3 3man skrev:
Välj Inte philips de tillämpar runthörnetgaranti köpte 2 st 4k avancerade Philips strulade från första dagen
lever sitt eget liv startar mitt i natten på högsta volym , startar om, hänger sig , tappar inställningar , tappar bilden.
har varit i kontakt med support över 100 ggr där de ber mig uppdatera bios och ärendet stängs. fick vid ett tillfälle bytt moderkort men med samma resultat. de lovade utbyte om moderkortesbytet inte fungerade. men de fortsatte med att jag skulle uppdatera till nya Android bios. det är med andra ord fabrikations fel på alla 3 kretskorten. och nu har jag fått uppdatera bios tills garanti upphört. och nu vill philips inte göra något utan skriver att jag får skylla mig själv att jag följt supportens råd under 3 år tid. har hundratals mail där jag bett dem åtgärda felen ända sedan de var splitter nya. så mitt råd köp inte philips.
Hänger det problemet kvar fortfarande ?? Har en liten Philips som minst är 10 år.
Hade glömt den på i källaren, mitt i natten stod vi upp i sängen och trodde ett nytt världskrig hade startat. Lokaliserade ljudet till källaren efter en stund och trodde pannan gått läck eller nått, men det var TVn som vrålade på full volym, och det har hänt flera gånger.
Har den även i husvagnen, i somras var den plötsligt på flera gånger utan att vi startat den ??
Kom på en kväll att den startar när jag sveper på skärmen med min nya telefon !!

Isakare Isakare skrev:
Hänger det problemet kvar fortfarande ?? Har en liten Philips som minst är 10 år.
Hade glömt den på i källaren, mitt i natten stod vi upp i sängen och trodde ett nytt världskrig hade startat. Lokaliserade ljudet till källaren efter en stund och trodde pannan gått läck eller nått, men det var TVn som vrålade på full volym, och det har hänt flera gånger.
Har den även i husvagnen, i somras var den plötsligt på flera gånger utan att vi startat den ??
Kom på en kväll att den startar när jag sveper på skärmen med min nya telefon !!
Det är därför man ska slå av Tv:n med strömbrytaren och inte standby via fjärrkontrollen.
Gamla tjockt tv apparater var en källa till många hus och lägenhetsbränder.

Någon som vet hur säkra dagens apparater är?
Eller har prylar med Li-ion batterier tagit över den biten.
Ursäkta OT

C
D debbo skrev:
Det är därför man ska slå av Tv:n med strömbrytaren och inte standby via fjärrkontrollen.
Det går ju i princip inte med moderna "smarta" TV-apparater som tar flera minuter på sig att "boota".

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Jag står i samma läge som TS, men funderar mycket på vilket mjukvarusystem man ska satsa på. Android, Tizen mm erbjuds och som jag läst i tråden så verkar en del föredra Chromecast eller AppleTV. Man kan ju tycka att en ny TV ska kunna leverera bra smart-funktioner redan från början, men så verkar det ju inte vara.
Jag vill kunna installera de appar jag tror mig behöva, lätt kunna koppla in min laptop och mobil vid behov. Så vilka för- och nackdelar ska jag väga de olika system mot?

F Flamman skrev:
Jag står i samma läge som TS, men funderar mycket på vilket mjukvarusystem man ska satsa på. Android, Tizen mm erbjuds och som jag läst i tråden så verkar en del föredra Chromecast eller AppleTV. Man kan ju tycka att en ny TV ska kunna leverera bra smart-funktioner redan från början, men så verkar det ju inte vara.
Jag vill kunna installera de appar jag tror mig behöva, lätt kunna koppla in min laptop och mobil vid behov. Så vilka för- och nackdelar ska jag väga de olika system mot?
Som jag nämnt tidigare, vilka leverantörer vill du titta via, tror de flesta stödjer netflixappen, men sen då!
Playkanaler
Plejmo
HBO
Osv.
Har hd Cromecast på min Philips från 2014 innan dom börja med Android, funkar bra, men blir ju inte lika bra som via de förinstallerade apparna, så se mer cromcast som alternativ för att titta på eget material på telefon eller tjänster som tv'n inte har.

