Har haft min Klippo Pro nu i 20 år, måste ge den lite kritik.
Vajern till drivningen är skjutande så den börja krångla redan några veckor efter jag köpt den.
Vajern böjer sig helt enkelt och det går inte få tryckhjulet mot remmen.

En vajer skickades från Klippo direkt eller snarare hela handtaget, hjälpte inte så det fick bli
låsning av drivningen med ståltråd, alltså nu driver den konstant.

Helt katastrofal konstruktion när man lägger ljuddämparen några cm ifrån drivkåpan, att
det är katalysator i ljuddämparen gör saken inte bättre(mera värme).

Som någon nämnde i en annan tråd här så slits drivhjulen ut redan efter 2 säsonger medan
Stigas höll i minst 10 år.

Trots allt vill jag ha en Klippo med Honda motor då jag hört hur tyst dom går.

Har sett att det kommit en Pro SH modell nu med ytterligare en ny drivning, mycket pengar
men kanske värt det om det funkar.

Någon som har erfarenhet eller mekat med den senaste modellen ?
 
Ni som köper Klippo. Köper ni med eller utan drivning och varför gjorde ni det valet?

Har en gammal klippare med drivning idag och ska köpa nytt i år men kan inte bestämma mig om det blir med eller utan framdrift..
 
Med, så man slipper skjuta på. :)
Köpte min för att jag fick ett bra erbjudande, så det var inte fråga om att välja mellan olika alternativ utan det blev vad det blev, en klippo med mulchfunktion, framdrift och B&S, funkar finfint. Det enda jag saknar är ett smidigt sätt att fälla fram handtaget när man ställer undan den.

Varför skulle man köpa utan?
 
Jag valde utan drivning, dels för att utan är billigare men även för att jag inbillar mig att en utan drivning är lättare att dra runt buskar & planteringar (slippa koppla i/ur drivning).
Hade vi haft större ytor och/eller stigningar/sluttningar hade jag definitivt övervägt en med drivning, men nu har vi en mindre plan tomt - så drivningen är inget jag saknat.
 
Koppla ur drivning? Det går nog inte på min, eller ja, alltså, man trycker bara ner handtaget så att framhjulen lättar, så har man "kopplar ur" drivningen ;)

Har man liten tomt och vill spara pengar så är en gammal hederlig cylinderklippare det bästa för gräsmattan också ;)
 
För att slå ifrån drivningen släpper du bara något på död-mans-grepp handtaget. Inte helt för då dör ju följaktligen maskinen men ca halvvägs.
 
A
Ja, så slår man ifrån drivningen.

De klippo jag testat utan drivning är förvånansvärt lättrullade, men jag väljer drivning i alla fall.

Vill man göra det lite enklare för sig på mindre tomt väljer man 48 cm varianten Excellent istället för den större och tyngre 53 cm modellen Comet. Det skiljer iofs bara 1,5 kg men den mindre borde vara smidigare att ta sig runt med.
 
Det ska vara framhjuls drift på gräsklippare grymt mycket smidigare.
 
Bricco skrev:
Ni som köper Klippo. Köper ni med eller utan drivning och varför gjorde ni det valet?

Har en gammal klippare med drivning idag och ska köpa nytt i år men kan inte bestämma mig om det blir med eller utan framdrift..
Jag köpte en klippo champion. Varför : priset var ok och jag tycker att man är lite väl slö om man behöver drivning för att klippa gräset på min 600m2 gräsmatta utan sluttning.

Efter att ha läst verktygstrådarna ett par år har jag blivit lite mer prylgalen och skulle nog köpa en med hondamotor och uppsamlare om jag skulle köpa en idag.

Jag föredrar prylar med så få onödiga features som möjligt.
 
Nu har jag inte Klippo så jag kanske inte får vara med... Hur som helst vill jag ha med drivning. Jag har flera tusen kvm backig gräsmatta så att vara utan drivning är inget alternativ. Snarare är det nog en åkgräsklippare som är alternativet. Har en maskin med den större hondamotorn som fungerar mycket bra. Lättstartad och stark. Nu är den ännu så länge bara ca tre år så framtiden får väl utvisa hur hållbarheten är.

Något som jag tycker är viktigt är att man lätt kan aktivera/deaktivera drivningen eftersom jag "hela tiden" växlar mellan drivning och inte, när man klipper krångliga bitar som exempelvis runt buskar och träd.
 
Alfredo skrev:
Något som jag tycker är viktigt är att man lätt kan aktivera/deaktivera drivningen eftersom jag "hela tiden" växlar mellan drivning och inte, när man klipper krångliga bitar som exempelvis runt buskar och träd.
Hmmm.....jag tänker tvärtom. På klippon är det ju egentligen rätt "besvärligt" att koppla ur driften eftersom man som sagt ska släppa dödmansgreppet halvvägs - men, jag ser inte detta som ett problem. Det normala runt buskar etc är ju att man lättar lite på framhjulen, inte att man kopplar ur driften, och för detta har klippon en väldigt fin balans. Mycket bättre än på Stigan jag hade förut.
 
MathiasS skrev:
Hmmm.....jag tänker tvärtom. På klippon är det ju egentligen rätt "besvärligt" att koppla ur driften eftersom man som sagt ska släppa dödmansgreppet halvvägs - men, jag ser inte detta som ett problem. Det normala runt buskar etc är ju att man lättar lite på framhjulen, inte att man kopplar ur driften, och för detta har klippon en väldigt fin balans. Mycket bättre än på Stigan jag hade förut.
Fast jag vill även kunna backa (och klippa samtidigt) när det är trångt. Eller vid exempelvis en slänt när jag nyttjar drivet uppför och backar nerför med drivet urkopplat.

Sedan har jag ytor modell liten fotbollsplan och då kvittar det ju eftersom man ändå bara kör framåt. Antar att både gräsmattans utformning och "förarens" vana/ovanor påverkar kraven.

Vid "krångliga" delar av mattan kopplar jag nog in/ur drivet lite på samma sätt som man nyttjar kopplingen på en bil vid krypkörning/precisionskörning.
 
Alfredo: du ska kolla närmre på en Honda. Jag har största modellen och den har variabel hastighet som regleras likt ett gasreglage. Honda har även bakhjulsdrivning vilket är bra om du har sluttande tomt.
 
fn76 skrev:
Alfredo: du ska kolla närmre på en Honda. Jag har största modellen och den har variabel hastighet som regleras likt ett gasreglage. Honda har även bakhjulsdrivning vilket är bra om du har sluttande tomt.
Jag har "ungefär" en sådan. Dock en McCulloch men med Hondas 190 cc motor. Dock har min drivningen fram. Drivningen styrs, precis som du säger, med två "gasreglageliknande" handtag. Den funkar som jag skrev i #85 bra hittills. Kvaliteten får framtiden utvisa.

Klipparen liknar denna. Min är dock några år så de är nog inte identiska.
 
A
jag har en bekant som sysslar med trädgårdsskötsel, bl.a gräsklippning. mestadels med åkgräsklippare, men där det inte är möjligt använder han en Klippo utan drivning med motivationen att han klipper snabbare genom att putta klipparen i egen snabb gångtakt jämfört med hastigheten klippare med drivning har och att den utan drivning är smidigare (snabbare) runt buskar m.m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.