Lägger med en jpeg-bild att ses/användas tillsammans med beskrivningen i det här inlägget..

Vägg A ~419 cm
Fönster 131,5 cm brett, 138 cm högt, 69 cm från vägg
Fönsterbräda 200 mm utstick, 79 cm från golv, 40 mm tjock
100 mm vä om fönster, 105 mm hö om fönster
Element 124 cm brett, 58,5 cm högt, 70 cm från vägg, 10 cm över golv, 130 mm utstick
Uttag 8 cm från golv, 61 cm från vägg

Vägg B ~309 cm

Vägg C ~492 cm
Fönster 132,0 cm brett, 138 cm högt, 63,5 cm från vägg
Fönsterbräda 30 mm utstick, 79 cm från golv, 45 mm tjock
95 mm vä om fönster, 90 mm hö om fönster
Uttag 62 cm från golv, 209 cm från vägg
Fönster 131,5 cm brett, 138 cm högt, 35,5 cm från vägg
Fönsterbräda 110mm utstick, 80 cm från golv, 40 mm tjock, 29 cm från vägg
75 mm vä om fönster, 70 mm hö om fönster
Element 150 cm brett, 66 cm högt, 34 cm från vägg, 7,5 cm över golv, 70 mm utstick
Uttag 61 cm från golv, 15 cm från vägg

Vägg D
Dörröppning (u dörr) 84 cm bred, 61,5 cm från vägg
Strömbrytare 125 cm från vägg, 136 cm över golv

Vägg E
104,5 cm

Vägg F
199,5 cm
VA 96 cm från vägg

Bilden finns också (i originalstorlek) upplagd på samma ställe som övriga filer ( http://peo.yliniemi.se/hus )
 
  • kök_mått.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tycker inte något förslag här var vidare bra men smaken är ju som baken, ritade upp en början i ikea home planner men såg sedan att det filformatet inte var giltigt så jag får försöka förklara mitt upplägg med ord.

Det är är bara en början på planering och ritade inte upp hela köket eller finslipade på det men här är iden i alla fall.

Vägg F: 2 stora inbyggnaskyl/frys plus 1 skåp med utdagsfunktion som vätter mot fönstret på vägg C.

Vägg C: Väggen mellan elementen sätter man ett hörnskåp, sen utefter det ett 80 skåp. Alltså 80 skåpets kortsida ska peka mot vägg D. I det skåpet slänger man givetvis i häll så då kan man stå och prata rätvänd mot gästerna som tar tilltugg på matbordet medans man själv rör i grytorna.

Enda tråkiga med mitt förslag är att du nog får ta bort elementet vid vägg C för jag skulle vilja ha diskbänken där och på så sätt kan man stå och diska och kolla ut från fönstret.

Sedan får man givetvis bygga vidare på min ide med att passa in allt. Men jag tycker helt klart min ide om att hur köket ska placeras är rätt. Är du med på min ide, hur jag menar?
 
Redigerat:
Skicka gärna fpf filen direkt till mig via mail, se pm..

/PeO
 
Låga kyl och frysskåp. En frysbox i källaren eller i vardagsrummet med en duk på.

Hehehe

Vi hade det som du allt utplacerat huller om buller. Nu har vi hittat en planlösning som vi känner kommer att funka.
 
Tänk på om ni ska ha några bänkar/skåp framför fönstren så kommer de att hamna över fönstrets underkant, det blir sällan bra. Det finna alldeles för många som har lagt ner en massa tid och pengar med inte gjort något åt dessa "hål" man då får.

Ett gått råd är att tänka på detta, antagligen inte ha något framför fönstren eller byta dem.
 
MB77 skrev:
Tänk på om ni ska ha några bänkar/skåp framför fönstren så kommer de att hamna över fönstrets underkant, det blir sällan bra. Det finna alldeles för många som har lagt ner en massa tid och pengar med inte gjort något åt dessa "hål" man då får.

Ett gått råd är att tänka på detta, antagligen inte ha något framför fönstren eller byta dem.
Det beror helt på vad för fönster som det är i huset/lägenheten. Med vissa fönster kan det se knepigt utan med andra kan jag tycka det kan se väldigt snyggt ut.
 
Här jag har "dumpat" över lite olika alternativ, inga är på långa vägar färdiga utan det är bara menat mer som insperation.

K1: Kanske lite väl litet kök men här går det både att behålla elementet och ha fönstret fritt.

K2 och K3: Element borttagit, man får även tänka på hur fönstret ser ut. Kan, som sagt, både se snyggt och fult ut att bygga upp på fönstret lite.

Man får in mycket ljus med alla alternativ som jag har här. Köket får in ljus och man kan konversera med gäster medan man pillar i köket. Det får också plats ett stort matbord så man kan ha många gäster, fast nu kanske "fin-rum" finnes men ändå.
 
Redigerat:
Har pysslat lite med erat kök och kommit fram till 3 förslag.


Inget är som jag ser det helt optimalt, men det är ett ganska svår planerat kök ni har och dom här tre lösningarna skulle fungera för ett vardagsliv.
 
  • 3 köksförslag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har sen planeringsstarten insett att det inte finns något "självklart" när det gäller planeringen av vårat kök.. mest pga stora element och fönster + vinkeln vid ingången (precis 60 brett t.h. om dörrhålet, sen är det skorstensmuren och en toa som tar upp resten av den väggen).

