15 847 läst · 87 svar
16k läst
87 svar
Köpa hus, gammal panna och gammal el.
Exakt vilken typ av uppvärmning är något att tänka på längre fram om det skulle bli köp.
Men elementrör i väggen? Är det inte bättre att i så fall öppna upp i golvet och dra rören längre ut när man tilläggsisolerar? Är väl iofs kanske snyggare att ha dem i väggen om det är att föredra.
Men elementrör i väggen? Är det inte bättre att i så fall öppna upp i golvet och dra rören längre ut när man tilläggsisolerar? Är väl iofs kanske snyggare att ha dem i väggen om det är att föredra.
Husägare
· Norra Roslagen
· 236 inlägg
Förhoppningsvis är det vattenburna systemet i gott skick, så värna och använd det. En luftvärmepump är bara ett komplement. Förhoppningsvis stängdes bara det vattenburna systemet av pga höga driftkostnader och som budgetlösning kastades en L/L in.
Om det är lämpliga radiatorer för värmepumpslösning så ska du absolut skaffa värmepump.
Om det är lämpliga radiatorer för värmepumpslösning så ska du absolut skaffa värmepump.
Spontant känns det som att en LVVP vore mitt alternativ i ditt fall. När vi köpte vårt hus satt en ctc kombipanna där som föregående ägare kört på el , alltså som en ren elpanna. Jag satte i en pelletsbrännare och modifierade pannan lite men efter några år tröttnade jag på allt slit och sotande och installerade en LVVP och jag brukar säga att det är något av det bästa jag gjort.
För mig är det helt obegripligt att sätta in en LLVP om man har ett fungerande vattenburet värmedistributionssystem i huset. Man sparar inte särskilt mycket pengar jämfört med LVVP men i de flesta hus får man mycket sämre komfort.N nissebrun skrev:Spontant känns det som att en LVVP vore mitt alternativ i ditt fall. När vi köpte vårt hus satt en ctc kombipanna där som föregående ägare kört på el , alltså som en ren elpanna. Jag satte i en pelletsbrännare och modifierade pannan lite men efter några år tröttnade jag på allt slit och sotande och installerade en LVVP och jag brukar säga att det är något av det bästa jag gjort.
Visst om man har väldigt ont om pengar så kan det vara en fungerande nödlösning för att komma lite billigare undan.
Husägare
· Stockholms län
· 303 inlägg
Det skulle vara en stor kapitalförstöring att ta bort ett vattenburet värmesystem!
En enda LLVP kan inte distribuera varm luft till alla rum, det kommer att bli stora temperaturskillnader mellan rummen (beroende på hur husets planlösning ser ut) och när en dörr är stängd till ett hörnrum under en kall vinterdag kan det bli minusgrader där. Alltså dålig komfort!
Om ekonomin kräver det, skippa en bergvärmepump till förmån för en LVVP (detta beror på var i landet fastigheten är belägen). De är förhållandevis billiga, driftsäkra och kräver ingen arbetsinsats från dig när den väl är installerad och driftsatt.
Jag skulle under inga omständigheter lägga pengar och eget arbete på en krävande och krånglande pelletspanna.
Lycka till!
En enda LLVP kan inte distribuera varm luft till alla rum, det kommer att bli stora temperaturskillnader mellan rummen (beroende på hur husets planlösning ser ut) och när en dörr är stängd till ett hörnrum under en kall vinterdag kan det bli minusgrader där. Alltså dålig komfort!
Om ekonomin kräver det, skippa en bergvärmepump till förmån för en LVVP (detta beror på var i landet fastigheten är belägen). De är förhållandevis billiga, driftsäkra och kräver ingen arbetsinsats från dig när den väl är installerad och driftsatt.
Jag skulle under inga omständigheter lägga pengar och eget arbete på en krävande och krånglande pelletspanna.
Lycka till!
Varför förespråkar du ångspärr , en tegelvägg samlar mycket fukt .L Leif i Skåne skrev:Det går utmärkt att dra ny el i installation skiktet.
Om huset är från 1955 så hade jag tillläggsisolerat ytterväggarna inåt med minst 95 mm. Eller testat att riva en vägg inneifrån, ta bort all isolering som troligen sjunkit ihop och ersatt med ny + ångspärr + nytt installation lager 70mm här drar man all el.
