2 782 läst · 42 svar
3k läst
42 svar
Köpguide brandvarnare: Vilka brandvarnare är bäst i ditt hem?
Tack för tips! Har kikat, men inte lyckats klura ut om dess funktion för att länka ihop brandvarnarna är beroende av att det finns en Zigbee kontroller, eller om de har oberoende kontakt med varandra även om min home assistant skulle råka vara av. Vet du?Hannuse skrev:
Dom går att bind'a till varandra (precis som de flesta andra zigbee-enheter) så dom t ex kan starta varandras sirener eller tända några lampor utan att controllern behöver vara inblandad.J jahallåja skrev:
Har du Z-wave i HA så funkar denna:J jahallåja skrev:Någon som har sett någon bra brandvarnare med egen sammankopplat nät som ger larmar-en-larmar-alla (vill inte vara beroende av wifi) där man dessutom kan få ut larm från en kopplingsplint eller via Zigbee så att man får infon till home assistant eller befintligt larmsystem. Har ett trådlöst larm som jag är nöjd med men brandvarnarna börjar bli lite gamla och det är svårt/dyrt att ersätta med nya från samma fabrikat.
https://www.m.nu/sensorer/brandvarn...MIxpSIquicigMVyxCiAx28XBapEAQYASABEgKHXPD_BwE
Ganska märkligt att det inte gjorts mer seriösa tester av brandvarnare. Det handlar ju om en mycket viktig säkerhetsprodukt som finns eller borde finnas i varje hem.
Borde t ex vara ett självklart test för en aktör som t ex Råd och Rön. Eller ett försäkringsbolag.
Borde t ex vara ett självklart test för en aktör som t ex Råd och Rön. Eller ett försäkringsbolag.
Nej!Nyfniken skrev:
Eller, ja, de fungerar alldeles utmärkt som brandvarnare och skickar iväg larm via Z-Wave, jag körde med dem själv förut och var väldigt nöjd. De är ju dessutom små och snygga.
Men, det går inte att få dem att börja tjuta på grund av ett larm från någon annan enhet.
Minns jag rätt så är orsaken att de enbart slår igång sin Z-wave och lyssnar periodiskt efter uppdateringar, så det kan ta 5 minuter från att man skickar en uppdatering till den tills dess att den är mottagen. (För att spara batteri)
Däremot så skickar den givetvis iväg larm omedelbart. Det har jag provat själv när jag stod och svetsade i hobbyrummet meed hörselkåpor med musik på mig (körde vinkelslip också) och det surrade ilsket på klockan, kollade vad den ville säga och såg att den larmade för brand i hobbyrummet.
Det visade sig ha smugit iväg en svetsloppa till en plast-svamp bakom mig som stod i lågor som jag inte märkt pga svetshjälm och brandvarnaren hörde jag inte pga lurarna.
Blev rätt förvånad när jag vände mig om för att stänga av "falsklarmet" som visade sig vara äkta.
(Men fångat tidigt, så det var bara att stampa på svampen så var allt klart, om än lite rökigare än jag hade tänkt mig från början)
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Generellt säger man att det är optisk brandvarnare (inte joniserande) man bör prioritera i ett vanligt hem, båda samtidigt är såklart bäst men tydligen kan kombinerade optiska och joniserande larm vara ganska luriga.
Det är inte heller rekommenderat att ha brandvarnare direkt i köket eftersom risken för falsklarm är hög, istället ska sensorn placeras precis utanför köket.
Brandvarnare är en billig livförsäkring som dessutom kan förebygga att huset brinner ner så personligen har jag kört på ett sammankopplat system kopplat till en hub och där man kan testa samt få notifieringar direkt i telefonen. Framförallt så är sensorerna sammankopplade så om det börjar brinna ute i anslutande garage kan jag hinna reagera så att huset inte brinner ner.
Många sammankopplade larm har dock väldigt dålig batteritid, men jag lyckades få tag på ett relativt omtyckt set under Black Friday på Amazon: X-Sense Smart Smoke Detectors XS01-M with SBS50 Base Station. Har bara testat funktionerna och det verkar överlag fungera bra, dessutom ska batteriet hålla i upp mot 10 år, d.v.s. tills det är dags att byta ut det. Har dock inte monterat upp det än och kanske blir det till att köpa ett set till för att täcka fler utrymmen i huset.
När det gäller placering så finns det ett par riktlinjer att följa, en av dem är givetvis att ha en brandvarnare i varje sovrum. Utöver detta handlar det mycket om vilken nivå av säkerhet man vill uppnå, vilken ambition man har att faktiskt släcka elden innan den hinner orsaka större skador.
