Angående BMW gick det utför från 08- . Bensinmotorerna och lilla dieseln har flera och dyra problem, det enda man ska köpa är 6 cylindrig diesel 325d/330d/335d.
Angående få bilar med bensin så såldes det ingen Audi A6 bensin i Sverige under nått år när diesel var mest inne.
Men provkör inte nån BMW om du gillar att "Köra bil" det finns risk att du fastnar där då :)
 
  • Gilla
raubtier och 1 till
  • Laddar…
3l bensinaren med turbo x35i är rätt problemfri också.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
dof dof skrev:
3l bensinaren med turbo x35i är rätt problemfri också.
Jo, men TS letade familjebil.
 
Isakare Isakare skrev:
Jo, men TS letade familjebil.
Ja
X35i syftar på valfri modell (x = 1 till 7) med bensinsexan. Åtminstone 5 är en familjebil. 3 också fast för TS var den för liten. Även X modellerna (SUV) kan väl användas av familjen.
 
P Pin skrev:
Ja
X35i syftar på valfri modell (x = 1 till 7) med bensinsexan. Åtminstone 5 är en familjebil. 3 också fast för TS var den för liten. Även X modellerna (SUV) kan väl användas av familjen.
Tänkte mer att den motorn inte var så vänlig för familjekassan. Har själv en 330, den kan inte klassas som snål, samma motor med turbo i en större bil vill nog ha några droppar till.
 
Isakare Isakare skrev:
Tänkte mer att den motorn inte var så vänlig för familjekassan. Har själv en 330, den kan inte klassas som snål, samma motor med turbo i en större bil vill nog ha några droppar till.
Tycker väl inte N53motorerna tar så mycket..Har 2st Bmw med dessa motorer 325 förvisso men dessa är också på 3liter cylindervolym och drar mellan 0,7 & 0,85liter /milen
 
Isakare Isakare skrev:
Tänkte mer att den motorn inte var så vänlig för familjekassan. Har själv en 330, den kan inte klassas som snål, samma motor med turbo i en större bil vill nog ha några droppar till.
Trevlig bil! Måste den vara snål?

Jag har själv en 535xd, alltså dubbelturbo och fyrhjulsdrift, och den stora GT karossen. På pappret drar den mindre än min tidigare 320d.
Som allround familjebil/limousine/sportbil/SUV Light är den perfekt. Bränsleförbrukningen är inte den stora posten. Försäkring och värdeminskning värre.
Fast nu är jag helt OT, inte vad TS efterfrågar. En 5 serie med valfri motor kan jag rekommendera, men kanske gör tight budget för att gå ett tillräckligt nytt exemplar.
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Jag håller med någon tidigare i tråden som skrev att man kommer fram i en rostig bil men inte en trasig. Diesel, kamkedjor, turbo, dubbelkopplingslådor, 4wd och liknande är komplexa och kan bli dyra om det strular. Även modern bromselektronik (radar), elektriska handbromsar etc kan krångla... VAG har modeller som har motorer och växellådor som är robusta (och de som är mindre robusta eller till och med dåliga). Bilarna kanske blir fula av rosten på 10 år, men troligen inte så dåliga att de behöver skrotas. Kolla noga upp motorn och lådans ev typproblem och även om det finns några skitdyra service eller standardreparationer att räkna med. Detta gäller ju alla bilar, inte bara VAG.
 
  • Gilla
raubtier
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag håller med någon tidigare i tråden som skrev att man kommer fram i en rostig bil men inte en trasig. Diesel, kamkedjor, turbo, dubbelkopplingslådor, 4wd och liknande är komplexa och kan bli dyra om det strular. Även modern bromselektronik (radar), elektriska handbromsar etc kan krångla... VAG har modeller som har motorer och växellådor som är robusta (och de som är mindre robusta eller till och med dåliga). Bilarna kanske blir fula av rosten på 10 år, men troligen inte så dåliga att de behöver skrotas. Kolla noga upp motorn och lådans ev typproblem och även om det finns några skitdyra service eller standardreparationer att räkna med. Detta gäller ju alla bilar, inte bara VAG.
Men det är ändå pinsamt att en vw passat rostar inom 10 år. Min renault har inte en rostfläck och den är 10 år och gått snart 21000 mil. Bytt 2 styrleder, bromskivor bak och nu krängstag.
Hade en passat 12 i förra yrket.
Den gick 23 månader, och då hade det inom tidsramen bytt.
Kablage till gastankar.
Öppningshandtag till bagaget
åtskilliga hjulinställningar men blev aldrig bra (från fabriksny)
Ny motor
Ny låda.
Mitt exemplar var pedantiskt skött och skiftade mellan mig och en chaufför till.
När jag slutade så hade den begynnande rost på luckan och lite på någon dörr.
Det är absolut inte acceptabelt på en bil som var mindre än 3 år.
Vi fick inte köpa automat till taxi, utan fick dras runt med manuell och de höll inte ändå. Och att de tog evigheter innan det ens kom värme på vintern förhöjde inte upplevelsen. Visst gas, men ändå.
 