Varning för illaluktande asfarock som man använde 1950-1970 som vindskydd utvändigt. Vissa fabrikat luktar kraftigt råolja ännu i dag.
Vad händer om denna tegelvägg ej har en luftning på baksidan ?
Om du skall tilläggsisolera inåt så blir det svårt (omöjligt) att behålla befintlig elkabel i ytterväggar , samma sak med uttag .G Grisnallen skrev:Det förstår jag. Om t.ex bergvärme/jordvärme tror jag inte kommer bli aktuellt. Och då återstår det ju om man i så fall skulle ha konverterat bränslepannan till ren pellets eller ved/flis. Å andra sidan är man bekväm av sig...
Funktion på panna, skorsten och rör är okänd också, så detta behöver ju också besiktigas på något vis.
Okej, så du menar att i absolut bästa fall så behöver man bara byta själva vägguttagen?
Jag hade väl kanske tanken att uppdatera elen, rum för rum, under tiden man renoverar. Men det kanske blir onödigt om det inte behövs?
Satsar du på pellets / fliseldning så kan troligtvis befintliga vattenradiatorer användas .
Vill du köra VP så är det lågtemp radiatorer som gäller .
Värmer enplansvillan med 2 tons Täljstensugn mitt i huset. Öppen planlösning.
Eldar med björkved som jag köper från nån skogsägare. Går åt ca 15 kbm på lastbil varje år.
Köpte i våras 3 buntar på timmerbil med släp. 30 kbm travad ved. Varar 2 år.
Fint o mysigt jobb i vårsolen under några veckor.
Sågar upp med motorsåg, klyver med större hydraulklyv, liten är för långsam. In under tak med vedtransportör på sommaren. Eldar ved som legat under tak minst ett år.
Har direktelen i reserv, eller om vi åker bort.
Inget alternativ om vi haft källare!
- Planen framöver är att komplettera med vattenburet och ansluta LVVP.
Och rören blir liggande efter innerväggarna synligt. De strålar ju ut värme. Ingen vits att lägga dem i väggen.
Om vi inte skaffar lägenhet på ålderns höst.
- Syrran värmde sitt hus med vedpanna i källaren. Vattenburet i alla rum.
Nu har hon bergvärme sen många år
Är mycket nöjd.
- I ditt fall tror jag på bergvärme. Du har ju redan vattenburet system att docka till. Var rädd om gamla vattnet, det är "dött" och orsakar mindre korrosion än om du fyller på nytt.
- Tänder en god myseld nu på morgonen, inte för värmens skull, då det tar någon timmes eldande för att få ugnen varm på utsidan.
Är den väl varm varar det hela dagen.
På vintern eldar vi på morgonen o på kvällen.
Alltså vedeldning oavsett eldstad är ett rogivande pyssel.
"Gör en eld och du är aldrig ensam", sa min far skogsarbetaren.
Eldar med björkved som jag köper från nån skogsägare. Går åt ca 15 kbm på lastbil varje år.
Köpte i våras 3 buntar på timmerbil med släp. 30 kbm travad ved. Varar 2 år.
Fint o mysigt jobb i vårsolen under några veckor.
Sågar upp med motorsåg, klyver med större hydraulklyv, liten är för långsam. In under tak med vedtransportör på sommaren. Eldar ved som legat under tak minst ett år.
Har direktelen i reserv, eller om vi åker bort.
Inget alternativ om vi haft källare!
- Planen framöver är att komplettera med vattenburet och ansluta LVVP.
Och rören blir liggande efter innerväggarna synligt. De strålar ju ut värme. Ingen vits att lägga dem i väggen.
Om vi inte skaffar lägenhet på ålderns höst.
- Syrran värmde sitt hus med vedpanna i källaren. Vattenburet i alla rum.
Nu har hon bergvärme sen många år
Är mycket nöjd.
- I ditt fall tror jag på bergvärme. Du har ju redan vattenburet system att docka till. Var rädd om gamla vattnet, det är "dött" och orsakar mindre korrosion än om du fyller på nytt.
