Hej!

Har köpt en vedpanna 9kw luft 7kw vatten

Ska köpa till en ack tank till denna.

Står mellan 300 / 500 liter (?) Får ej plats med större.

Vad finns det för nackdelar med att köpa en tank från 95-00?

Bortse från isolering osv
 
Redigerat:
Acctankar för värmevatten har nog evig livslängd, ungefär som vattenradiatorer
 
M Mikael.Stugansson skrev:
Hej!

Har köpt en vedpanna 9kw luft 7kw vatten

Ska köpa till en ack tank till denna.

Står mellan 300 / 500 liter (?) Får ej plats med större.

Bidrar med uppgift om tankens kapacitet
Antag du kan ladda tanken 300 liter till 75 C och ladda ur ner till 25, således dT 50 C.
Då har du lagrat 17 kWh. Tanken 500 l lagrar 5/3 x 17 = 28 kWh.

Vad finns det för nackdelar med att köpa en tank från 95-00?

Bortse från isolering osv
 
Vad är minimum storlek på acktank om man har vedeldad eldstad på 7kW?

2-3 element och 1 värmeväxlare i Fläktkanal
 
Pannans effekt är utan intresse. Tanken ska vid normal starttemperatur kunna laddas med minst ett fullt ilägg. En intressantare fråga är hur länge du vill att värmen ska hålla sig utan att du eldar.
 
D Daniel 109 skrev:
Pannans effekt är utan intresse. Tanken ska vid normal starttemperatur kunna laddas med minst ett fullt ilägg. En intressantare fråga är hur länge du vill att värmen ska hålla sig utan att du eldar.
Ja om den står sej 8-12 timmar är det väll OK

Står att den har 200liter Varav 22 i yttre skalet är VVB(?)

Litet hus så det kanske räcker med en sådan.

Går det koppla in en elpatron i den?

Tack så mycket för svar
 
Till TS; Vad är det för panna?
 
Du måste räkna omvänt.... du kan ju inte elda så du får 30 grader inne och du vill inte sluta elda för att du har fyllt tankarna.

Så hur mycket energi drar huset, vad ska tanken användas till när den är full?
Är du hemma hela dagarna eller hur ser ditt mönster ut för när du tänkte elda?
Är det myseldning eller nödvändigt måste


Och är det en vedpanna eller en. Vattenmantlad kamin?
Ska den stå i bostaden eller i ett "pannerum"
 
Hur länge de håller borde bero på hur tätt varmvattensystem det suttit ihop med, samt vattenkvalitet.
Så tänkte jag i alla fall när jag köpte en förra sommaren (som jag ännu inte kopplat in). Ifall vattnet rinner ur systemet så att det behöver fyllas på med syrerikt vatten är det inte bra. Vissa typer av eget brunnsvatten kan nog också fräta mera tänker jag.
I mitt fall frågade jag säljarna om de hade kommunalt vatten samt om de behövt fylla på systemet ofta. Sedan finns ju också olika material i tankarna som står bättre emot olika sorters vatten. Min är av vanligt stål.
 
R roke skrev:
Till TS; Vad är det för panna?
 
  • Identifieringsplåt på en apparat, med tillverkarens namn och modellinformation på serbokroatiska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Typskylt på ugn, teknisk information, effekt, effektivitet, bränsle, utsläpp, säkerhetsavstånd, användarinstruktioner, slitna kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
roke
  • Laddar…
M Mikael.Stugansson skrev:
Hej!

Har köpt en vedpanna 9kw luft 7kw vatten

Ska köpa till en ack tank till denna.

Står mellan 300 / 500 liter (?) Får ej plats med större.

Vad finns det för nackdelar med att köpa en tank från 95-00?

Bortse från isolering osv
För att ge dig perspektiv på hur mycket vattenmagasin du behöver så hade vi 1500l acc tankar. 2 ilägg för att fylla dem med ca 80 gradigt vatten. Detta gjordes på kvällen. På morgonen var tankarna hälften varma. På kvällen låg dem på ca 20-30 grader. 200 l kommer du inte långt på. Vi. Har 140 kvm hus 1.5 plans.
 
De där är en vattenmantlad kamin, inte en vedpanna.
Iallafall inte vad google visar för bilder
 
Oh... 9kw till vatten och 7kw till rummet! Säkerligen är den specad med kol eftersom det är en multifuel, så kanske den ger några kw mindre till vattnet. Den där kan du knappast använda i ett normalt hus för att fylla en tank. Och du behöver sannolikt minst en 500l och helst en 1000l om du skall ha ngt magasin att tala om. För att fylla ens en 500l så kommer ta hela dagens eldande och med 7kw ut i ett rum konstant kommer det bli en bastu.
Men möjligtvis om du har en riktigt öppen planlösning där du kan elda den hela dagen och de där 7kw sprids och värmer upp huset och då det som går till tanken inte konsumeras så kan det fungera. Hur har du tänkt (eller kan) du placera den?
 
A Alexn72 skrev:
De där är en vattenmantlad kamin, inte en vedpanna.
Iallafall inte vad google visar för bilder
Fick terminologin fel. Kamin är rätt, ja.
 
G guggen skrev:
Oh... 9kw till vatten och 7kw till rummet! Säkerligen är den specad med kol eftersom det är en multifuel, så kanske den ger några kw mindre till vattnet. Den där kan du knappast använda i ett normalt hus för att fylla en tank. Och du behöver sannolikt minst en 500l och helst en 1000l om du skall ha ngt magasin att tala om. För att fylla ens en 500l så kommer ta hela dagens eldande och med 7kw ut i ett rum konstant kommer det bli en bastu.
Men möjligtvis om du har en riktigt öppen planlösning där du kan elda den hela dagen och de där 7kw sprids och värmer upp huset och då det som går till tanken inte konsumeras så kan det fungera. Hur har du tänkt (eller kan) du placera den?
Här är en skiss på hur jag tänkt att placera kaminen.

Om den har såpass låg effekt till vatten kanske en 200liter ack-tank räcker bra ?
 
  • Schematisk ritning av värmesystem i byggnad med rumsetiketter och komponenter som värmeväxlare och ackumulatortank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.