94 283 läst · 114 svar
94k läst
114 svar
Köpa Klippo med B&S eller Hondamotor?
Helt felkonstruerad kan den inte vara, har aldrig haft några tendenser till sådana problem.perflo skrev:Hur fungerar drivningen? Jag har haft en Klippo Exellent GCV i ett år. Klipparen är rejäl
och går bra men, enligt min åsikt är drivningen felkonstruerad. Det är omöjligt att koppla
ur drivningen helt p.g.a. att remmen och drivhjulet sitter helt oskyddat under kåpan så att.
det blir en beläggning av gräs. Det är tur att klipparen är framhjulsdriven så att man kan
lyfta drivhjulen. Med bakhjulsdrift hade den varit oanvändbar. Jag hoppas att det snart
kommer en skyddskåpa som man kan eftermontera.
Kollat. Oskyddad rem. Men är det inte någon knastänk i detta? Du säger att maskinen driver hela tiden och att det inte går att koppla ur drivningen. Remmen under maskinen är ju alltid inkopplad och snurrar alltid med motorn. I och urkoppling av drivningen sker ju i mekanismen som sitter bakom höger framhjul. Jag gissar att du behöver justera den mekanismen allternativt så är fjädern som drar mekanismen till urkopplat läge trasig. Vet inte riktigt hur det ser ut under kåpan men det brukar ju vara ett extra remhjul som spänner ut drivremmen (men inte driveremmen under kåpan).
Det är två remmar, en som är kort och alltid igång (hårt spänd) mellan motoraxel och snäckväxel samt en inuti växellådan (till höger om motorn). Det är en efterkonstruktion eftersom Briggs&Stratton upphörde med tillverkningen av motorer med extra utgående axel på sidan av motorn som Klippo använde förr.
Att remmen är oskyddad är för att det inte ska samlas för mycket skräp innanför kåpan som skulle kunna sitta där. Det fungerar bättre utan kåpa helt enkelt. Däremot har vi upplevt en del problem med att remmen sliter ut själva knivfästet med slirande kort rem som följd.
Att remmen är oskyddad är för att det inte ska samlas för mycket skräp innanför kåpan som skulle kunna sitta där. Det fungerar bättre utan kåpa helt enkelt. Däremot har vi upplevt en del problem med att remmen sliter ut själva knivfästet med slirande kort rem som följd.
Intressant det här, märkte precis samma sak idag på en släktings nyköpta klippo. Tyckte det verkade konstigt att placera en rem så öppet under en klippkåpa där kaos råder. Kör man på kottar och annat så kan väl det hamna mellan remmen och hjulet och orsaka tvärstopp?
Är det här nåt som har påverkat livslängen på drivningen och pålitligheten på en klippo?
Är det här nåt som har påverkat livslängen på drivningen och pålitligheten på en klippo?
Pratt & Whitney, enda motorn med fart i...
Medlem
· Västmanland
· 8 inlägg
smurfen72 skrev:
Har en Klippo Honda GCV 135 2011 2,1 kW. Jag tycker den är i klenaste laget. Hade en gammal klippo från 1987 tidigare och den vill jag minnas var betydligt starkare. Vet inte om det är nostalgiska minnen eller om det verkligen var så. Brorsan köpte en Klippo med B&S runt 2005. Den är inte heller alls lika bra som den gamla klipparen. Så de är nog ungefär lika klena. Försök få tag i en GCV 160 eller större om det finns och om du tänkt klippa mossmatta på lägsta klipphöjden.
Höjer jag upp klippaggregatet till 3:e snäppet dör den inte. Men man vill ju klippa på lägsta... Jag letar själv efter tips på hur man kan ta ut mer effekt ur min Honda GCV 135. Jag menar 2,1 kw på 160 cm3 är ju ~18 hk/liter. Det är väl inte ens bättre än en Trabant? Måste lätt gå att dubbla effekten utan kritiskt slitage. Någon som har några tips på hur man kan varva upp och/eller höja vridet?
Jag har varit ute och garagekört min Excellent H idag (gräset växer för långsamt, abstinens), mest för att kolla upp det låga motorvarvtal som Honda-motorn tycks arbeta på.
På vänster motorsidan sitter förgasaren strax under luftburken och bakom den senare sitter hela trottel/spjäll/choke-reglaget som styr allt sammans. Där sitter även en s.k "speed-governor" och under tiden jag skrev detta googlade jag reda på följande om mekaniska "speed-governors" och hur man justerar dem:
http://www.youtube.com/watch?v=bOHv3X42-wk&feature=related
Följer man ovanstående så kan man alltså justera maxvarvtalet, som IMÖ (I Mina Öron) är en smula lågt, å andra sidan så tycks Hondas GCV135 nå max vridmoment redan vid ~2500rpm så jag antar att vid normal användning finns det kanske inte så stor anledning att varva motorn till mer än så (om man inte vill att kniven ska rotera snabbare förstås). Se längst ner på sida 3 för effekt & vridmoments-kurva: http://www.honda-engines-eu.com/sv/images/985.pdf.
Samtidigt borde man isf kunna göra det samma med en B&S-motor, dvs strypa varvtalet till där vridmomentet når max, för att få en tystare & lugnare gång.
Hur som helst, det jag verkligen skulle vilja göra är att få gasreglaget på "styret" att fungera mer steglöst och inte binärt som idag. Nu kör jag på fullgasläget (haren), för så snart jag drar ner det minsta så går motorn direkt ner på tomgångsvarvtal.Om jag kunde behålla tomngångsvarvtalet (vid sköldpaddan) och sedan successivt kunna öka motorns varvtal vart efter jag drar upp gashandtaget så skulle det vara en höjdare.Några tips?
På vänster motorsidan sitter förgasaren strax under luftburken och bakom den senare sitter hela trottel/spjäll/choke-reglaget som styr allt sammans. Där sitter även en s.k "speed-governor" och under tiden jag skrev detta googlade jag reda på följande om mekaniska "speed-governors" och hur man justerar dem:
http://www.youtube.com/watch?v=bOHv3X42-wk&feature=related
Följer man ovanstående så kan man alltså justera maxvarvtalet, som IMÖ (I Mina Öron) är en smula lågt, å andra sidan så tycks Hondas GCV135 nå max vridmoment redan vid ~2500rpm så jag antar att vid normal användning finns det kanske inte så stor anledning att varva motorn till mer än så (om man inte vill att kniven ska rotera snabbare förstås). Se längst ner på sida 3 för effekt & vridmoments-kurva: http://www.honda-engines-eu.com/sv/images/985.pdf.
Samtidigt borde man isf kunna göra det samma med en B&S-motor, dvs strypa varvtalet till där vridmomentet når max, för att få en tystare & lugnare gång.
Hur som helst, det jag verkligen skulle vilja göra är att få gasreglaget på "styret" att fungera mer steglöst och inte binärt som idag. Nu kör jag på fullgasläget (haren), för så snart jag drar ner det minsta så går motorn direkt ner på tomgångsvarvtal.Om jag kunde behålla tomngångsvarvtalet (vid sköldpaddan) och sedan successivt kunna öka motorns varvtal vart efter jag drar upp gashandtaget så skulle det vara en höjdare.Några tips?
Redigerat:
Gasreglaret på min Klippo/honda är inte binärt som du beskriver. Jag kan ha den stå på tomgång så låg att jag nästan kan räkna slagen och det går bra att klippa på halvgas eller vad man nu önskar. I praktiken, när gräset är lite längre, så klipper jag dock på vad jag antar är fullgas - precis innan chokeläget. Tycker mulchningen fungerar halvdant på lägre fart...