- Tänder en god myseld nu på morgonen, inte för värmens skull, då det tar någon timmes eldande för att få ugnen varm på utsidan.
Är den väl varm varar det hela dagen.
På vintern eldar vi på morgonen o på kvällen.
Alltså vedeldning oavsett eldstad är ett rogivande pyssel.
"Gör en eld och du är aldrig ensam", sa min far skogsarbetaren.
Redigerat:
Hobbysnickare
· Sverige
· 105 inlägg
Vi köpte ett hus för något år sedan.
1963 -90kvm boyta + 90kvm källare, skaltegel.
I stora drag inte gjort något med huset sedan det byggdes utom att de hade bytt tak nyligen. Samma ägare hela tiden.
Kombipanna med olja/ved som var trasig.
En luftvärmepump som var 14år gammal.
Självdrag och trasigt spjäll i öppna spisen, ej drickbart vatten etc etc.
Allt går att fixa... Jag har öppnat upp väggar och öppningar för att få det luftigare, installerat 2Luftvärmepumpar (1 i källaren för underhållsvärme 16grader), insatskamin och då det var självdrag ändrat till mekanisk frånluft och installerat friskluftsventiler och två mini ftx ifrån Mitsubishi. Öven dragit om all el (men då är jag elektriker) och installerat jfb och jordade uttag överallt. Med mera med mera.
Nu skall taket isoleras tids nog och alla fönster bytas. Men jag får vara rätt nöjd med att vi förra året gick runt på 18000kwh allt som allt.
Jag har kapat våra element och pluggat dem i de rummen jag renoverat samt satt dit el element för kallras vid fönster. Jag har en baxi panna.
Baxi erbjuder pelletspanna med kombi styrning med luft vattenpump så det är det jag siktar på i framtiden. Jag trycksatta systemet och kollade så det inte läckte innan jag kapade och pluggade elementen i de rummen jag renoverat då tanken är att koppla på nya element på de ledningarna senare sålänge de inte hänt något så det fortfarande håller tätt.
Så om huset inte ser allt för illa ut så hade jag själv bott där medans jag renoverade alternativt gjort färdig sovrummet först.
1963 -90kvm boyta + 90kvm källare, skaltegel.
I stora drag inte gjort något med huset sedan det byggdes utom att de hade bytt tak nyligen. Samma ägare hela tiden.
Kombipanna med olja/ved som var trasig.
En luftvärmepump som var 14år gammal.
Självdrag och trasigt spjäll i öppna spisen, ej drickbart vatten etc etc.
Allt går att fixa... Jag har öppnat upp väggar och öppningar för att få det luftigare, installerat 2Luftvärmepumpar (1 i källaren för underhållsvärme 16grader), insatskamin och då det var självdrag ändrat till mekanisk frånluft och installerat friskluftsventiler och två mini ftx ifrån Mitsubishi. Öven dragit om all el (men då är jag elektriker) och installerat jfb och jordade uttag överallt. Med mera med mera.
Nu skall taket isoleras tids nog och alla fönster bytas. Men jag får vara rätt nöjd med att vi förra året gick runt på 18000kwh allt som allt.
Jag har kapat våra element och pluggat dem i de rummen jag renoverat samt satt dit el element för kallras vid fönster. Jag har en baxi panna.
Baxi erbjuder pelletspanna med kombi styrning med luft vattenpump så det är det jag siktar på i framtiden. Jag trycksatta systemet och kollade så det inte läckte innan jag kapade och pluggade elementen i de rummen jag renoverat då tanken är att koppla på nya element på de ledningarna senare sålänge de inte hänt något så det fortfarande håller tätt.
Så om huset inte ser allt för illa ut så hade jag själv bott där medans jag renoverade alternativt gjort färdig sovrummet först.
Det kommer ku att bero på vsr det ligger någonstans. Vad kostar en bra villa i närheten.G Grisnallen skrev:Hejsan!
Jag och sambon har varit och tittat på ett hus. Ett 1,5-plans hus från 1955 med tegelfasad och hel källare.
Jag är utbildad snickare men jobbar på en bygghandel, så både kunskap och bra priser gällande snickeridelen finns.
