21 334 läst · 268 svar
21k läst
268 svar
Köpa och sälja huset i bitcoin – ny trend
Om du arbetar inom ett område kan det vara så att du inte får utföra liknande verksamhet privat utan arbetsgivarens tillstånd. Kan räcka med att du skaffar dig en fritidssyssla så ska arbetsgivare informeras om den och ev. godkännas då den kan riskera att på något sätt inkräkta på ditt ordinarie arbete.
Så att investera i Bitcoin eller genomföra affärer inom området privat kan bedömas så riskfyllt att det indirekt kan påverka ditt arbete inom Nordea.
Denna typ av regelverk finns hos många företag inom olika branscher men troligtvis har få arbetstagare läst dem.
Så att investera i Bitcoin eller genomföra affärer inom området privat kan bedömas så riskfyllt att det indirekt kan påverka ditt arbete inom Nordea.
Denna typ av regelverk finns hos många företag inom olika branscher men troligtvis har få arbetstagare läst dem.
Ja konkurrerande verksamhet och liknande är en sak men att Nordea med framgång skulle kunna lägga sig i hur 31 tusen anställda hanterar sin privata kapitalförvaltning har jag svår att tro. Eller finns det möjligen en klausul i Nordeas anställningsavtal som säger att all privat förmögenhet ska placeras på ett personkonto hos Nordea...A AndersS skrev:
Det var ju bara ett exempel, Helge, det med 10'. Låt mig omformulera mig. Om jag kommer in på banken med en ICA-kasse full med femhundralappar och säger att jag vill sätta in dessa på mitt konto på grund av att jag sålt ett hus. Kommer jag att få sätta in dessa pengar då? Jag är extremt tveksam till detta. Hur fungerar det om jag vill få in Bitcoins på mitt konto (fast då konverterat till SEK)?S Strontus skrev:
Vad jag inte riktigt förstår, och det beror väl på att jag inte är så insatt i kryptovalutor, är hur dessa kommer in i det vanliga systemet. Eftersom de inte är spårbara så är det ju i praktiken jämförbart med kontanter.
Man kan registrera sig hos en slags mäklare/bitcoinombud, tex BT.CX. Då får man sina person och bankkontouppgifter registrerade, och ens in- och ut-sättningar finns då bokförda, och pengarna kommer ursprungligen från ens egna bankkonto. Man kan tex swisha sin första insättning och därefer skapa sig en virtuell bitcoin-plånbok.V videopac skrev:Det var ju bara ett exempel, Helge, det med 10'. Låt mig omformulera mig. Om jag kommer in på banken med en ICA-kasse full med femhundralappar och säger att jag vill sätta in dessa på mitt konto på grund av att jag sålt ett hus. Kommer jag att få sätta in dessa pengar då? Jag är extremt tveksam till detta. Hur fungerar det om jag vill få in Bitcoins på mitt konto (fast då konverterat till SEK)?
Vad jag inte riktigt förstår, och det beror väl på att jag inte är så insatt i kryptovalutor, är hur dessa kommer in i det vanliga systemet. Eftersom de inte är spårbara så är det ju i praktiken jämförbart med kontanter.
Jag provade själv på julafton, iställlet för att investera i trisslotter, och satsade 470 kr, som därefter pendlat mellan 570 (efter ca en vecka) och nu runt 360 kr. Det hoppar väldigt mycket, men för att ha något kul att följa som en liten Tamagotchi, varför inte, och jag lär mig något också.
Det var bara ett exempel från min sida också, Helge. Jag tog bara ditt exempel som ett fall.V videopac skrev:Det var ju bara ett exempel, Helge, det med 10'. Låt mig omformulera mig. Om jag kommer in på banken med en ICA-kasse full med femhundralappar och säger att jag vill sätta in dessa på mitt konto på grund av att jag sålt ett hus. Kommer jag att få sätta in dessa pengar då? Jag är extremt tveksam till detta. Hur fungerar det om jag vill få in Bitcoins på mitt konto (fast då konverterat till SEK)?
Men jag skulle tro att du får sätta in dessa pengar på banken om du uppger varifrån de kommer, Jag tror inte ens att du behöver bevisa det, bara uppge det.
Behöver inte vara konkurrerande verksamhet utan verksamhet som rent generellt skulle kunna vara påverkande för arbetet eller den information man har tillgång till i arbetet, sedan har jag ingen aning om hur Nordeas anställningsavtal och regler är utformade så det får någon annan svara för.Alfredo skrev:Ja konkurrerande verksamhet och liknande är en sak men att Nordea med framgång skulle kunna lägga sig i hur 31 tusen anställda hanterar sin privata kapitalförvaltning har jag svår att tro. Eller finns det möjligen en klausul i Nordeas anställningsavtal som säger att all privat förmögenhet ska placeras på ett personkonto hos Nordea...
