29 628 läst · 83 svar
30k läst
83 svar
Köpare kräver manualer/kvitton/dokumentation vid bostadsförsäljning?
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
Hur stämmer kvitton med vad som anges i objektbeskrivningen?
Jag skulle vara väldigt tveksam att lämna över kvitton som rör ex. elarbetet. De skulle kunna vändas till att användas som bevis för att allt som inte explicit framgår av kvittona är saker som inte utförts, eller påstås vara hempulade. Lämna över manualer, och ev. kvittokopior på inköpta prylar där det finns garantier kvar.
Jag skulle vara väldigt tveksam att lämna över kvitton som rör ex. elarbetet. De skulle kunna vändas till att användas som bevis för att allt som inte explicit framgår av kvittona är saker som inte utförts, eller påstås vara hempulade. Lämna över manualer, och ev. kvittokopior på inköpta prylar där det finns garantier kvar.
Garanti är något som är frivilligt för företag att erbjuda. Det är inte säkert att garantin följer med varan. Det kan vara så att endast personen som har köpt varan från företaget kan använda garantin. Om garantin följer med till den nya ägaren eller inte beror på vad garantivillkoren säger.Fadai skrev:
För att veta vad som gäller måste du alltså läsa garantivillkoren. Om du inte har tillgång till villkoren kan du vända dig till företaget som sålde varan.
https://www.hallakonsument.se/sok/?query=följer+garantin+varan
t
Om du köpt en frys för att ta ett exempel och säljer en bostad där frysen ingår varför inte bara lämna över kvittot eller en kopia när man ändå sålt produkten?T tergo skrev:Garanti är något som är frivilligt för företag att erbjuda. Det är inte säkert att garantin följer med varan. Det kan vara så att endast personen som har köpt varan från företaget kan använda garantin. Om garantin följer med till den nya ägaren eller inte beror på vad garantivillkoren säger.
För att veta vad som gäller måste du alltså läsa garantivillkoren. Om du inte har tillgång till villkoren kan du vända dig till företaget som sålde varan.
[länk]
t
Vad är det för personlig information som står på kvittot men inte på köpekontraktet? Vad gör folk med kvitton på saker de inte längre äger efter skatteverket godkänt deklarationen? Själv tycker jag det är fin kulturhistoria med originalkvitton på gamla saker som följer med produkten.
Köparen har en långtgående undersökningsplikt innan köp. När väl avtalet är skrivet gäller detta, varken mer eller mindre. Köparen får tillgång till huset på tillträdesdagen. Var vänlig men formellAnnikakan skrev:
Om man menar reklamationsrätt följer den normalt varan, garantin är som sagt något som går över denna lagstadgade rätt och den kan säljaren göra som dom vill med.Rickard.ag skrev:
Mycket ofta krävs kvitto för att kunna utnyttja reklamationsrätt, och även garanti.
Visst, det är ju frid och fröjd tills tillverkaren går i konkurs, eller helt enkelt tycker att produkten är för gammal för att slösa webutrymme på.John Smith skrev:
Nej, den blåsningen har jag gått på flera gånger, manualer arkiverar man med fördel i pappersform.
Skatteverket kan komma upp till 5 år efter deklarationen är inlämnad och överpröva. Skickar du originalkvitton till köparen efter dessa 5 år, eller hur tänkte du bevisa dina utlägg vid en eventuell överprövning annars?redarn skrev:
Är det hugget i sten kvitton i original till köparen eller inget, varför inte en kopia?M Millox skrev:
Erkänner att jag uttryckte mig lite slarvigt, men ofta menar man med garanti de antal år som man enligt kons.köplagen har på sig att reklamera en felaktig/undermålig vara. Det var vad jag menade. Sen kan väl ingen handlare räknas som seriös om man knyter en garanti till viss person o inte till själva varan, det är ju befängt.T tergo skrev:Garanti är något som är frivilligt för företag att erbjuda. Det är inte säkert att garantin följer med varan. Det kan vara så att endast personen som har köpt varan från företaget kan använda garantin. Om garantin följer med till den nya ägaren eller inte beror på vad garantivillkoren säger.
[länk]
t
Har precis köpt hus och under kontraktskrivningen så var mäklaren väldigt tydlig mot säljaren att kvitton på vitvaror och fakturor på renoveringar så som badrum skulle finnas med. Ifall det skulle bli något försäkringsärende misstänker jag.