Däremot är jag osäker på två punkter. Gubben som hade bott i huset innan han gick bort, hade kört uppvärmningen endast med luftvärmepump. Dock finns det en gammal allbränslepanna i källaren och element i varje rum. Säg att element och rör är i bra skick, är det värt att konvertera till exempelvis pellets? Eller blir det bara en dyr historia i slutändan?
Sen var det detta med elen... Den behöver bytas ut. Huset är på 115m2 och alla ytterväggar är i så fall tänkta att tilläggsisoleras inåt och få nya skivor. Så här kanske man skulle kunna dra den nya elen. Tankar över det?
Huset i sig är fint på utsidan men behöver nya ytskikt i princip överallt invändigt. Samt att det även behöver dräneras frampå.
Jag bor idag i lägenhet och kommer bo kvar tills huset i så fall blir beboeligt. Vad bör man räkna med i elkostnad? Och kostnad för att koppla in en pelletspanna t.ex om nu rör och element skulle vara okej?
Ber om ursäkt om tråden hamnat i fel kategori.
Uppvärmning
Jag skulle låta allbränslepannan stå kvar som nöd-uppvärmning och sedan bortkopplad med ventiler från övriga systemet (krävs eget expansionskärl på den då). Installera en Luft-vatten VP som primär värmekälla.
El
Att isolera inåt är givetvis smidigt för eldragning men har två stora nackdelar.
-Radiatorerna hamnar tight. Oftast blir det "konstigt" om man inte försöker dra om rören och få med dom in i rummet.
-Daggpunkten flyttas in i väggen vilket kan orsaka fuktproblem på sikt. Reduceras givetvis med bra ångbroms/spärr men är svårt att få helt tätt i gamla hus.
Jag skulle låta allbränslepannan stå kvar som nöd-uppvärmning och sedan bortkopplad med ventiler från övriga systemet (krävs eget expansionskärl på den då). Installera en Luft-vatten VP som primär värmekälla.
El
Att isolera inåt är givetvis smidigt för eldragning men har två stora nackdelar.
-Radiatorerna hamnar tight. Oftast blir det "konstigt" om man inte försöker dra om rören och få med dom in i rummet.
-Daggpunkten flyttas in i väggen vilket kan orsaka fuktproblem på sikt. Reduceras givetvis med bra ångbroms/spärr men är svårt att få helt tätt i gamla hus.
Luftvatten värmepump för uppvärmning.
Nyttja bef. radiatorer så långt det går.
Isolera inåt med 45a, och river du samtidigt ytskiktet i tak och glesar så går det sen snabbt för elelare att dra nytt innan du skivar igen. Givetvis fördel att göra allt samtidigt å inte köra rum för rum.
Nyttja bef. radiatorer så långt det går.
Isolera inåt med 45a, och river du samtidigt ytskiktet i tak och glesar så går det sen snabbt för elelare att dra nytt innan du skivar igen. Givetvis fördel att göra allt samtidigt å inte köra rum för rum.
Med dagens el- och pelletspriser är det billigare att värma med direktverkande el än pellets. Jag tror även att det kommer att gälla i genomsnitt under vintern då pelletsen är svindyr. Om man befinner sig i elområde 4 kanske man måste fundera mer på var brytpunkten hamnar.
Även om jag älskar biobränsle så hade jag idag börjat med att titta på alternativet att koppla in en luft-vatten-värmepump i systemet.
Även om jag älskar biobränsle så hade jag idag börjat med att titta på alternativet att koppla in en luft-vatten-värmepump i systemet.
Skippa ångspärr och tilläggsisolera invändigt med t.ex träfiberisolering istället.L Leif i Skåne skrev:Det går utmärkt att dra ny el i installation skiktet.
Om huset är från 1955 så hade jag tillläggsisolerat ytterväggarna inåt med minst 95 mm. Eller testat att riva en vägg inneifrån, ta bort all isolering som troligen sjunkit ihop och ersatt med ny + ångspärr + nytt installation lager 70mm här drar man all el.
Varning för illaluktande asfarock som man använde 1950-1970 som vindskydd utvändigt. Vissa fabrikat luktar kraftigt råolja ännu i dag.