A Alexn72 skrev:
Så länge som den inte blir för varm om vattenmanteln skulle bli tom på vatten så skulle det väl fungera.
Men stenull klarar både och...
Om panntrycket sjunker under 0,5bar så stannar kaminen, likaså om rökgastemp går över 170⁰.
 
Sotaren sa att denna kaminen är fritt fram att montera.

Knepiga blir att byta ut stenarna i den då dom är sprucka och samtidigt "inbyggda" bakom rören för vattnet.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
G guggen skrev:
De flesta med vattenmantlade kaminer brukar köra 500l tank. I verkligheten får du nog inte ut det nominella värdet om du inte kör med koks. Om vi antar att du skall använda systemet till värme så kommer ju en stor del av värmen gå ut till radiatorer? Säg att 3-4 kw går till tanken då får du elda en stor del av sin vakna tid för att få varm en 500l tank. Men jag skulle inte köra med mindre, snarare en effektivare kamin
Jag ser vattenmantlade kaminer som en potentiell säkerhetsrisk. Kommer säkerhetsventilen öppna vid för högt tryck och var blåser den ånga och hetvatten? Säkerhetsventilen på min elberedare går inte att testöppna efter 3 år. Kommer den öppna vid övertryck? En ångexplosion i ett bostadsrum kan få katastrofal följd.
 
J Jochi skrev:
Säkerhetsventilen på min elberedare går inte att testöppna efter 3 år
Jag förutsätter att ALLA som eldar kontrollerar sina säkerhetsventiler MINST 1ggr/år!

Gör man inte det så bör man inte ha nåt som går att elda i!
 
J Jochi skrev:
Jag ser vattenmantlade kaminer som en potentiell säkerhetsrisk. Kommer säkerhetsventilen öppna vid för högt tryck och var blåser den ånga och hetvatten? Säkerhetsventilen på min elberedare går inte att testöppna efter 3 år. Kommer den öppna vid övertryck? En ångexplosion i ett bostadsrum kan få katastrofal följd.
Det beror väl på hur man bygger sitt system, jag har öppet system, så det är raka rör upp och ut hela vägen. Har kokat systemet vid flera tillfällen.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.