H heimlaga skrev:
Varför de stora motorerna?

Jag har kört med en 1,2 liters motor på strax över 50 hästkrafter i 20 år nu och aldrig lidit av det utom då jag har försökt dra någon stor bromsad släpkärra.
Jag gillar att ha resurserna när det behövs, vid omkörning t.ex. Nu är inte någon av de bilar jag kikat på något fartmonster heller med, i mina ögon, ganska klena men ekonomiska motorer.

Isakare Isakare skrev:
Angående BMW gick det utför från 08- . Bensinmotorerna och lilla dieseln har flera och dyra problem, det enda man ska köpa är 6 cylindrig diesel 325d/330d/335d.
Angående få bilar med bensin så såldes det ingen Audi A6 bensin i Sverige under nått år när diesel var mest inne.
Men provkör inte nån BMW om du gillar att "Köra bil" det finns risk att du fastnar där då :)
Tyvärr har jag redan kört både BMW och Audi som hyrbilar så jag vet vad jag missar, men jag håller hårt på min budget så det går ändå inte ihop. :D

J JohanLun skrev:
Jag håller med någon tidigare i tråden som skrev att man kommer fram i en rostig bil men inte en trasig. Diesel, kamkedjor, turbo, dubbelkopplingslådor, 4wd och liknande är komplexa och kan bli dyra om det strular. Även modern bromselektronik (radar), elektriska handbromsar etc kan krångla... VAG har modeller som har motorer och växellådor som är robusta (och de som är mindre robusta eller till och med dåliga). Bilarna kanske blir fula av rosten på 10 år, men troligen inte så dåliga att de behöver skrotas. Kolla noga upp motorn och lådans ev typproblem och även om det finns några skitdyra service eller standardreparationer att räkna med. Detta gäller ju alla bilar, inte bara VAG.
Därför jag fastnat lite för Toyota, de har erkänt bra drivlina vad jag läst mig till. Någon skamfläck finns, t.ex. gamla Avensis 1,8 som de fick byta en hel del motorer på, men även där tog Toyota sitt ansvar och erbjöd bra pris på utbytesmotorer även om det såklart var surt för bilägarna ändå.


R Rkarlsson skrev:
Men det är ändå pinsamt att en vw passat rostar inom 10 år. Min renault har inte en rostfläck och den är 10 år och gått snart 21000 mil. Bytt 2 styrleder, bromskivor bak och nu krängstag.
Hade en passat 12 i förra yrket.
Den gick 23 månader, och då hade det inom tidsramen bytt.
Kablage till gastankar.
Öppningshandtag till bagaget
åtskilliga hjulinställningar men blev aldrig bra (från fabriksny)
Ny motor
Ny låda.
Mitt exemplar var pedantiskt skött och skiftade mellan mig och en chaufför till.
När jag slutade så hade den begynnande rost på luckan och lite på någon dörr.
Det är absolut inte acceptabelt på en bil som var mindre än 3 år.
Vi fick inte köpa automat till taxi, utan fick dras runt med manuell och de höll inte ändå. Och att de tog evigheter innan det ens kom värme på vintern förhöjde inte upplevelsen. Visst gas, men ändå.
Håller med, det är riktigt pinsamt. Kom på att jag också bytt låskista för bakluckan, den frös sönder under en resa till fjällen. "Det blir så när smältvatten hamnar i kistan och fryser" var förklaringen och ingen goodwill. Då hade bilen gått knappa 8 tusen mil. Värdelös service enligt mig, har man inte nybilsgaranti är man körd.

Fick nyttja maskinskadeförsäkringen för hardyskivan som behövde bytas efter 11 tusen mil och den kostade 15k, men jag slapp undan med en självrisk på 8k, då kostade skivan 6k så de har vett att ta betalt för jobbet. Tycker inte sådant borde behöva hända på en bil som är så pass ny i mina ögon.