Det är ju därför Android är bra. För att Chromecast är inbyggt. Apple tv går bort om man inte vill vara låst till att köra iPhone (vem vill ha en iPhone egentligen?)

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det går ju i princip inte med moderna "smarta" TV-apparater som tar flera minuter på sig att "boota".
Oj, nu känner jag mig som skomakaren!
Mina tre äldre apparater har strömbrytare vid Tv:n, två visserligen touchknapp, men stänger av helt, min nya LG som barna använder har bara en navy knapp som bara sätter den i standby. Så det kanske är så på nyare apparater överlag.

Prövade nu att rycka sladden, stoppa i sladden och tryckte på fjärrkontrollen, hoppa igång på 2 sekunder. :D

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det är ju därför Android är bra. För att Chromecast är inbyggt. Apple tv går bort om man inte vill vara låst till att köra iPhone (vem vill ha en iPhone egentligen?)
Varför skulle man vara låst till iPhone om Apple-TV används? Jag styr min Apple-TV, Canal Digital box, Blu-Ray och förstärkare med en Logitech Harmony.
Apple-id går att skaffa utan iphone

Samsung Qled 65”, vi hade en 4år Samsung Led som barnens tv-spel fick ta, som var bra bild på, men vilken skillnad det vart! Samt smart fjärrkontroll, så vi slipper använda Tv boxens kontroll, samt Apple TV kontrollen, smarta funktioner och lättanvänd, värt sitt pris.

D debbo skrev:
Nu, blir jag fundersam, "Idag körs det med 60hz alltid" har inte utsänd frekvens med inspelat material att göra?

Om vi tar mobilen eller en actionkamera så kan man ofta välja om man ska spela in i 30fps eller 60fps, har tron om att man förr spelade in i 25fps, fast egentligen ingen koll.

Nästa fundering då är interpolerar tv bolaget utsändnigen då så att äldre material blir 50Hz eller 60Hz?

Hur som haver så är min uppfattning att en apparat som interpolerar en extra gång 100/120Hz ger en mycket stabilare bild om du framför allt kollar fotboll.
Men smaken är som baken, och tror det skiljer en hel del om personliga erfarenheter beroende på vilka skärmar man faktiskt kollat på.
För film älskaren brukar svärtan stå högt i kurs, vilket sportnörden struntar i.

Mitt råd till TS kvarstår, är du i elektronikbutiken, jämför 2 skärmar i samma prisklass varav den ena kan interpolerar en extra bild 100/120Hz

Min erfarenhet är att man brukar nämna 50 eller 100Hz i butik och specar. Troligen benämns samma apparat i andra delar av världen 60/120.
Men så var det 2 år sedan jag grotta ner mig för ny tv till barnen. Kanske är 60/120 som gäller 2018 även i Sverige :p
Nej vi har inte haft 50hz sen tjocktven försvann. Ska se om jag kan förklara bra på mobilen.

Film spelas in i 23.97, vet inte hur blu-ray/DVD spelare skickar signalen till tven. Men PC skickar 60 bilder i sekunden eller 120 (om man är lyckligt lottad och har t.ex lg oled eller liknade i högre klasser från och med förra året med nyaste Fw).

Så blir ju osync med 60hz måste vara jämt delar hz med 23.97 så ca 48hz eller 96hz är bättre för få flyt i film (alltså filmen spelas i 23.97, men skärmen uppdateras fortare än en bildruta hinner viss så i teorin med 48hz visas samma bild två gånger innan den byter, med 60hz så rent teoretisk så visas bilden ca 2.5 gång alltså osync och upplevs som oflyt).

Men fortfarande är 99% av alla tvapparater senaste 10 åren 60hz inget anat. 100 finns inte som standard, utan vill du ha det får du köpa en TV med stöd för 120 och koppla in PC för ställa in själv.

Det du pratar om är "förbättrings funktion" , där man genom programvaran i tven sänker hz:en till 50 och dubblar den sen (men panelen uppdateras i 50 då inte 100). Så du förlänger filmen med några sekunder.

