2 782 läst · 42 svar
3k läst
42 svar
Köpguide brandvarnare: Vilka brandvarnare är bäst i ditt hem?
Rekommendationen för villor är oftast en pulversläckare på varje plan. Är det ett stort hus behövs såklart fler. Sedan finns det också extra utsatta delar som exempelvis en snickarbod.P pmd skrev:
Däremot är brandsensorer rekommenderade i betydligt fler rum. En aspekt är att det inte är ovanligt att dörrar stängs, exempelvis på natten, och då kan en sensor utanför dörren lätt missa om det börjar brinna i sovrummet.
Om den enda evakueringsvägen från ett sovrum brinner så är det praktiskt att kunna släcka elden innan man går ut ur rummet.I Ironside skrev:
Vårt hus är lite ovanligt (se inlägg #30). Med bara en brandsläckare i huset (en enplansvilla) behöver man gå ganska lång sträcka för att komma till brandsläckaren. Med lite otur så brinner det mellan ens egen position och brandsläckaren.
Vi har tre brandsläckare i huset strategiskt utplacerade. Brandsläckare är inte speciellt dyra.
Ingen brandsläckare i snickarboden, dock. Den står cirka 8 meter från boningshuset (garagedelen).
Medhåll.I Ironside skrev:
Jag har uppfattat brandinfo.se som en hyggligt seriös källa i sammanhanget. Sidägaren är från räddningstjänsten, de är öppna med att de har affiliate-länkar som finansiering men de är inte knutna till något märke eller specifik försäljare. De skriver också att en del sidor är sammanställningar av info och andra är egna tester. De har några olika topplistor för bland annat olika sorters brandvarnare och en del större tester av vissa modeller som exempelvis denna: https://brandinfo.se/brandvarnare/recension-housegard-pebble-link/
En lite varning.
Elgiganten rear ut Google Nest Protect brandalarm. Jag köpte ett gäng, men såg vid leverans att de är tillverkade 2017-2018. Har alltså legat på hyllan i 7år... De är märkta med 10års livslängd och kommer börja varna för det redan om 3år. Jag ska lämna tillbaks dem i helgen och hoppas ingen annan här går och köper de jag lämnar tillbaka nu 🙄.
Elgiganten rear ut Google Nest Protect brandalarm. Jag köpte ett gäng, men såg vid leverans att de är tillverkade 2017-2018. Har alltså legat på hyllan i 7år... De är märkta med 10års livslängd och kommer börja varna för det redan om 3år. Jag ska lämna tillbaks dem i helgen och hoppas ingen annan här går och köper de jag lämnar tillbaka nu 🙄.
Bra att du uppmärksammar alla ang detta!Petke skrev:En lite varning.
Ja, de börjar enligt vissa varma redan 2 månader innan de går ut. Sedan blir de tydligen helt oanvändbara när de väl går ut:
Ansluter man dem inte till nätet kan de tydligen hålla ett par år till…
Stämmer, enligt tråden på Reddit så är det tillverkningsdatum som bestämmer. Så riktigt fult att sälja dessa med så liten nedsättning. Nu känner dock kanske inte Elgiganten till detta, men borde stå tydligt, och priset borde vara nedsatt till max 1/3 av normalpriset. Då det endast är det som återstår av livslängden. Men detta är ju alltid ett problem med att köpa dessa. Hur länge de legat på lager spelar ju stor roll. Har de legat på lager i 0,5 år så borde de vara nedsatta med 5%.
Jag har nyligen köpt nest protect från tink, elgiganten och google. De nätanslutna var ungefär lika gamla från alla tre 2018-2019. Jag börjar misstänka att de nätanslutna inte tillverkas längre. Batteridrivna var alla från början av 2024.
Tink erbjöd inget bättre än retur. Googles support var hopplöst långsamma så jag var glad att ens nå retur. Elgiganten återbetalade 60%, motsvarande förbrukad ålder.
Tink erbjöd inget bättre än retur. Googles support var hopplöst långsamma så jag var glad att ens nå retur. Elgiganten återbetalade 60%, motsvarande förbrukad ålder.
Rent krasst är det väl så att det är så strikta regler kring vad de ska klara och hur de ska testas att det inte är någon större skillnad på just rökdetektering mellan olika märken, så värdet i att investera i dyra egna tester (om de ska vara tillräcklig bra för att ge tillförlitliga resultat som visar på skillnader mellan dem) är betydligt lägre än vad vinsten skulle vara.J jahallåja skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilket/vilka frässtål kan jag tänkas behöva?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hemlarm kamera +brandvarnare+Yale doorman
Villalarm & Hemautomation -
Installerar diskmaskin, vilka kopplingar behöver jag?
Kök -
Vilka två sågtyper av gersåg, cirkel och sänk?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vilka 9V batterier till brandvarnare?
Teknik