HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Manualer, tomtritning, ev. servitut och kanske allmän info om gjorda reparationer, är väl vad som normalt finns i en " huspärm", men lämna definitivt inte kvitton eller personliga garantibevis.
Varför ska man inte lämna en kopia kvitton på tex, frys eller luftvärmepump eller vad det nu är om det är garanti kvar?
Det underlättar alltid ett garantiärende om det finns kvitto.

• Gilla
Kjol och 2 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Jag har lämnat manualer om jag haft kvar dom, husritningar och andra handlingar men aldrig kvitton.

OM en maskin går sönder med garanti kvar så får köparen en kopia (eller originalet)av kvittot i det fallet
Garantier på t ex vitvaror gäller enbart för köparen, inte för nästkommande ägare.

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
P Pe.s skrev:
Garantier på t ex vitvaror gäller enbart för köparen, inte för nästkommande ägare.
Det är det vanliga, men till exempel IKEA har godtagit reklamation av köparen

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Varför ska man inte lämna en kopia kvitton på tex, frys eller luftvärmepump eller vad det nu är om det är garanti kvar?
Det underlättar alltid ett garantiärende om det finns kvitto.
De begär originalkvitton på alla köp - oavsett om det fanns garantitid kvar eller ej. Tror dock inte att TS behöver lämna kvitton - original eller kopia

Hemmakatten
R Kristy skrev:
De begär originalkvitton på alla köp - oavsett om det fanns garantitid kvar eller ej. Tror dock inte att TS behöver lämna kvitton - original eller kopia
Kvittona behåller naturligtvis säljaren för att ha till sin deklaration.

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
nu stod det att mäklaren ville detta, inte köparen, så känns dumt att klaga på denne... själv tycker jag det är rimligt att lämna kvittokopior på arbeten / större köp som gjorts i närtid, som tex värmesystem, badrum eller tak - men kyl, frys etc är det ju oftast inte så lång garanti och som tidigare sagts så går den ofta inte över till nästa person... kvittona gör ju att man kan kontakta "rätt" firma för tex service eller annat - alternativet är ju att ringa säljaren efter ett år och fråga...

att få reda på annat viktigt, var rör går, hur saker funkar etc tycker jag man, om man har möjlighet, bör "bjuda på", både muntligt och skriftligt om man har detta...

har man manualer, så varför inte lämna dem vidare? det är väl rimligt? har man slängt alla manualer och kvitton mm så är det väl så...

sen kan man ju vara grinig och inte lämna det vidare av princip, men vad vinner man på det?

• Gilla
Basifrasi och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Manualer mm lämnar man naturligtvis till köparen. Men inga originalkvitton. Inte heller lämnade vi några kvitton på fakturor från hantverkares arbeten på huset.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
P Pe.s skrev:
Men har någon verkligen fått problem med detta?

Ibland köper jag, ibland sambon, ibland köper man kontant....
Kontrollerar de verkligen namn kvitto kontra försäkring?

P Pe.s skrev:
Kanske är det så men dom brukar inte fråga om ägarförhållanden så länge du har ett kvitto.
Vid nyproduktion så hanteras det som garanti tex.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Kvittona behåller naturligtvis säljaren för att ha till sin deklaration.
Jag brukar lämna en kopia, samma sak när jag säljer bilen då lämnar jag kvitton på delar jag köpt för service.

Hur ofta står det namn på kvitton?

Krilleman
Jag tänkte mig större kvitton på renoveringar och dylikt. Där står ju fullständiga personuppgifter.

Kvitton för diverse utrustning kan ju vara i eget intresse att spara till deklarationen. (Om avdrag är möjligt)

P Pe.s skrev:
I sak har du rätt, en garanti gäller den ursprunglige köparen. Men vitvarutillverkarna är inte ett dugg petiga med det, de kör garanti från inköpsdatumet oavsett vem som äger varan vid garantitillfället. Vet även att både Electrolux och Bosch/Siemens tagit grejer på garanti/reklamtionsrätt (ja, jag vet skillnaden på de två) utan kvitto då varans tillverkningsdatum var inom ett respektive tre år.

Tack för alla bra svar! Det känns som detta inte hör till det normala och jag ska försöka göra det bästa av situationen:

- Lämnar enbart över kvittokopior på alla vitvaror i köket, köksstommar och faktura på elarbete. Jag vet att de flesta av er avråder från detta, men jag tror (hoppas) att de endast har för avsikt att utnyttja kvitton för ev. garantiärenden och inte för att göra avdrag på bostaden i framtiden.
- Ser till att jag stryker över all personlig information på dessa kvitton/fakturor.

(Jag kan fortfarande inte begripa hur tex. en golvslipning för många år sedan är relevant för köparen idag. Ju mer jag tänker på detta desto mer misstänksam blir jag över situationen...)

Köparen kan i vilket fall som helst inte göra skattemässiga avdrag på kvitton som härrör från tiden före hans/hennes husköp.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.