O Oomkullrunkelig skrev:
För Sveriges del är ju återstart av Ringhals 1 och 2 det absolut enklaste.

Nuscale kommer leverera första SMR:erna 2027. Deras har 77 MW "electrical capacity". Ett verk med 12 st. moduler ersätter därför nästan en Ringhals-reaktor (drygt 1 GW nettoeffekt). Det finns tusentals fossileldade kraftverk i världen som kan ersättas med SMR-baserade verk. Personal jobbar kvar och nätanslutning finns.
xxx@vattenfall.com
09:57 (för 3 timmar sedan)
Hej Viktor,

Ringhals 1 är inte till salu, Ringhals 1 är permanent avstängd och får enligt 15a§ i kärntekniklagen inte åter tas i bruk. Enligt samma lag är det Vattenfalls ansvar att säkert och effektivt avveckla Ringhals 1&2 vilket vi redan påbörjat.

Mvh
Johan Xxxxx
--------------------------------------------------------------
Till: xxx@vattenfall.com
Hej Johan!

Har du möjlighet att skicka över kontaktuppgifter till den person som är mest relevant att prata med vad gäller försäljning av den numera stoppade reaktorn Ringhals 1?

Det finns ett stort intresse bland investerare för uppköp samt att ta reaktorn åter i drift för att säkra tillgången av energi till basindustri samt hushåll i SE3 och SE4.

---------------------------------------------------------------------------------

Jag fick svar från Vattenfall imorse. Tyvärr verkar hoppet vara ute för 1&2.

• Haha
  • Ledsen
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
xxx@vattenfall.com
09:57 (för 3 timmar sedan)
Hej Viktor,

Ringhals 1 är inte till salu, Ringhals 1 är permanent avstängd och får enligt 15a§ i kärntekniklagen inte åter tas i bruk. Enligt samma lag är det Vattenfalls ansvar att säkert och effektivt avveckla Ringhals 1&2 vilket vi redan påbörjat.

Mvh
Johan Xxxxx
--------------------------------------------------------------
Till: xxx@vattenfall.com
Hej Johan!

Har du möjlighet att skicka över kontaktuppgifter till den person som är mest relevant att prata med vad gäller försäljning av den numera stoppade reaktorn Ringhals 1?

Det finns ett stort intresse bland investerare för uppköp samt att ta reaktorn åter i drift för att säkra tillgången av energi till basindustri samt hushåll i SE3 och SE4.

---------------------------------------------------------------------------------

Den lagen är till för att skydda nyplanering av kärnkraft mot en oväntad konkurrent. Vad jag vet pågår det ingen nyplanering av kärnkraft - så det finns inget just nu att skydda.

• Gilla
vik_tor
  • Laddar…
harka harka skrev:
och du tycker inte att den nya anläggningen i Stenkullen duger för detta? har du någon insikt som avviker från Svenska Kraftnäts?

I början av september togs en ny statisk kompensator, en så kallad STATCOM-anläggning, i station Stenkullen i drift efter två månaders provdrift. Anläggningen bidrar med reaktiv effekt till transmissionsnätet och den tillförseln av spänningsreglering blir central för att upprätthålla elförsörjningen av Sydvästsverige med normal driftsäkerhet efter avvecklingen av kärnkraftsblock i Ringhals.
:

Med STATCOM-anläggningen i Stenkullen och SydVästlänken i drift tillförs reaktiv effekt motsvarande för att kompensera för de kärnkraftsblock som lagts ned.

[länk]
Räknar man kostnaden för denna kompensator till vindkraften?

den bokförs säkert på kärnkraftskontot ;)

saxat från samma pressrelease:

Det hjälper förstås också till vid de tillfällen när kärnkraftsreaktorerna har sina underhållsstopp, vilket märktes i sommar när kärnkraften hade problem och det reaktiva bidraget som annars är så viktigt helt försvann i västra Sverige

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Drivisen Drivisen skrev:
Man räknar med att kärnkraft kostar runt 100 öre/kWh att tillverka jämfört med vindkraft som kostar runt 35 öre/kWh. Kärnkraft är tyvärr inte lönsamt, det är helt fritt att bygga kärnkraftverk eller förlänga driften på dom i Sverige men det lönar sig inte
Efter valet så finns möjlighet att återstarta 3 kärnkraftverk tar mellan 1 -3 år och en lagändring. Att kärnkraft skulle kosta 100 öre/kWh är fel. rätta siffran är 34öre/kWh.

• Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Nu är elpriset också dagtid nere på 20 öre i hela Norden, helt hysterisk volatilitet. Det blåser.
Ingen elproduktion blir då lönsam.
Hur skulle det då bli om vi byggde ut vindkraften några gånger till?
Ingen kan försvara att man skapat en situation där priserna varierar så.
Det är oerhört skadligt för både individer och samhälle.

• Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
S Sten Forsman skrev:
att återstarta 3 kärnkraftverk tar mellan 1 -3 år
och vilka kärnkraftverk skulle en annan regering återstarta tror du? och vad skulle det kosta? de sex reaktorer som stängts av befinner sig i olika stadier av rivning...

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Shit, jag hade hoppats att tråden kunde crowd-funda och bilda ett bolag... :poop:

harka harka skrev:
och vilka kärnkraftverk skulle en annan regering återstarta tror du? och vad skulle det kosta? de sex reaktorer som stängts av befinner sig i olika stadier av rivning...
Eftersom MP nu står och skanderar på gatan (där de hör hemma) och inte sitter i regering så kommer åtminstone inte fler reaktorer stängas.

Problemet med Ringhals är att Vattenfall äger 2/3 och har ett gäng miljöaktivister placerade av rödgröna regeringen i styrelsen. Tyska Uniper äger 1/3 och vd:n för svenska delen uttalade sig 2019:
Enligt Johan Svenningsson fanns det inget val då beslutet togs för några år sedan.
– Vi hade lågt elpris och en hög skattebelastning. Då var det inte finansiellt möjligt att fortsätta köra. Det visar att vi inte utnyttjar resurserna vi har i samhället på ett optimalt sätt, säger Johan Svenningsson.
– Vi stänger resurser som vi kan använda längre och bygger ny kapacitet. Så ur ett resurseffektivitetsperspektiv är det inte bra att göra det.
[länk]
Från samma artikel finns ett citat som inte åldrades särskilt väl... :crysmile:
Risken för elbrist utan kärnkraft är liten, enligt Lennart Söder som är professor i elkraftsystem vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm.
– Om vi stänger all kärnkraft och om vi bygger vindkraft för att ersätta både kärnkraften och för ökad konsumtion, så kommer vi få problem mindre än en timme per år i snitt, säger Lennart Söder och hänvisar till en beräkning Svenska Kraftnät gjort.
Det är nog i klass med Johan Carlsson, folkhälsomyndigheten, mars 2020: "Covid-19 kommer inte spridas i Sverige". :crysmile:

• Gilla
  • Haha
Styrman_jansson och 4 till
  • Laddar…
O Oomkullrunkelig skrev:
Från samma artikel finns ett citat som inte åldrades särskilt väl... :crysmile:
Nejdå, det beror bara på hur man definierar elbrist. Vi har tex inte haft några brownouts än.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Nejdå, det beror bara på hur man definierar elbrist. Vi har tex inte haft några brownouts än.
Precis. Om bananer skulle gå upp i pris med 1500% på en månad hos alla matbutiker innebär det inte per automatik att det är brist på bananer. Det kan vara så enkelt som att kunderna helt plötsligt över en natt blev villiga att betala såhär mycket mer för bananer och att matbutikerna märkte detta

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Den lagen är till för att skydda nyplanering av kärnkraft mot en oväntad konkurrent. Vad jag vet pågår det ingen nyplanering av kärnkraft - så det finns inget just nu att skydda.
Riksdagen kan stifta och upphäva lag. Även denna lag om det krävs för att återstarta .

Det är staten som stiftar lagar. Det är staten som bestämmer vad Vattenfall skall göra. Säger staten att reaktorer skall återstartas blir det så.
O Oomkullrunkelig skrev:
Eftersom MP nu står och skanderar på gatan (där de hör hemma) och inte sitter i regering så kommer åtminstone inte fler reaktorer stängas.