Men nu är vi nog på väg ifrån själva tråden och Bitcoins vara eller inte vara, då frågan är mera av arbetsrättslig karaktär utifrån dess gällande regler och avtal. Men finns intresse så läs lite vad som gäller inom området och som man troligtvis inte kände till.
Medlem
· Blekinge
· 10 471 inlägg
Som kontantälskare måste jag protestera högljutt!!V videopac skrev:
Kontantbetalning fungerar vid strömavbrott, i obegränsat antal transaktioner per tidenhet, utan energiförbrukning, miljövänlig och hållbart.
Bitcoin-transaktioner är extremt elslukande och antal möjliga transaktioner i hela världen under en dag är starkt begränsat och ligger under vad ett större varuhus gör under en dag.
Förtroendet i Bitcoin är obefintligt hos större delen av mänsklighet.
Idag gjorde jag en intressant observation på jobbets lunchrestaurang. Det betalades med cash, kupong, swish, plastkort. Gissa vad som gick snabbast:
Snabbast var kupong, sedan cash. Swish var klart slöast. Met Bitcoin hade alla dött av svält.
Älskar också kontanter men jag menar ur spårbarhetssynpunkt. Det är väl sin sak om man köper kryptovaluta men om man får betalt av någon skum typ, var ligger kontrollen då?T Thomas_Blekinge skrev:Som kontantälskare måste jag protestera högljutt!!
Kontantbetalning fungerar vid strömavbrott, i obegränsat antal transaktioner per tidenhet, utan energiförbrukning, miljövänlig och hållbart.
Bitcoin-transaktioner är extremt elslukande och antal möjliga transaktioner i hela världen under en dag är starkt begränsat och ligger under vad ett större varuhus gör under en dag.
Förtroendet i Bitcoin är obefintligt hos större delen av mänsklighet.
Idag gjorde jag en intressant observation på jobbets lunchrestaurang. Det betalades med cash, kupong, swish, plastkort. Gissa vad som gick snabbast:
Snabbast var kupong, sedan cash. Swish var klart slöast. Met Bitcoin hade alla dött av svält.
Om man annonserar huset både för kronor och Bitcoins då dyker det upp kanske flera köpare.
Man kan alltid växla bitcoins till kronor med Bitbay.
Däremot tycker jag inte att det är moralisk rätt eftersom det är många knarklangare o kriminella som handlar med såna verktyg.
Man kan alltid växla bitcoins till kronor med Bitbay.
Däremot tycker jag inte att det är moralisk rätt eftersom det är många knarklangare o kriminella som handlar med såna verktyg.
Jag fattar inte var moralen kommer in, för jag förutsätter att man registrerar hur mycket pengar man får och av vem man får det, så skulle det vara knarkpengar, då har skatteverket fortfarande möjlighet att se var pengarna kommer ifrån (= från köparen)
Det skulle vara en annan sak om man köper en begagnad lyxbil med bitcoin, för då behöver man inte registrera köpeskillingen.
Det skulle vara en annan sak om man köper en begagnad lyxbil med bitcoin, för då behöver man inte registrera köpeskillingen.
Hur menar du nu då? Om det är knarkpengar man köper hus med eller lyxbil vad är skillnaden ? Bara för att det första blir registrerad hos skatteverket gör inte saken bättre. Tvärtom då är pengarna tvättade och registrerade på en och samma gång.harry73 skrev:Jag fattar inte var moralen kommer in, för jag förutsätter att man registrerar hur mycket pengar man får och av vem man får det, så skulle det vara knarkpengar, då har skatteverket fortfarande möjlighet att se var pengarna kommer ifrån (= från köparen)
Kontanter kan man spåra men Bitcoins inte. Där finns skillnaden. Enligt Bloomberg den senaste kursraset för Bitcoins beror på att många bovar har lämnat den, eftersom den inte var så ospårbar som de trodde.S Strontus skrev:
Om jag fick välja skulle jag velat att inte handla med kontanter heller men just nu finns det inte så mycket val.
Varför ska man bidra till en verksamhet som domineras av knarklangare och kriminella ?
Är det inte precis spårbarheten som är en central del med alla blockkedjor. Man vet precis var pengen varit förut. Dock så ligger väl anonymiteten idag att ingen kan enkelt knyta "serienumret"/hashen till en fysisk person.L Lars48 skrev:Kontanter kan man spåra men Bitcoins inte. Där finns skillnaden. Enligt Bloomberg den senaste kursraset för Bitcoins beror på att många bovar har lämnat den, eftersom den inte var så ospårbar som de trodde.
Om jag fick välja skulle jag velat att inte handla med kontanter heller men just nu finns det inte så mycket val.
Varför ska man bidra till en verksamhet som domineras av knarklangare och kriminella ?
Men om några av de stora "handelsplatserna" blir knäckta och deras databas kommer ut, så kommer man ju kunna se precis vad en person gjort. På så sätt är ju kontanter bättre/mindre spårbara.
(Med reservation att jag missförstått nått... men korrigera isf gärna!)
Medlem
· Blekinge
· 10 471 inlägg