3 070 läst · 34 svar
3k läst
34 svar
Köpa beg ackumulatortank?
A Alexn72 skrev:
Ja 1 timma är ju inte rimligt. När jag plockar bort dörrkarmen till utrymmet där tanken skall stå finns det 80cm till godo så jag tror att 500L är det största jag kan skaffa. En sån passar bättre då gissar jag (?)
De flesta med vattenmantlade kaminer brukar köra 500l tank. I verkligheten får du nog inte ut det nominella värdet om du inte kör med koks. Om vi antar att du skall använda systemet till värme så kommer ju en stor del av värmen gå ut till radiatorer? Säg att 3-4 kw går till tanken då får du elda en stor del av sin vakna tid för att få varm en 500l tank. Men jag skulle inte köra med mindre, snarare en effektivare kaminM Mikael.Stugansson skrev:
Kaminen kostade mej 2000kr, vattenmantlade brukar ju kosta betydligt mer. Därför blev det just denna.G guggen skrev:De flesta med vattenmantlade kaminer brukar köra 500l tank. I verkligheten får du nog inte ut det nominella värdet om du inte kör med koks. Om vi antar att du skall använda systemet till värme så kommer ju en stor del av värmen gå ut till radiatorer? Säg att 3-4 kw går till tanken då får du elda en stor del av sin vakna tid för att få varm en 500l tank. Men jag skulle inte köra med mindre, snarare en effektivare kamin
300liter kanske är bättre kompromiss?
Det är inte bara skorstenen som inspekteras och testas utan hela systemet, inkl kaminen.M Mikael.Stugansson skrev:
Din kamin måste då vara godkänd att installeras. Idag är väldigt många äldre kaminer ej godkända och får ej installeras, man får endast byta ut en exakt likadan mot en annan om den redan finns där. Jag har kollat en del på att importera nya vattenmantlade (har haft en 21kw tidigare) men det är inte många som kommer godkännas av sotaren innan den får tas i drift. Sannolikt därför du fick den billigt, den får helt enkelt inte installeras, men jag kan ha fel ang din kamin. Jag tror det var 2019 reglerna ändrades och du behöver ha bevis på utsläpp, typgodkännande, svenska handlingar etc kolla på tillverkarens hemsida eller kontakta dem
Redigerat:
De var inte mycket... är det ett väldigt litet hus?
Men iallafall 3kw då klarar du ca 3h på din 200L tank enbart.
Och för att ladda tanken från tom så kommer det ta ca 2h väldigt grovt räknat
Och på den tiden har du tillfört mycket mer energi till huset än vad det drar.
Så antingen blir det rimliga att börja värma ett kallt hus eller få ett väldigt varmt hus.
Sen är detta teoretiskt men fördelningen mellan vatten och luft kommer ändå hänga ihop...
Men iallafall 3kw då klarar du ca 3h på din 200L tank enbart.
Och för att ladda tanken från tom så kommer det ta ca 2h väldigt grovt räknat
Och på den tiden har du tillfört mycket mer energi till huset än vad det drar.
Så antingen blir det rimliga att börja värma ett kallt hus eller få ett väldigt varmt hus.
Sen är detta teoretiskt men fördelningen mellan vatten och luft kommer ändå hänga ihop...
känns som att jag får börja med att kolla med sotare om denna kaminen duger.