M Micke5811 skrev:
Tack alla för er 'input'. Känns lite mer tryggt nu, och vi kommer bestrida detta. Vi kanske tänker på att ta dit en egen besiktningsman och göra en besiktning med ett skrivet protokoll och se om något då är fel... är det något med isoleringen så handlar det om att isolering troligen sjunkit ihop under dessa 10 år och i värsta fall får vi öppna upp och isolera på nytt... antingen innefrån eller enklare utifrån. Detta är ju småpengar jämfört med köparens krav.
Vad säger du människa!? Ta ett djupt andetag och försök lugna ner nervositeten. Denna galna köpare håller ju på att få med er på helt fullständigt orimliga saker! Ni ska absolut inte bekosta en besiktning av hans hus, är du helt från vettet!? Och ännu mindre ska ni bekosta isoleringsåtgärder om isoleringen nu "sjunkit ihop". Det är tusen procent hans eget ansvar och inget ni har något som helst med att göra! Släpp detta! Så påverkningsbara som du och din syster verkar vara kanske ni ska ha ett ombud, kanske en pappa eller annan äldre man som är van att säga nej och inte blir stressad över att någon är upprörd. Denna person kan ha ansvaret för att besvara köparens kontaktförsök kort och koncist med att ni bestrider alla hans krav.
 
  • Gilla
  • Älska
Pär Leckius och 39 till
  • Laddar…
E Elsparv skrev:
Fy va tråkigt. Tror vi kommer se mer och mer sånt här när folk får det svårare ekonomiskt. Att det tagit 3 år att upptäcka att det är kallt inne talar för att något är skumt.
Inte bara ekonomin som ställer till det utan inställningen som köpare är nog största anledningen till att det kommer flera trådar om dagen om dolda fel. "Det är alltid någon annans fel".

Om ni tror det är illa nu med curlade 90-talister så vänta bra tills deras ännu mer borskämda ungar ska köpa hus. Då blir det tio resor värre.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Gör definitivt inte en besiktning i det här läget. En sån kan enbart gynna köparen. Även om det inte innehåller några direkta fel innehåller besiktningsprotokoll i princip alltid några rekommendationer att utreda vissa områden noggrannare, något som en rättshaverist kommer att sikta in sig på.
 
  • Gilla
Klantskalle och 5 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Här. Jag har hjälpt nya ägarna till de två hus jag sålt med diverse saker. Det är ju jag som fixat och byggt och kan de små egenheterna som husen har. Det har funkat kanon och det känns rätt bra i magen att göra så, även om det "kostar" min en del tid. Fast om det kom någon ny ägare och hotade med tingsrätten och gormade om dolda fel skulle jag bara bestrida och kanske till och med ge fingret.
PM:a mig om du tröttnar på huset 😅
Kul att ni finns!
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Vad säger du människa!? Ta ett djupt andetag och försök lugna ner nervositeten. Denna galna köpare håller ju på att få med er på helt fullständigt orimliga saker! Ni ska absolut inte bekosta en besiktning av hans hus, är du helt från vettet!? Och ännu mindre ska ni bekosta isoleringsåtgärder om isoleringen nu "sjunkit ihop". Det är tusen procent hans eget ansvar och inget ni har något som helst med att göra! Släpp detta! Så påverkningsbara som du och din syster verkar vara kanske ni ska ha ett ombud, kanske en pappa eller annan äldre man som är van att säga nej och inte blir stressad över att någon är upprörd. Denna person kan ha ansvaret för att besvara köparens kontaktförsök kort och koncist med att ni bestrider alla hans krav.
Bra inlägg i övrigt men man behöver inte vara man för att kunna säga nej och inte bli stressad.
 
  • Gilla
SopWa och 23 till
  • Laddar…
En sak jag kom på att jag kanske skulle förtydliga, i mitt tidigare inlägg skrev jag "Så länge köparen inte kommer med mer konkreta påståenden skulle jag också bara svara något i stil med "vi bestrider påståendet och avser inte betala något då inget fel i enlighet med 4 kap. 19 § Jordabalken har påvisats""

Det finns en poäng med att skriva något just i den stilen dvs att klargöra att man inte anser att de presenterat ett giltigt fel. Efter som ett fel skall anmälas skyndsamt tror jag det finns en poäng i att påtala frånvaron av fel i bestridandet om det är så att de senare stämmer i rätten men då faktiskt framför ett eller flera konkreta fel. Dvs de har inte uppfyllt formaliakraven av att först presentera felet för säljaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Tack alla
Vi har nu beslutat att vi gör som ni säger, dvs vi bestrider och gör inget...
Det står även i köpekontraktet att köparen godkänt besiktningen och valt att inte göra någon ytterligare.

Så då känns det lite lugnare... spännande att se Tingsrätten från insidan :)

Återkommer här om/när detta är utrett.
 
  • Gilla
  • Älska
Klantskalle och 118 till
  • Laddar…
Hahaha..

En typisk trolltråd och ”experterna” i BH går ”all-in”.

