med sig att på senare tid har Peugeot stadigt legat bättre till än VW i många kvalitetsundersökningar.

Men
Honda
Toyota
Kia
Hyundai
Subaru (ej diesel)
Mazda

Ligger bra till.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Hm, jag undrar om utökat B-kort har något att göra med vikten för obromsat släp? Jag är inte så säker på det. Värt att kolla upp iaf, särskilt om ditt släp är obromsat.
Kollade och det kvittade om jag hade utökat eller ej, får dra släpet men lasta max 505 kg på en Mazda bensin, så jag tappar 70kg. Inte hela världen. :)

N Niq skrev:
Sista årsmodellen av v70 borde väl vara en ganska bra bil. Classicmodellerna brukar ju ha en bra utrustningsnivå från början. Nu har jag ingen koll på priserna så dom kanske är för dyra. Är inte 1,6 l motorn i v70 en fordmotor? Den skulle jag undvika ford har haft mkt problem med den. Fords 1,8 l motor är däremot en pålitlig motor. Mondeo skulle jag se på också dom verkar pålitliga och rostproblemen verkar ha minskat rejält. Inte sett många nyare Mondeo med rost. Mb E skulle jag också se på kanske för dyra har inte koll på priser. Hyundai och Kia verkar också vara bra men dom har väl inga stora kombi.

Sen tycker jag inte att man ska vara rädd för mil. En välskött och välservad långmilare kan man ofta få till ett bra pris.
Jag har dålig koll på deras motorer, får kika lite på det. Det som talar emot V70/V60 är att de känns så gamla i jämförelse med t.ex. en Mazda eller Toyota. I så fall skulle man ju vilja ha nya V90 eller V60 men lär dröja något år innan de kommer ner till vad jag tycker är rimligt att lägga på en bil. Verkar också dras med en del barnsjukdomar i elektronik och mjukvara.

Jag håller med i sak men låga mil känns bättre, speciellt med Mazda och Toyota som erbjuder ok garantier. Även Kia har bra garantier men Optiman är för dyr och den enda bilen i deras segment jag känner passar mig.

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
När det gäller franskt så är det bra att ha med sig att på senare tid har Peugeot stadigt legat bättre till än VW i många kvalitetsundersökningar.
Får kanske damma av mina fördomar om franska bilar och ta en titt i alla fall.
 
Jämför inredningen och utrustning mellan en V70 och Avensis samt provkör dom back to back så kommer du förstå varför Avensis inte tillverkas längre.. ;)

V70 är bekväm och tyst, en Avensis av senaste modell känns som inredningen och tillval är från 2005. Sen att den är tråkig och bullrig kan man väga mot att den är väldigt tillförlitlig
 
Lite off-topic då TS vill ha bensinare men när det gäller Toyota Avensis så ska man akta sig för 2.0L disel motor. Den har ett fel så gör att man riskerar motorbyte....
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jämför inredningen och utrustning mellan en V70 och Avensis samt provkör dom back to back så kommer du förstå varför Avensis inte tillverkas längre.. ;)

V70 är bekväm och tyst, en Avensis av senaste modell känns som inredningen och tillval är från 2005. Sen att den är tråkig och bullrig kan man väga mot att den är väldigt tillförlitlig
Jo jag vet, Avensis och Toyota överlag är lite 1995 designmässigt men V70 plattan är lika gammal (om inte ett år äldre) än Toyota Avensis. Avensis tillverkas inte mer för att man tog tillbaks Corolla som ersätter den. Man kan säga att den är tråkig, men det är en bil som håller bra och det ser man också på andrahandsvärdet. Men som sagt, jag tycker den är lite väl slö.

Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Lite off-topic då TS vill ha bensinare men när det gäller Toyota Avensis så ska man akta sig för 2.0L disel motor. Den har ett fel så gör att man riskerar motorbyte....
Jasså? Det sitter ju BMW motorer i den nya Avensisen så trodde det skulle vara lika bra om inte bättre? Har du någon artikel eller nått?
 