Flesta TV apparater har möjlighet till detta, men skulle hellre ha filmer gjorda i 48fps minst (bättre flyt i snabba scener). Varför 24fps/hz är standard för det är då ögat börjar se rörlig bild (tror tidigare det var 16fps/hz), kanske även på grund av teknikens begränsningar.

Idag är tyvärr är folk vanna vid oskärpa och andra trick för flyt (blurr t.ex och visa samma bild två gånger är vanligt trick). Man är inte van vid flytet som det bli vid högre hz (finns kilpp på YouTube på 60hz, men då behöver webbläsare med stöd t.ex crome tror Firefox klarar det med).

Hoppas det är tydligt svar, 30fps är bättre (går ju dela med 60hz) och är bättre flyt än 23.97.

Sport brukar annars vara vanlig bluff, ingen TV är unikt snabb på sport (utan går bara läsa sånt i tester). Tillverkarna visar inte sånt i spex, det handlar om hur snabbt signalen går från källa till mottagaren (tven). Värsta exemplen kan vara fördrögning på över 100ms (PC skärm har vanligen under 30ms). Bättre TV har runt 20ms/30ms (oftast under spel/game mode eller PC läge, men dessa kan också ändra bilden negativt i vissa fall).

Redigerat:
  • Gilla
debbo
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Samsung Qled 65”, vi hade en 4år Samsung Led som barnens tv-spel fick ta, som var bra bild på, men vilken skillnad det vart! Samt smart fjärrkontroll, så vi slipper använda Tv boxens kontroll, samt Apple TV kontrollen, smarta funktioner och lättanvänd, värt sitt pris.
Tänk på det också båda är LCD med led som bakgrunds belysning (inte som oled). Qled är PR jippo av Samsung att lura kunder, deras oled satsning gick åt skogen (för många defekta skärmar). Det funkar bättre på mobilen med mindre skärmar (där Samsung är störst på oled).

Vad är bra idag när det gäller energiförbrukning ??

Har en minst 10 år gammal Samsung som är märkt 275 watt, men spontant verkar den motsvara ett 1000 watts element :surprised:
Den har inte åkt ut än då den har väldigt fin och naturtrogen bild, gillar inte att slänga saker som funkar fint, nu sommartid känns det dock slöseri med energi att ha den på.

Angående vilket TV-operativsystem man ska välja så tycker jag det är bättre att satsa på att köra nåt som ligger utanför TV:n om du vill slippa byta apparat efter några år. Tillverkarna är sjukt dåliga på att uppdatera programvara till sina gamla modeller och apparna kommer sluta fungera en efter en.

Så överväg Apple-TV, ChromeCast eller nåt liknande. Det kan vara intressant att titta på vad kostnaden blir när denna "externa låda" behöver bytas för att den inte blir uppdaterad. Själv kör jag en vanlig Windows-dator med en mediacenter-programvara (finns många alternativ) och där har jag tagit mig genom 13 år med samma hårdvara förutom att jag bytt TV-tuners i datorn när det kommit nya utsändningsstandarder (DVB USB-stickor runt 500 kr). Jag har en fjärrkontroll till datorn som styr allt inkl power-knapp som slår av till viloläge, och när datorn går in i viloläge så går TVn in i standby automatiskt. En bonus med att ha en dator som driver TV:n är också att det är smidigt att köra Windows-spel på den stora skärmen.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
jonastroms
Har en gång köpt en annan än Samsung sen de nya kom och blev bara besviken. Köp Samsung det är enligt mig bästa tvn. Har en vanlig 65 tum prövade både philips och LG men skillnaden är som mellan PC och Mac nästan. De kallas smart TV tycker de var krångligare än fyrkantiga tvn eller så var de smartare än mig. Jag rekommenderar Samsung tycker de gör bra TVar

jonastroms
Isakare Isakare skrev:
Hade precis samma problem med den som var baklyst och allt möjligt. Kände redan första dagen på fjärrkontrollen och att den var seg tog nån sekund att ändra kanal det gör jag inte om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.