149 läst · 3 svar
149 läst
3 svar
Köpa till mark / tomt av kommunen
Jag undrar om det är möjligt att köpa till mark/tomt av kommunen? Om man redan äger en tomt med en fastighet på och önskar utöka tomten, kan man då fråga om att få köpa en bit mark av kommunen? Tanken är inte att bygga nytt utan bara få lite större tomt. Vet att kommunen äger marken bredvid. Det är främst skog där nu (eller avverkad sådan) och ingen bebyggelse och det är skog i hela området. Gäller en tätort ca 20 km från centralorten med inte ens 1000 invånare. Vet att det finns en detaljplan för ett ställe i området men inte på marken jag pratar om som ligger i en annan del av bebyggelsen. Nån som vet hur man på förhand kan lista ut om en förfrågan ens är möjlig? Nått jag kan undersöka? Vad brukar det röra sig om för pris isåfall? Är det svårt?
Det enklaste är väl att fråga kommunen direkt men informellt.E Ekonomista skrev:Jag undrar om det är möjligt att köpa till mark/tomt av kommunen? Om man redan äger en tomt med en fastighet på och önskar utöka tomten, kan man då fråga om att få köpa en bit mark av kommunen? Tanken är inte att bygga nytt utan bara få lite större tomt. Vet att kommunen äger marken bredvid. Det är främst skog där nu (eller avverkad sådan) och ingen bebyggelse och det är skog i hela området. Gäller en tätort ca 20 km från centralorten med inte ens 1000 invånare. Vet att det finns en detaljplan för ett ställe i området men inte på marken jag pratar om som ligger i en annan del av bebyggelsen. Nån som vet hur man på förhand kan lista ut om en förfrågan ens är möjlig? Nått jag kan undersöka? Vad brukar det röra sig om för pris isåfall? Är det svårt?
Kanske kan dom inte svara bu eller bä, men iaf ge ngn form av indikation om det skulle vara möjligt.
Genrellt tror jag inte kommunen är så sugna på att sälja av mark för privat användning bara för att, såvida det inte handlar om en stor del av kommunbudgeten så pengarna kan gå till ngt dom behöver, då talar vi nog om tiotals miljoner iaf, utan det är nog snarare till projekt som kan gagna kommunen i så fall: Ny bebyggelse, affärsverksamhet osv. Men fråga kan du ju alltid göra.
Prismässigt kommer det nog bli "marknadsvärde" - kommuner är ju rätt bakbundna där. Sen kan man diskutera hur det sätts iofs.
https://skr.se/skr/samhallsplanerin...prisochforvaltning/markforbostader.75040.html
Edit:
Det finns troligen regler om markanvsning också: Det är sällan du får en exklusiv rätt att köpa marken utan den kanske måsta läggas ut till försäljning isf...men återigen fråga din kommun.
https://www.sollentuna.se/bygga-bo--miljo/stadsutveckling/forsaljning-av-mark/
Redigerat:
Tack för svar. Tråkigt men något jag befarade. Är väldigt intresserad av ett hus men önskar lite mer tomt/trädgårdstomt. Jättebra hus men vill verkligen ha en ordentlig tomt. Synd att marken inte var privatägd, då hade det kanske varit lättare att köpa lite mark (inte intresserad av mycket men kanske 250-500 kvm).
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Var köpa ljus fogsand till anläggning av marksten?
Altan & Uteplats -
Köpa extra mark till tomt
Tomter -
Köpa en bit skogsmark i anslutning till huset?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Köpa mark fr samfällighet - tillkommande avgifter?
Tomter -
Var kan jag köpa sol vind automatisk till markis?
Fasad