Det är inte heller rekommenderat att ha brandvarnare direkt i köket eftersom risken för falsklarm är hög, istället ska sensorn placeras precis utanför köket.
Brandvarnare är en billig livförsäkring som dessutom kan förebygga att huset brinner ner så personligen har jag kört på ett sammankopplat system kopplat till en hub och där man kan testa samt få notifieringar direkt i telefonen. Framförallt så är sensorerna sammankopplade så om det börjar brinna ute i anslutande garage kan jag hinna reagera så att huset inte brinner ner.
Många sammankopplade larm har dock väldigt dålig batteritid, men jag lyckades få tag på ett relativt omtyckt set under Black Friday på Amazon: X-Sense Smart Smoke Detectors XS01-M with SBS50 Base Station. Har bara testat funktionerna och det verkar överlag fungera bra, dessutom ska batteriet hålla i upp mot 10 år, d.v.s. tills det är dags att byta ut det. Har dock inte monterat upp det än och kanske blir det till att köpa ett set till för att täcka fler utrymmen i huset.
När det gäller placering så finns det ett par riktlinjer att följa, en av dem är givetvis att ha en brandvarnare i varje sovrum. Utöver detta handlar det mycket om vilken nivå av säkerhet man vill uppnå, vilken ambition man har att faktiskt släcka elden innan den hinner orsaka större skador.
Japp, fel av mig!Dowser4711 skrev:Men, det går inte att få dem att börja tjuta på grund av ett larm från någon annan enhet.
Minns jag rätt så är orsaken att de enbart slår igång sin Z-wave och lyssnar periodiskt efter uppdateringar, så det kan ta 5 minuter från att man skickar en uppdatering till den tills dess att den är mottagen. (För att spara batteri)
Det går att ändra den där tidsinställningen, men när man kommer ner i vettiga tider så äter den i stället batteri.
Ja, men oavsett tidsgräns så går det väl inte att styra den att sätta igång larmet? Eller har de lagt till det i en senare firmware? Det var några år sedan jag monterade ner mina.Nyfniken skrev:
(Har ersatt dem med Netatmo's brandvarnare, som är större, dyrare och kör WiFi så inget som uppfyller önskemålen, men de har en rätt trevlig integration med HomeKit.)
Mina Frient SMSZB-120 har aldrig tjuvlarmat. Enda gången de har löst ut är när frugan grillat bacon i ugnen. Men det är ju ett bra test man ändå borde göra ibland... För att underlätta har vi en IKEA-knapp med magnet på köksfläkten som pausar brandvarnarna i 10 minuter.
Nix, det går tyvärr inte med Fibaros enheter, att få en brandvarnare att "väcka" dom andra, det är "by design".Dowser4711 skrev:Ja, men oavsett tidsgräns så går det väl inte att styra den att sätta igång larmet? Eller har de lagt till det i en senare firmware? Det var några år sedan jag monterade ner mina.
(Har ersatt dem med Netatmo's brandvarnare, som är större, dyrare och kör WiFi så inget som uppfyller önskemålen, men de har en rätt trevlig integration med HomeKit.)
Att ha brandvarnaren i sovrummet känns lite sådär, bättre att ha den strax utanför så att man blir varnad innan röken tagit sig in i sovrummet. Är man orolig att det ska börja brinna inne i sovrummet kan man ju givetvis ha en där också.
Jag har också haft problem med falsklarm från optiska.brandvarnare av olika prisklass, men är nog främst när jag använt dem på ett medvetet felaktigt sätt. När jag har något projekt jag är rädd kan ta eld typ, så lägger jag en brandvarnare på rör ovanför, på en hylla eller liknade, utstickandes precis ovanför det jag pysslar med. Det gör ju att de kan ligga i damm. Optiska verkar känsliga för det. Därför har jag bytt dessa till joniserande. Men som någon skrivit tidigare så verkar inte sådana gå att få tag på från Sverige eller ens EU. Har därför köpt från England.N Nils2018 skrev:
Jag provade några sådana för nåt år sen eller två, men räckvidden var alldeles för dålig. Fabrikatet var Nexa om jag inte missminner mig.J jahallåja skrev:
Jag är sålunda också intresserad av tips. Vårt hus är byggt som ett L med cirka 35 meter från ände till ände. Det gick inte att seriekoppla tillräckligt många Nexa-varnare för att täcka hela huset.