Problemet med Ringhals är att Vattenfall äger 2/3 och har ett gäng miljöaktivister placerade av rödgröna regeringen i styrelsen. Tyska Uniper äger 1/3
Om nuvarande ledning inte gör som staten vill är det inget problem. Staten äger 100% av Vattenfall. Vattenfall äger 70% av Ringhals. Dvs staten kan byta ut vem de vill i styrelsen och ledningen i Vattenfall och i Ringhals precis när staten vill utan att bry sig om vad någon annan tycker och tänker.
Att styra Vattenfall hårt är numera tydligen praxis i regeringskansliet:
B Boggi skrev:
Men detta var innan Miljöpartiet kom i regeringsställning för att slå undan benen för kärnkraften.

Först infördes en straffskatt som bara innefattade kärnkraft, och sedan bytte MP (enligt MP:s energipolitiske talesperson Lise Nordin) ut två personer i Vattenfalls styrelse. Är det någon som tror att de två personer som byttes ut var kärnkraftmotståndare, medan de som kom in i stället, var kärnkraftförespråkare?

Sedan bestämde ”den nya regeringen med Socialdemokraterna och Miljöpartiet att Vattenfall inte skall lägga en massa pengar på ny kärnkraft utan de skall fokusera att vi skall nå målet med 100 % förnybar energi”- allt enligt Lise Nordin.

Enligt Vattenfalls hemsida, har Vattenfall som mål att "göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation" – ett mål som jag kan ställa mig bakom. Men då skall vi också notera att Svensk elkraft i princip har varit koldioxidfri sedan slutet av 80-talet. Vi var näst intill i mål redan innan de andra länderna hade startat – men sedan kan jag dessvärre konstatera, har det gått kraftigt bakåt.

Men Miljöpartiets mål var tydligen inte ”att göra det möjligt att leva fossilfritt” – det var uppenbarligen ”ingen kärnkraft” – trots att kärnkraften så kraftfullt minskar CO2-utsläppen.

Skall man tolka vad som hände – var det väl sannolikt att Vattenfall ålades av regeringen med MP, att göra kärnkraften olönsam så att den kunde läggas ned av ”lönsamhetsskäl”. Att göra en verksamhet olönsam klarar vilken styrelse som helst med förbundna ögon – och Vattenfall lyckades. Hade jag varit styrelseordförande – hade jag rest mig och gått därifrån – sannolikt tillsammans med huvuddelen av den övriga styrelsen.

Men genom den MP-ledda energipolitiken sedan 2014 har 4 fullt fungerande kärnkraftsanläggningar i södra Sverige har lagts ned i förtid sedan 2015 – och värden för 100-tals miljarder av det svenska folkets tillgångar, har spolierats. Det är en misshushållning utan dess like - och resultatet ser många nu i december månads elräkning.
Regeringen ledd av socialdemokraterna styrde Vattenfall och kärnkraften i diket, påhejade av MP. Nästa regering kan naturligtvis bärga och styra tillbaka. Kostnaden för dikeskörningen har vi, som sagt, redan. Kostnaden för bärgningen och reparationen innan man är i full drift blir säkert hög. Men det är viktigt att komma ihåg att det är Socialdemokratiska regeringar, med MP-stöd som orsakat skadorna som är så dyra att reparera. Inte de politikerna som blir tvungna att göra jobbet.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
O O skrev:
Det är staten som stiftar lagar. Det är staten som bestämmer vad Vattenfall skall göra. Säger staten att reaktorer skall återstartas blir det så. Om nuvarande ledning inte gör som staten vill är det inget problem. Staten äger 100% av Vattenfall. Vattenfall äger 70% av Ringhals. Dvs staten kan byta ut vem de vill i styrelsen och ledningen i Vattenfall och i Ringhals precis när staten vill utan att bry sig om vad någon annan tycker och tänker.
Att styra Vattenfall hårt är numera tydligen praxis i regeringskansliet:
Regeringen ledd av socialdemokraterna styrde Vattenfall och kärnkraften i diket, påhejade av MP. Nästa regering kan naturligtvis bärga och styra tillbaka. Kostnaden för dikeskörningen har vi, som sagt, redan. Kostnaden för bärgningen och reparationen innan man är i full drift blir säkert hög. Men det är viktigt att komma ihåg att det är Socialdemokratiska regeringar, med MP-stöd som orsakat skadorna som är så dyra att reparera. Inte de politikerna som blir tvungna att göra jobbet.
"Socialdemokraterna 'påhejade' av MP" i bl.a. förstörelsen av våra kärnkraftverk – jag vet inte om ordet ”påhejade” är en riktigt adekvat benämning?

