O
M Murgrona skrev:
Se ovan bilder!

Som tur är behöver jag aldrig ta mig förbi nybyggnadsområdet så det kanske kan gå bra ändå!
Waow! Det var verkligen en fantastisk utsikt! Jag hade köpt men ändå förväntat mig att all utsikt försvinner vid oljeterminalen. Men grönområden BRUKAR inte bebyggas på samma sätt. Vad säger detaljplanerna om grönområdena? Är de fredade?

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Waow! Det var verkligen en fantastisk utsikt! Jag hade köpt men ändå förväntat mig att all utsikt försvinner vid oljeterminalen. Men grönområden BRUKAR inte bebyggas på samma sätt. Vad säger detaljplanerna om grönområdena? Är de fredade?
Visst är det! Oljehamnen syns bara från övervåningen och den täcker ändå utsikten där så då är det väl finare med ett bostadsområde i framtiden att titta på, så havsutsikten som finns idag berörs inte där!

Grönområdena som syns på bilden utan bensinmack är fredade som jag förstått det! Så de kommer bara bygga på befintlig mark där bensinmacken och oljehamnen idag är, inte ta något extra.

M Murgrona skrev:
Ja det tyckte jag också var väldigt märkligt innan jag flyttade hit! Fick förklarat av boende här att dels är avgifterna lite högre i Jarlaberg (dock inte så pass mycket högre att rättfärdiga att välja en liknande bostad för dubbla priset istället) men föreningarna hade mycket ekonomiska problem efter finanskrisen på 90-talet. Nu har föreningarna amorterat ner sina lån till en rimlig belåningsgrad och ekonomin har stabiliserat sig. Mycket byggs runtomkring så infrastrukturen är i dagsläget inte lika bra som i Nacka strand. Jag tror att det är ett guldläge att köpa i Jarlaberg innan tunnelbanan kommer och folk börjar få upp ögonen för området.
Ok, de tillhörde de drabbade av 90-talskrisen. Skönt att ekonomin nu har stabiliserat sig. Det är sant att tunnelbanan kommer säkert att underlätta för folk och göra området mer populärt. Man slipper trängas på bussarna i rusningstid och med alla andra vid byte på Slussen. Och Nacka är en bra kommun och det ligger relativt nära centrala Stockholm. Borde absolut ge en god långsiktig värdeutveckling. De nya bostäderna blir sannolikt mycket dyra.

• Gilla
Murgrona
  • Laddar…
Nedläggningen av Bergs oljehamn har blivit uppskjuten tidigare i brist på alternativ, kan säkert hända igen.
(Jag vill inte vara sån, men det där är ingen bensinmack, det är en utlastningsplats för tankbilar.)

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Nedläggningen av Bergs oljehamn har blivit uppskjuten tidigare i brist på alternativ, kan säkert hända igen.
(Jag vill inte vara sån, men det där är ingen bensinmack, det är en utlastningsplats för tankbilar.)
Ja precis, men här tolkar jag det som att det är klart efter att nått en förlikning:
https://www.byggvarlden.se/forlikning-om-bergs-oljehamn/

Haha ja märkligt egentligen att jag kallar det för bensinmack, jag förknippar flaggan Cirkle K med det och visste inte vad jag skulle kalla det istället 😅

• Gilla
Kirre2
  • Laddar…
M Murgrona skrev:
Ja precis, men här tolkar jag det som att det är klart efter att nått en förlikning:
[länk]

Haha ja märkligt egentligen att jag kallar det för bensinmack, jag förknippar flaggan Cirkle K med det och visste inte vad jag skulle kalla det istället 😅
Ah, där ser man! Då verkar det ju vara klart! Hänt lite sen jag bodde i Nacka tydligen.
Ja, förstår att du inte har nåt namn för det där. Blev bara så förvånad när jag läste din text, jag tänkte direkt på Jarlaberg, men där finns väl ingen bensinmack...? Men nu förstår jag ju vad du menade!

• Haha
Murgrona
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Ah, där ser man! Då verkar det ju vara klart! Hänt lite sen jag bodde i Nacka tydligen.
Ja, förstår att du inte har nåt namn för det där. Blev bara så förvånad när jag läste din text, jag tänkte direkt på Jarlaberg, men där finns väl ingen bensinmack...? Men nu förstår jag ju vad du menade!
Ja det händer väldigt mycket här i området nu! Vart i Nacka bodde du?

M Murgrona skrev:
Ja det händer väldigt mycket här i området nu! Vart i Nacka bodde du?
I Saltsjö-Boo, bortanför Orminge. Jag trivdes väldigt bra där, längtar tillbaka ibland.
När vi flyttade dit var det nästan bara fritidshus och några villor, nu finns det knappt ett enda litet fritidshus kvar. Blev lite väl tätt så vi valde att flytta till landet.

• Gilla
Murgrona
  • Laddar…
Så är det ju massor av ställen runt om Stockholm (tyvärr men väl nödvändigt). Är man van vid stora tomter, små låga pittoreska hus och väldigt mycket vacker natur runt omkring så är det lätt hänt att man ledsnar totalt när det blir ett helt nytt sterilt bostadsområde med industriprocessade stora 2-3 våningshus tätt byggda på minimala tomter som styckats av. Nu har omvandlingen även börjat nå ända ut till t.ex. det stora Värmdölandet trots att det ligger en bra bit utanför stan. Gäller att skaffa sig fritidshus på rejält avstånd ut från Stockholm om man vill ha det kvar som fritidshus på längre sikt även om man tänkt bo där permanent efter pensionen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.