35 504 läst · 234 svar
36k läst
234 svar
Köpa diskmaskin; vilka ska man undvika?
Hur är det egentligen med vattenförbrukningen på dessa "topp" diskmaskiner?
Det kanske inte är så kul att köpa tex en Bosch 8 serie eller en Miele73×× och att den efter ett tag geggat igen helt eller att man alltid har mycke diskmedelsrester kvar i sista spolglanssköljningen.
Om diskmaskinen har lång livslängd men att man får en bismak av diskmedel när man äter och dricker eller att det inte räcker med att köra lite ättika en gång i månaden istället så behöver maskinen något starkare medel för att rengöra maskinen.
Det kanske inte är så kul att köpa tex en Bosch 8 serie eller en Miele73×× och att den efter ett tag geggat igen helt eller att man alltid har mycke diskmedelsrester kvar i sista spolglanssköljningen.
Om diskmaskinen har lång livslängd men att man får en bismak av diskmedel när man äter och dricker eller att det inte räcker med att köra lite ättika en gång i månaden istället så behöver maskinen något starkare medel för att rengöra maskinen.
Redigerat:
Fast det där är också en överdrift. För mig framstår det som mer sannolikt att kvalitet på ett område hänger ihop med ett annat än tvärtom.electroluxaren skrev:Det är ju så att dessa test inte säger ett jota om hur maskinen är över tiden.
Märket/tillverkaren säger lite då de har olika plattformar som är av olika kvalitet. dessutom tar det inte hänsyn till brukarnas handhavande eller vatten kvalitet eller tvätt och sköljmedel så nog är det många viktiga parametrar som inte prövas.
Överdrift hade det varit om jag sa att det var omvänt proportionellt men det skrev jag inte.Roffe_riff skrev:
det är inge svårt för en tillverkare att jaga + i energiförbrukning, vattenåtgång, torrhet , renhet, användarvänlighet osv. det svåra är att göra det över tiden. och här har ju en del fabriker/konstruktörer inte riktigt nått fram som vi sett i bla mieles sk självrengörande pump, där slangarna beckar igen på kort tid.
Hej. Du har fått många bra svar, tex från det du markerat som bäst. Jag lägger in min krona.T TottoGBG skrev:Jag har bestämt mig för att köpa en ny diskmaskin. Min är tydligen 16 år gammal och det är svårt att hitta rätt reservdelar.
Så vilka maskiner ska man INTE köpa? Jag behöver inte lull-lull som wifi utan en pålitlig maskin som diskar rent och som håller och som helst är ganska tyst.
Synpunkter och tips mottages tacksamt.
Vi köpte alla vitvaror, micro, spis från Electrolux. Jag är tio år senare inte imponerad. Bäst har kul/frys varit. Diskmaskinen kostade oss åtskilliga tusen i reparationer (precis efter att kort garanti gått ut), och fjärde gången sa reparatören (duktig och effektiv) åt oss att köpa nytt då det skulle bli för dyrt att fixa. Bland ett av bekymmerna var att plast och gummi inte tålde maskindiskmedel (!!!) utan hårdnar med tiden och släpper eller springer läck. Inte ett helt ovanligt problem sa han, och radade upp en rad märken med detta problem, bland annat Electrolux och bosch.
Vi frågade vad som strulade minst, och hans rekommendation var Asko/Cylindas maskiner med längre garanti. Den vi köpt har sju år. Han berättade även att inget märke riktigt längre är vad de en gång var, tex Asko men även just Electrolux och Miele. Han tyckte Asko/Cylinda var mest kvalitet för pengarna.
Nu på 3-4 år så har han lagat den två gånger under garanti. Den är integrerad och det är alltid en riskkonstruktion för displayer. Nu senast hade driften av övre vattenspridaren rasat.
Produkter som diskuteras: "vattenspridaren"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Efter att ha tagit del av en hel del efterforskningar, tester, omdömen etc fastnade jag för en Siemens iQ700 induktionshäll och iQ500 spisfläkt. Därefter har jag fortsatt och beställt resterande vitvaror till köket i samma serier.electroluxaren skrev:
Idag återkom webbbutiken från vilken jag beställt en Siemens iQ500 integrerad diskmaskin (https://www.siemens-home.bsh-group....kiner/fully-integrated-60-cm-width/SX75ZX05CE) och sade att leveransen är försenad och att de kan erbjuda mig en dyrare Blomberg med på papperet lika eller bättre specifikationer (med undantag för Wi-Fi) till samma pris (jag passade på att köpa Siemensmaskinen på kampanj) och leverans inom några dagar. Enligt säljaren tillverkar Blomberg många produkter till både Bosch och Siemens, har bättre garantier än Siemens och kan mäta sig med Siemens och Bosch. I och med att det är en integrerad diskmaskin borde det inte märkas visuellt om jag nu väljer Blombergmaskinen.
Någon som har erfarenhet av Blomberg - går märket att jämföra med Siemens?
Blombergmaskinen som jag erbjuds: https://blombergvitvaror.se/vitvaror/diskmaskiner/fullintegrerat/gvn-39s31
Redigerat:
Vi hade en Bloomberg tvättmaskin förut. Den fungerade utan problem i nästan 15 år. Har för mig att vi pensionerade den då den började bli högljudd. Det var inget som inte fungerade, men förmodligen var det ngt lager som började bli dåligt. Tyckte den var så pass gammal att det inte var lönt att lägga några pengar på den.
Dagens maskiner håller väl i bästa fall 5år så det lär inte gå att spara genom att byta maskin om vi inte får energipriser som i England.Magnus Filip skrev:
Den absolut sämsta tvättmaskinen jag haft var en AEG lavamat från sent 90-tal. Av någon anledning blev kläderna väldigt snabbt slitna i den maskinen. Kostnaden i klädslitage per tvätt med den maskinen var enorm.electroluxaren skrev:Skaffa dig körkort om du kan...
Gå på mattelektionerna.
Lär dig granska fakta.
Bli källkritisk
Du spar kanske 50.- per år på en ny kyl det tar 200år innan du tjänat in det och då har du bytt kyl 40ggr under den tiden.
Du kanske sparar 20 öre per tvätt en tvätt om dagen 70.- per år... Och den uppkopplade tbättmaskinen tar 5h på sig att tvätta och behöver service vart annat år. Samt repareras där emellan!
Min syster hade en likadan och var lika irriterad.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 372 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 372 inlägg
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 372 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 372 inlägg
Vi hade AEG tvätt (tumlare å disk) tidigt 80tal och de funkade bra, disken höll nog 15 år å de andra längreM magnu skrev:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
I går var det uppe på helt otroliga 30 kr Kwh
https://cornucopia.cornubot.se/2021...BnF0Hw2TNdMEwr4OJ2WNYARyW5X04gheVSROnCUa0hhHE
https://cornucopia.cornubot.se/2021...BnF0Hw2TNdMEwr4OJ2WNYARyW5X04gheVSROnCUa0hhHE