De vad jag ser möjliga placeringarna av diskbänken är ..
* vid fönstret utan element
* någonstans på vägg B (den långa väggen utan fönster
* på vägg f (där den är just nu)

Det blir väl diskbänken som mer eller mindre får styra vars resten hamnar. Det som blir svårast att få bra är kyl/frys/skafferi, då samtilga är och måste få vara fullhöjd (det är trångt som det är i kyl och frys, fastän vi har en box i källaren)
 
MB77 skrev:
Tänk på om ni ska ha några bänkar/skåp framför fönstren så kommer de att hamna över fönstrets underkant, det blir sällan bra. Det finna alldeles för många som har lagt ner en massa tid och pengar med inte gjort något åt dessa "hål" man då får.

Ett gått råd är att tänka på detta, antagligen inte ha något framför fönstren eller byta dem.
Bra ställen att fylla med pelargoner;-)

Inte någon god idé att förminska några av fönstrena p.g.a interiör planering. Då blir det ju oreda med fasadens symetri!
 
halloy skrev:
Har pysslat lite med erat kök och kommit fram till 3 förslag.


Inget är som jag ser det helt optimalt, men det är ett ganska svår planerat kök ni har och dom här tre lösningarna skulle fungera för ett vardagsliv.
Ett intressant projekt!

Jag röstar för förslag B, men med tillägget att bygga ut några underskåp rakt ut från väggen vid DM (och sätta diskmaskinen till höger om vasken i stället). Det blir en avgränsning mellan kök och matplats och därmed en avlastningsyta för karrotter på väg från spis till bord och för smutsig disk på väg från bord till vask. Utan denna avgränsning känns ytan i köket för stor och jag föreställer mig att det blir mycket spring fram och tillbaks mellan köksdelen och matbordet. Risken är att man kanske inte ens använder den långa arbetsbänken t.v. om diskmaskinen för att den befinner sig för långt från allt annat.

Själv tycker jag det är praktiskt när man i ett kök kan nå allt man behöver genom att bara vrida sig kring sin egen axel utan att behöva ta många steg. Med skåp som avgränsning och arbetsyta rakt ut från väggen behövs inga underskåp framför fönstret rakt fram. Hörnet t.v. däremot kan utnyttjas till något. Städskåp? Skåp för porslin som man använder sällan? Matbordet vid det stora fönstret till vänster.

Förslag B har många fördelar som jag ser det: Kyl och frys i närheten av både spisen (om man snabbt behöver något när man står vid grytorna) och till matbordet (snabbt in och ut med frukostmaten). OK arbetsyta mellan spis och vask. Fönsterutsikt vid denna arbetsyta. (Synd att man inte får utsikt när man diskar, men man kan inte få allt.)
 
Redigerat:
Halloys alternativ C var helt okej, med tillägget att man gör en liten köksö mittemot den nuvarande spisen. Då blir det lite mer avdelat, sen kanske man kan sätta diskbänken där spisen nu är och flytta över spisen till köksön så blir arbetsmiljön bättre i köket.

Ditt kök går att planera hur man vill, mitt råd är att ta dig TID till att planera ditt kök. Köket ska stå i många år så bättre att lägga ner ett antal timmar på att planera in allt som man verkligen vill ha det. Det är inte som direkt i ett sovrum där man kanske bara byter tapeten och lägger in ett nytt golv. Köket blir också granskat mer för skönhetsmissar som inte får förekomma.

Själv satt jag MÅNGA kvällar och planerade mitt kök och tänkte över varenda möjlighet att planera in köket, för och nackdelar och så vidare. Man skall som sagt leva med det ett bra tag så lika bra att ta sig riktigt god tid i ett rum som man är så mycket.

Sedan kan det alltid vara bra att begränsa sig. För mig gjorde ekonomiska sidan att jag inte flyttade på vatten/avlopp vilket gjorde mina alternativ i köket mindre. Men det var bara bra för då kunde jag planera utifrån vart vasken skulle vara och utgå därifrån. Skall väl sägas att min vask satt relativt bra placerad. Jag kanske hade resonerat annorlunda om den hade satt på helt fel ställe enligt mig. För det är trots allt också så att man inte ska vara dumsnål när man ändå gör allt från grunden.
 
PS. Upptäckte att ni vill ha ett traditionellt skafferi. Då ska man tänka på att det bör ligga vid yttervägg, gärna vid norrvägg dessutom. Ytterligare en sak att ta hänsyn till.

Håller med ovanstående om att det är viktigt att tänka igenom allt mycket noga. Men, jag skulle tänka mindra på det estetiska och mest på det praktiska. Fundera på mellan vilka punkter ni oftast rör er. Hur kan ni minimera avstånden mellan dessa punkter? Hur många brukar ni vara samtidigt i köket? Hur rör ni er? Var finns risk att ni krockar? Hur får man bäst arbetsbelysning? Dagsljus ger alltid bättre ljus än lampor. etc.

Eftersom köket i så stor utsträckning är arbetsplats som måste funka, är den slags funderingar viktigare här än i något annat rum.
 
Håller med om att det gäller att tänka och fundera. Jag ritade på vårt kök i ett par månader innan det var helt klart. Ritade om och ritade om. Sedan tycker jag, som någon annan skrev, att du skall gå till en köksfirma. De har sett det mesta i köksväg och har lösningar som man själv inte kommer på. Det innebär inte att man måste köpa från dem efteråt för det.

Även om det finns dörrar och fönster så är det ett stort rum, jag tror att du kan få bra lösningar även i det. Köksö verkar du inte alls ha funderat på eller?
 
Köksö är också ett alternativ, bara det att det blir för lite plats i den illa "halvan" av köket för en lämpligt stor ö.. Ska man ha 90 eller 120 från ön till närmaste skåp, så blir ön bara på ett skåp eller spisen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.