Jag har ägt en V70 innan. Hade sina problem den också, främst den usla framvagnen där det klonkade ganska friskt mellanåt. Men i övrigt gick den riktigt fint och inte en rostfläck trots många år och mil. Men tycker Volvo har tappat, det började med Ford motorerna och idag ser man ganska ofta V60 och V90 på bärgare. Har en bekant som haft en V60 med en hel del elektronikproblem, men får se om det kanske kan bli en kandidat om några år när de fått ordning på sina mjukvaror, verkar vara där en stor del av problemet ligger.
 
Konungens födelsedag till ära blir det provkörning av en Avensis 2,0 -2017 imorgon och får jag ett vettigt inbyte på min Passat blir det affär. Provkörde en Mazda i veckan men tycker inte det var så stor skillnad mot en Avensis och då känns Toyota tryggare. Har bra erfarenhet av deras serviceverkstäder och man hör mycket gott om den lokala, så det känns tryggt. Likaså TKG garantin som för min del med råge räcker till 2027. Känns som mycket bil för pengarna. Hoppas på att 2,0 ska kännas lite rappare då den har lite högre vridmoment och jag får prova automatlådan om det är något som faller i smaken. Största skillnaden mot automater jag haft innan är att den är steglös eller vad man kallar det, får se hur det känns.
 
Personligen hade jag nog valt en gammal skattebefriad Volvo 745 från slutet av 80-talet men de är ju störtomöjliga att hitta hyfsat rostfria och med relativt få mil på vägmätaren. Då skulle man ha en av världens billigaste bilar att serva och att äga. Samtliga dagens bilar är konstruerade för att gå sönder och bli elektronikfel på. :mad:

Men ovanstående var nog inte vad TS hade förväntat sig för svar. Själv köpte jag det här franska vraket i höstas. :rofl:
 
  • Haha
raubtier
  • Laddar…
Toyotas steglösa CVT låda är väldigt mjuk och så, men den känns surrig och slöare än vad den är vid acceleration så det får man vänja sig vid lite, ljudet luras!
 
Ska ut och provköra några Toyota Verso i helgen, särbon vill byta ut sin Opel Zafira.
Det var många år sen jag ens körde en Toyota, så det blir spännande.
Kännetecknet för Toyota förr, var att bilarna som nya inte kändes särskilt roliga på nått sätt, men kändes precis likadant efter 30" mil.
Zafiran kändes väldigt tajt i fräsch när den köptes med 13" mil på mätaren, nu när det står 17" har den klappat ihop totalt, allt glappar, skramlar och hänger på trekvart. Varje tur blir en undran om man ska komma hem igen.
Särbon ska dock ha manuell, så jag slipper prova CVT lådan.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ska ut och provköra några Toyota Verso i helgen, särbon vill byta ut sin Opel Zafira.
Det var många år sen jag ens körde en Toyota, så det blir spännande.
Kännetecknet för Toyota förr, var att bilarna som nya inte kändes särskilt roliga på nått sätt, men kändes precis likadant efter 30" mil.
Zafiran kändes väldigt tajt i fräsch när den köptes med 13" mil på mätaren, nu när det står 17" har den klappat ihop totalt, allt glappar, skramlar och hänger på trekvart. Varje tur blir en undran om man ska komma hem igen.
Särbon ska dock ha manuell, så jag slipper prova CVT lådan.
Nu var det även länge sen jag körde en Toyota, men jag får nog hålla med om att den upplevda kvalitén känns kass, men att de som sagt verkar lyckats undvika de värsta typfel som många andra tillverkare har... Samtidigt - jag ser få gamla Toyota i vardaglig trafik. Pratade med en bekant som inte ville ha gamla Toyota då han påstod de var hopplösa att meka med när de väl började gå sönder - men fram till dess när bara service ska göras är de fantastiska. På söndagar snurrar några gamla tanter runt i solblekta yarisar, man ser lite halvtrötta prius, men i övrigt så tycker jag de gamla Toyotabilarna lyser med sin frånvaro... Så... Where have all Toyotas gone???

VWs har jag kört ett par fabriksnya... eller en från 50-talet som jag nu haft i över 20 år. Ingendera har haft rost. ;) Hade en Skoda från 2005 under förra året som extrabil, ingen synlig rost men såg trist ut på bärarmar, bromstrummor etc. Det mekaniska funkade dock bra - men det var just en basmodell. Men förfärligt trist... Jag hade först tänkt mig en V70II eller S80 (nånstans 2002-2003) som extrabil - de verkar vara oförtjänt bra bilar. Trista förvisso. Men väldigt bekväma. Men alla gamla V70 har gått långt som tusan. Och för TS är det lite för gamla bilar...
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.