Vi hade som bekant ett riksdagsval 2014 där Alliansen, trots en upplåning av ca 80 miljarder för att dela ut i form av jobbskatteavdrag – åkte ut, och Fredrik Reinfeldt tog sitt pick och pack, och lämnade den sjunkande Alliansen samma kväll. Han hade redan gjort sitt ”öppna era hjärtan-utspel” för att behaga vissa grupper – och uppenbarligen redan säkerställt år av lukrativa ”konsultuppdrag” från en större amerikansk bank.

In kom så Regering Löfven den 3 oktober 2014 där Socialdemokraterna hade 17 statsrådsposter och Miljöpartiet 6 – baserat på ett röstunderlag på drygt 6%. En regering med MP (som enligt min uppfattning är en samling fullständigt livsfarliga klimataktivister – med målet att riva ner allt som under decennier och sekel av hårt arbetande och högt beskattade svenskar byggts upp). Jag har respekt för olika synsätt – men de här människorna (nu representerande runt 4 % av valmanskåren) vill oss uppenbarligen inte väl.

Vad som komma skulle fick enligt DI (citerat nedan), Vattenfalls tillträdande VD Magnus Hall, lära sig redan första dagen på jobbet, onsdagen den 1 oktober 2014.

Då gav Miljöpartiets språkrör Åsa Romson chockbeskedet att flera kärnkraftsreaktorer i praktiken kommer att få stänga under mandatperioden. Energiuppgörelsen mellan S och MP slog ned som en bomb och fick Hall att öppet kritisera den tillträdande regeringen.

”Det är oklart vad den (uppgörelsen, reds anm.) innehåller och det är rätt svepande ordalag. Det som skapar osäkerhet är inte bra. Och det här med att man ska ge sig på lönsamheten är inte heller bra – för då får vi mindre till investeringar”, sade Magnus Hall till Dagens Industri.

”Det känns för tidigt säga nej till ett viktigt kraftslag. Jag tycker inte det är bra”, sade han vidare.

Nu får han bassning – och det rejält.

”Jag blev mycket förvånad. Det är regeringen som bestämmer vad Vattenfall ska syssla med och det är Vattenfalls uppgift att verkställa det som regeringen beslutar”, säger Miljöpartiets energipolitiska talesperson Lise Nordin till DI.

Hon fortsätter i samma hårda ton och säger att hon ”utgår från att sådana här uttalanden inte kommer att göras av Magnus Hall när regeringen satt på pränt vad Vattenfall ska göra”.

”Det finns inget utrymme för sådana här uttalanden framöver”, säger hon till DI och tillägger att Hall får sparken om han håller fast vid sin linje.

I en separat intervju med Magnus Hall säger han till DI att de nya direktiven kommer att innebära ”en jätteutmaning” som kommer att kräva ”stora nedskärningar”.

”Läget är väldigt allvarligt”, säger han.

Magnus Hall lämnade Vattenfall den 31 januari 2021 – sannolikt till någon som var beredd att hoppa ännu högre när ”MP-piskan viner”. Så ”Socialdemokraterna ’påhejade’ av MP” – nja?

Den som vill lyssna på Miljöpartiets energipolitiska talesperson Lise Nordin, får ett exempel på Mattias Lindbergs Blogg på länken:
https://twitter.com/lindbergpolemik/status/1477744942227365889 - Informell styrning var ordet, sade Bull.

Det sägs att ett folk får de politiker de förtjänar – men jag tycker faktiskt inte att svenska folket förtjänar dessa politiker – inte i någondera av grupperingarna.
Uppenbarligen har över 200 år av fred – skapat ett folk med fullständigt o-genomsynliga skygglappar. Möjligen har decemberräkningen på el fått en del att spärra upp ögonen – men som sannolikt sluts igen med 6000 kr från skattebetalarna.
Här har vi ett politikergäng som genomgående synes "ställa till med fler problem än de löser".

• Gilla
STB och 9 till
  • Laddar…
B Boggi skrev:
"Socialdemokraterna 'påhejade' av MP" i bl.a. förstörelsen av våra kärnkraftverk – jag vet inte om ordet ”påhejade” är en riktigt adekvat benämning?