Nu kan tråden flyttas till ”Paroditråden”
 
  • Arg
  • Wow
  • Haha
big mike och 7 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Bra inlägg i övrigt men man behöver inte vara man för att kunna säga nej och inte bli stressad.
-
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
JockeÅgren och 2 till
  • Laddar…
H
M Micke5811 skrev:
Tack alla
Vi har nu beslutat att vi gör som ni säger, dvs vi bestrider och gör inget...
Det står även i köpekontraktet att köparen godkänt besiktningen och valt att inte göra någon ytterligare.

Så då känns det lite lugnare... spännande att se Tingsrätten från insidan :)

Återkommer här om/när detta är utrett.
Tar grannen kontakt så säg inget, upprepa bara att ni bestrider i sin helhet. Tacka för samtalet och undanbe er för forsatta samtal från köparen och lägg på luren.
 
B Boende45 skrev:
Hahaha..

En typisk trolltråd och ”experterna” i BH går ”all-in”.

Nu kan tråden flyttas till ”Paroditråden”
@Boende45
Detta är ingen Trolltråd... detta händer just nu och det är inte alls kul att hamna i denna röra.. skönt med detta forum som hjälper till...
 
  • Gilla
  • Älska
redep och 33 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Tar grannen kontakt så säg inget, upprepa bara att ni bestrider i sin helhet. Tacka för samtalet och undanbe er för forsatta samtal från köparen och lägg på luren.
Hur kom grannen in i historien?
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Tack alla
Vi har nu beslutat att vi gör som ni säger, dvs vi bestrider och gör inget...
Det står även i köpekontraktet att köparen godkänt besiktningen och valt att inte göra någon ytterligare.

Så då känns det lite lugnare... spännande att se Tingsrätten från insidan :)

Återkommer här om/när detta är utrett.
Jag kan ha fel här så finns säkert någon som kan förtydliga men jag tror att förfarandet då blir att det kommer ett brev från tingsrätten där talande gör klart för varför de stämmer er och ni kan svara på detta. Om ni då klargör att ni i första hand anser att de inte presenterat något konkret fel över huvud taget men om att den upplevda kylans skulle kunna anses vara ett fel enligt Jordabalken anser ni att de inte i enlighet med Jordabalken anmälts skyndsamt, då detta måste ha upplevts på samma vis förra vintern. Ni anser därför att det inte finns något underlag för talande att stämma er över ett fel enligt Jordabalken 4 kap. 19§.

Resonerar Tingsrätten här på samma sätt som ni, tror jag de bara ogiltigförklarar stämningen rakt av. Annars kallas ni nog till ett möte där målet är att ni ska kunna förlikas i något utan att ta det vidare till rätten för dom.
Kan ni inte här mötas i något och köparen inte är övertygad om sina obefintliga chanser till vinst drar hen det vidare och det blir upp till tinget att fälla avgörande i frågan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Hahaha..

En typisk trolltråd och ”experterna” i BH går ”all-in”.

Nu kan tråden flyttas till ”Paroditråden”
Åh vi är alla lurade av ett skojeri haha! Men inte du! Nej nej dig lurar ingen. Du ser igenom trollen ajjemän!

Vet du vad? Nästan inget folk skriver på nätet är sant. Det är alltid tillputsat, inte hela bilden eller fantasier.

Om man vill diskutera så får man utgå ifrån att det TS skriver är sant. Vad ska man annars diskutera?

Du behöver inte "försäkra" dig genom att skriva att någon är ett troll. Vi tycker varken du är smart när du gör det eller dum när du "går på" något.

Alla vet att vissa saker är sanna här, annat är inte det och en del är rena provokationer. Inget nytt under solen ☺️😅
 
  • Gilla
  • Älska
nimbus88 och 22 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jag kan ha fel här så finns säkert någon som kan förtydliga men jag tror att förfarandet då blir att det kommer ett brev från tingsrätten där talande gör klart för varför de stämmer er och ni kan svara på detta. Om ni då klargör att ni i första hand anser att de inte presenterat något konkret fel över huvud taget men om att den upplevda kylans skulle kunna anses vara ett fel enligt Jordabalken anser ni att de inte i enlighet med Jordabalken anmälts skyndsamt, då detta måste ha upplevts på samma vis förra vintern. Ni anser därför att det inte finns något underlag för talande att stämma er över ett fel enligt Jordabalken 4 kap. 19§.

Resonerar Tingsrätten här på samma sätt som ni, tror jag de bara ogiltigförklarar stämningen rakt av. Annars kallas ni nog till ett möte där målet är att ni ska kunna förlikas i något utan att ta det vidare till rätten för dom.
Kan ni inte här mötas i något och köparen inte är övertygad om sina obefintliga chanser till vinst drar hen det vidare och det blir upp till tinget att fälla avgörande i frågan.
Fast OM det mot förmodan går så långt så bör man nog låta en advokat, eller jurist med bra referenser (det finns jurister som är riktigt usla) formulera skrivelsen.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.