Återkom gärna om ett halvår med bilder. Kul att se om häcken har klarat sig bra och hur den ser ut då.

Grannen planterade ca 50 cm höga förra våren de är ca 85-100 cm nu på våren. så med vatten och gödsel så växer de bra. En risk med höga är att de kan bli glesa nertill. TÄnk också på skuggeffekten, hur mörkt och murrigt vill ni ha?
Prisvärda men kanske med lite bekymmer kan du hitta på tex thujor.se

Karriärmamman skrev:
Grannen planterade ca 50 cm höga förra våren de är ca 85-100 cm nu på våren. så med vatten och gödsel så växer de bra. En risk med höga är att de kan bli glesa nertill. TÄnk också på skuggeffekten, hur mörkt och murrigt vill ni ha?
Prisvärda men kanske med lite bekymmer kan du hitta på tex thujor.se
Som framgått tidigare i tråden samt i andra trådar ska du INTE köpa av thujor.se.

Så dyker det upp ännu en sprillans ny helt anonym medlem med bara ett enda inlägg i form av ett överdrivet positivt dito om ett tveksamt företag.

Suck, när ska ni lära er....

• Gilla
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
Ok nu vill jag vara väldigt tydlig för jag förstår faktiskt inte vad som pågår här, OM jag nu är den som refereras till som anonym nykomling. Jag är helt öppen med mitt namn och jag har inte postat så mycket här (ställt lite frågor till experter gällande bygget), brukar mest läsa. Men jag är inte det minsta hemlig. En vanlig kvinna som bygger hus och anlägger trädgård. Skriver om alla leverantörer vi använder på bloggen. Valde att dela med mig av denna upplevelse även här.
Jag har inte köpt några thujor av det bolag alla skriver ner. Jag har köpt utav thujabrabant.se och plantorna var oerhört fina och täta, hela vägen, från rot till topp.
Vi har valt att sätta höga thujor från början på grund av situationen vi har vid vår tomtgräns och har inget emot den skugga som blir, snarare att den var efterfrågad. Jag kommer absolut fortsätta lägga upp bilder så att ni kan följa våra thujor och hur de utvecklas. Men jag förstår faktiskt inte varför man får en sådan respons när man nu har en positiv upplevelse och jag förstår inte att folk inte kan läsa. Jag har INTE handlat av thujor.se. Det går väl inte att missa för någon som gör lite research att det bolaget verkar ha problem. Men det gör väl ändå inte att man inte kan handla av andra. Den jag handlat av är en PLANTSKOLA inte någon som bara köper och säljer thujor, vilket jag förstått verkar vara fallet i min research. Även thujor man köper på trädgårdshandlare här i Sverige kommer från någon, oftast en plantskola i Holland. Så jag förstår inte varför man rackar ner på någon som har handlat direkt från plantskolan. Så jag hoppas verkligen inte att man får kritik när man kan tipsa om en upplevelse att det finns bra bolag i djungeln av thuja leverantörer?

Detta är de enda två inlägg du gjort i forumet.

Ditt inlägg följer ett visst mönster, ur flera perspektiv.

Har du blivit ombedd av någon att skriva ditt inlägg här?

Nej jag har inte blivit ombedd att skriva ett inlägg, jag är en fritänkande och tyckande kvinna. Om man aldrig får börja vara aktiv i ett forum hur ska man då uppnå ett visst antal inlägg? För det verkar vara viktigt här. Vi har haft en del problem med vårt husbygge, då har jag skickat in frågorna till Byggahus experter. Men jag har inte ställt frågor här i forumet. Nu måste jag erkänna att man blir lite avskräckt, om det är så här man hanterar varandra i detta forum. Vi har byggt hus och nu fått en försäkringsskada som gör att vi fått flytta ut, jag hade tänkt fråga saker om det i forumet också, men jag fattar inte riktigt hur detta forum fungerar, då det verkar väldigt hätskt. Jag har bara varit aktiv på familjeliv innan, där är det helt klart en annan ton.

annsikrol skrev:
Nu måste jag erkänna att man blir lite avskräckt, om det är så här man hanterar varandra i detta forum. Vi har byggt hus och nu fått en försäkringsskada som gör att vi fått flytta ut, jag hade tänkt fråga saker om det i forumet också, men jag fattar inte riktigt hur detta forum fungerar, då det verkar väldigt hätskt.
Nej hätskt är det normalt inte. Dock har det varit väldigt vanligt att företag skapar ett nytt konto enbart i syfte att rekommendera sina egna produkter och det anses inte OK. För att motverka detta finns det till och med uttryckligt i reglerna en formulering enligt "Det är inte heller tillåtet att tipsa om ett företag, en produkt eller tjänst förrän man har gjort 50 inlägg i forumet alternativt har varit medlem mer än ett år." Nu har du varit medlem några år så jag menar inte att du bryter mot regeln. Dock hoppas jag att du har förståelse för att positiva inlägg från någon med väldigt få inlägg kan uppfattas som "misstänkta".

Men döm inte ut oss än. Kom med lite egna frågor så är jag säker på att du får hjälp och förhoppningsvis inser att vi normalt inte är speciellt speciellt hätska.

Annsikrol - det finns en regel som säger att man måste ha gjort ett visst antal inlägg innan man får berömma/rekommendera en firma eftersom det tyvärr är rätt vanligt att firmor av olika slag reggar sig och försöker göra reklam för sig själva fast det ser ut som nöjda kunder. Därför reagerade flera på ditt inlägg.
Det är en trevlig stämning här förutom mot sådana inlägg som brukar blir ganska så dissade, har du goda intentioner däremot så är det ingen fara.

Edit; Två på bollen :)

Då fortsätter jag att engagera mig helt enkelt. För med vår resa i hus och trädgård behöver jag verkligen få bolla, och kan både ge ris och ros för olika leverantörer. Och jag ska fortsätta att posta bilder på hur häcken klarar sig. Nästa vår blir ju hur intressant som helst, för att se om den klarar vintern.

• Gilla
PAF
  • Laddar…
Klart du skall fortsätta vara aktiv här på forumet! Att andra medlemmar reagerar har du fått förklaringen till, och i slutänden leder det till ett bättre forum, även om du känt dig orättfärdigt påhoppad :)
ha en bra dag!
/Moderator

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Jag upphör aldrig att förvåna mig över att så många husägare vill att deras tomter ska se ut som kyrkogårdar (med thujahäckar)....

mielo skrev:
Jag upphör aldrig att förvåna mig över att så många husägare vill att deras tomter ska se ut som kyrkogårdar (med thujahäckar)....
Tanken har aldrig slagit dig, att du kanske är tämligen ensam om att förknippa trädgårdar med Thujahäckar med kyrkogårdar?

Thuja = kyrkogård?! Vaaaaa.. Det va nytt :)

rightnow skrev:
Thuja = kyrkogård?! Vaaaaa.. Det va nytt :)
Se er omkring på kyrkogårdarna. Där vimlar det av thujor (och där borde de ha stannat). Numera tävlar nyblivna husägare om vem som kan få sin tomt att bli så kyrkogårdslik som möjligt. Men visst, ängsliga människor föredrar att gå i flock utan att tänka själva...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.