Vi hade som bekant ett riksdagsval 2014 där Alliansen, trots en upplåning av ca 80 miljarder för att dela ut i form av jobbskatteavdrag – åkte ut, och Fredrik Reinfeldt tog sitt pick och pack, och lämnade den sjunkande Alliansen samma kväll. Han hade redan gjort sitt ”öppna era hjärtan-utspel” för att behaga vissa grupper – och uppenbarligen redan säkerställt år av lukrativa ”konsultuppdrag” från en större amerikansk bank.

In kom så Regering Löfven den 3 oktober 2014 där Socialdemokraterna hade 17 statsrådsposter och Miljöpartiet 6 – baserat på ett röstunderlag på drygt 6%. En regering med MP (som enligt min uppfattning är en samling fullständigt livsfarliga klimataktivister – med målet att riva ner allt som under decennier och sekel av hårt arbetande och högt beskattade svenskar byggts upp). Jag har respekt för olika synsätt – men de här människorna (nu representerande runt 4 % av valmanskåren) vill oss uppenbarligen inte väl.

Vad som komma skulle fick enligt DI (citerat nedan), Vattenfalls tillträdande VD Magnus Hall, lära sig redan första dagen på jobbet, onsdagen den 1 oktober 2014.

Då gav Miljöpartiets språkrör Åsa Romson chockbeskedet att flera kärnkraftsreaktorer i praktiken kommer att få stänga under mandatperioden. Energiuppgörelsen mellan S och MP slog ned som en bomb och fick Hall att öppet kritisera den tillträdande regeringen.

”Det är oklart vad den (uppgörelsen, reds anm.) innehåller och det är rätt svepande ordalag. Det som skapar osäkerhet är inte bra. Och det här med att man ska ge sig på lönsamheten är inte heller bra – för då får vi mindre till investeringar”, sade Magnus Hall till Dagens Industri.

”Det känns för tidigt säga nej till ett viktigt kraftslag. Jag tycker inte det är bra”, sade han vidare.

Nu får han bassning – och det rejält.

”Jag blev mycket förvånad. Det är regeringen som bestämmer vad Vattenfall ska syssla med och det är Vattenfalls uppgift att verkställa det som regeringen beslutar”, säger Miljöpartiets energipolitiska talesperson Lise Nordin till DI.

Hon fortsätter i samma hårda ton och säger att hon ”utgår från att sådana här uttalanden inte kommer att göras av Magnus Hall när regeringen satt på pränt vad Vattenfall ska göra”.

”Det finns inget utrymme för sådana här uttalanden framöver”, säger hon till DI och tillägger att Hall får sparken om han håller fast vid sin linje.

I en separat intervju med Magnus Hall säger han till DI att de nya direktiven kommer att innebära ”en jätteutmaning” som kommer att kräva ”stora nedskärningar”.

”Läget är väldigt allvarligt”, säger han.

Magnus Hall lämnade Vattenfall den 31 januari 2021 – sannolikt till någon som var beredd att hoppa ännu högre när ”MP-piskan viner”. Så ”Socialdemokraterna ’påhejade’ av MP” – nja?

Den som vill lyssna på Miljöpartiets energipolitiska talesperson Lise Nordin, får ett exempel på Mattias Lindbergs Blogg på länken:
[länk] - Informell styrning var ordet, sade Bull.

Det sägs att ett folk får de politiker de förtjänar – men jag tycker faktiskt inte att svenska folket förtjänar dessa politiker – inte i någondera av grupperingarna.
Uppenbarligen har över 200 år av fred – skapat ett folk med fullständigt o-genomsynliga skygglappar. Möjligen har decemberräkningen på el fått en del att spärra upp ögonen – men som sannolikt sluts igen med 6000 kr från skattebetalarna.
Här har vi ett politikergäng som genomgående synes "ställa till med fler problem än de löser".
Exakt så. MP ska inte sitta i regering.
Och ett maktfixerat parti som S kan orsaka stor skada.
Tyvärr har vi inga uppenbara alternativ som skulle föra en klok energipolitik.
Men nästa val kan energifrågorna hamna i fokus och kanske avgöra.
Det parti som skärper sig och presenterar förslag som säkerställer vår energiförsörjning får min röst.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.