S smurfen72 skrev:
Har ingen koll men är det en stor avgift att växla in bitcoin till tex kr.
Jag vet inte.

Vad är det för fel på kronor/dollar/Euro..??

De siter som tar betalt i bitcoin är i allmänhet illegala. Då är det en fördel med transaktioner som är svåra att följa. Narkotika och pirat-TV är de jag har hört talas om. Men det förekommer säkert annat också. Sedan är det nig väldigt mycket spekulationsaffärer.

D Daniel 109 skrev:
De siter som tar betalt i bitcoin är i allmänhet illegala.
Det mest kända exemplet jag känner till är Overstock. Overstock är en e-handel som bland annat säljer heminredning. Här finns en en sida som beskriver hur det funkar att handla där med hjälp av bitcoin (jag har inte prövat själv). https://www.overstock.com/bitcoin
Och här finns en sida med de vanligaste köpta produkterna som köpts med bitcoin hos Overstock. https://www.overstock.com/bitcoin-bestsellers?TID=BITCOINTOHOME

Även Microsoft verkar acceptera bitcoin som betalningsmedel, åtminstone i viss utsträckning. https://support.microsoft.com/en-gb/help/13942/microsoft-account-add-money-with-bitcoin

Har tidigare läst att både Dell och Steam har accepterat bitcoin men nu när jag kollade så verkar de ha slutat med det av olika skäl.

Ingen av dessa sajter tror jag är illegala.

Jag har sålt en lägenhet där jag fick delbetalning i Bitcoin, fungerade utmärkt.

Om man vill investera i blockchain teknik med en del av vinsten är det ett smidigt sätt att slippa lite avgifter och krångel.

A Avle skrev:
Jag har sålt en lägenhet där jag fick delbetalning i Bitcoin, fungerade utmärkt.

Om man vill investera i blockchain teknik med en del av vinsten är det ett smidigt sätt att slippa lite avgifter och krångel.
Hut tänkte du att deklarera?

A Avle skrev:
OK, men för en bostadsrättslägenhet, som det väl var, har man ju inga krav att söka lagfart osv.
Det är mest av allt ett lösöresköp, som att köpa en sexpack på Konsum ungefär.

Ska man tolka det som att du delvis sålde svart? Eller vad syftar du på för avgifter?

Inget problem med deklaration, sålde inte svart heller. Det blev ingen större vinst heller..

Växlingsbolagens växlingskursen är ju inte alltid vad man hade kunnat önska. nu var det här ett tag sedan men har för mig att deras avgifter var ca 10% av inväxlat belopp. Är det då större summor blir det ändå lite pengar.

Amazon registrerade tre nya domäner i november. Adresserna var amazonethereum.com, amazoncryptocurrency.com, amazoncryptocurrencies.com.
Om syftet med registreringen bara var att säkerställa att skydda sitt varumärke eller om syftet var att förbereda sig inför en acceptans av kryptovalutor vet vi inte. Men den dagen de gör det tror jag många andra kommer följa efter. https://www.cnbc.com/2017/11/01/amazon-buys-crypto-domains-bitcoin-ethereum.html

useless useless skrev:
Varför skulle Lantmäteriet ha synpunkter på vilken valuta köparen och säljaren utbyter med varandra? du kan väl till och med få ett hus gratis och fortfarande söka lagfart?
Lantmäteriet kräver att du korrekt kan ange vilken köpesumma du betalade. Och har du betalat en annan summa än du anger till lantmäteriet, så blir lagfarten ogiltig. Och säljaren kan efter några år påpeka det, och får då tillbaka "sitt hus".

Om du betalar i bitcoin, så kan du inte ange en korrekt köpesumma, eftersom det inte finns någon officiell växlingskurs. Huset blir därmed aldrig ditt.

Jag är osäker, men tror att affären om den sker i Sverige måste slutföras med svenska kronor. Att det alltså blir lika ogiltigt om du betala i Euro eller dollar.

Hempularen, det där låter jättekonstigt. Kan du ge något exempel på när t.ex Lantmäteriet har gett tillbaka en lagfart efter "några år" för att köpeskillingen var "ogiltig"?

Ja, det skulle vara intressant att se en källa som styrker det.

Kan man inte i köpehandling ange köpeskilling i kronor och sedan utföra transaktion i annan valuta? I köpehandling anges att köpeskilling i kronor motsvarar xxx Bitcoin som säljaren vid visst datum ska betala. Ev. valutarisk här något säljare/köpare får kalkylera i det fallet.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.