Det är väl största felet toyota gjort att börja montera motorer från psa och bmw. Deras egen teknik har ju varit känt för att fungera länge utan problem. Vissa missar har ju förekommit men annars så är ju plåten det som tagit slut först på toyota men det kommer väl o ändra nu när dom har andra tillverkares teknik.

V 70n är väl lite gammal konstruktion den kom ju trots allt 08. Men har varit en ganska hållbar konstruktion utan några större rostproblem. V60 första karossen verkar helt trevlig men är betydligt mindre. Den nya är ju större men kostar säkert ganska mycket ännu.

Mazda och Honda verkar vara helt trevliga bilar men dom har haft stora rostproblem.
 
V60 och Avensis är ganska jämförbara i storlek tycker jag på känsla iallafall när man sitter i.

Corolla ersatte Auris som ersatte Corolla tidigare, och är ett snäpp mindre än Avensis.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
raubtier raubtier skrev:
Kollade och det kvittade om jag hade utökat eller ej, får dra släpet men lasta max 505 kg på en Mazda bensin, så jag tappar 70kg. Inte hela världen. :)
Aha, ja, de har ökat det lite i de senare årsmodellerna ser jag nu. Dåså :)
 
N Niq skrev:
Det är väl största felet toyota gjort att börja montera motorer från psa och bmw. Deras egen teknik har ju varit känt för att fungera länge utan problem. Vissa missar har ju förekommit men annars så är ju plåten det som tagit slut först på toyota men det kommer väl o ändra nu när dom har andra tillverkares teknik.

V 70n är väl lite gammal konstruktion den kom ju trots allt 08. Men har varit en ganska hållbar konstruktion utan några större rostproblem. V60 första karossen verkar helt trevlig men är betydligt mindre. Den nya är ju större men kostar säkert ganska mycket ännu.

Mazda och Honda verkar vara helt trevliga bilar men dom har haft stora rostproblem.
Ok, får läsa på lite om rost på Mazda då.

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
V60 och Avensis är ganska jämförbara i storlek tycker jag på känsla iallafall när man sitter i.

Corolla ersatte Auris som ersatte Corolla tidigare, och är ett snäpp mindre än Avensis.
Ja, men Corolla ersätter ju även Avensis som kombimodell, innan hade man ju både Corolla/Auris och Avensis kombi. Den är lite mindre tycker jag det känns som, men riktigt trevlig. Lite för ny och dyr för mig dock.
 
Efter att ha ägnat lite tid idag att förkovra mig i diverse statistik så har mina värderingar av startfältet förändrats något.

Opel har fler missnöjda kunder än medelbilen och fler rapporterade maskinskador än medelbilen, vilket drar ner betyget en smula. Den har å andra sidan högre betyg i rosttest av vibilägare (4/5).

Toyota har flest nöjda ägare och väldigt få rapporterade maskinskador med Mazda hack i häl, jämt skägg mellan de bilarna skulle jag säga. Däremot får Mazda 3/5 i rosttest medans Avensis har tappat och den senaste modellen fick bara 2/5.

Efter detta känns Mazdan given, mer körglädje än Avensis och bättre rostskydd och den känns mer ungdomlig och modern. Men jag har aldrig kört en så vi får se hur sittkomforten är. Har hittat ett fint objekt som ska få sig en åktur. :)

Kikat lite mer på Volvo också, men jag tycker ärligt talat man får mer bil för pengarna om man tittar på Mazda. Men jag får ta en tur och kika vad som finns.

Testerna jag läst om någon är intresserad:
https://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-opel-insignia-2014
https://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-mazda-6-wagon-2016
https://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-toyota-avensis-2015

Skadefrekvens: https://teknikensvarld.se/kia-och-hyundai-haller-bast-enligt-svensk-statistik-389557/

Autoindex: https://manage.paperton.com/shelf/r.../magazine/vi-bilagare-nr-8-2019-jvfsy#page/14
 
När jag var liten var det vanligt med en ramsa som handlade om Opel och rost:
Köp en Opel blir belåten,
se naturen genom plåten.
 
  • Haha
raubtier
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.