kallek skrev:
Såg snyggt ut men jag har lite undringar.
Öppnas luckorna uppåt?
Slår man i så fall inte huvudet i öppna luckor?
Hur når man att stänga de övre luckorna?
Luckorna öppnas uppåt. Varken min man eller jag slår huvudet i. Men det kan säkert bli ett problem om man är lång. Vi upplever det hela som väldigt praktiskt (vilket var en överaskning). När disken ska plockas i skåpen öppnar vi luckorna och då är dom helt ur vägen. Dom nedre skåpen sitter på 145 cm höjd så luckan hamnar på 185 cm höjd när den är helt öppen. Framkanten på luckan hamnar ännu högre upp efter som gångjärnet lyfter luckan typ 100 grader.

Just det glömde sista frågan. Det översta skåpet här har vi inga grejer som används dagligen. På övre hyllplanet står grejer som används MYCKET sällan (våffeljärn, raclettjärn, lite julgrejer etc.) På det nedre hyllplanet (stommen) ligger grejer som används oftare ( barnens kritor och ritpapper, godisskål etc. Denna hylla kan man nå utan att öppna luckan helt. När man öppnar luckan lite fastnar den i det läget så man behöver inte heller öppna luckan helt och hållet.

Nu har vi gjort en ny version av köket. Vi har flyttat kyl/frys till halvön istället. Det är fortfarande IKEA Ädel vit som gäller och Virrvarr bänksskivor. Stänkskydd kanske också Virrvarr, vi vet inte...kanske glas?

Vi börjar nu också bli inne på att ha vita vitvaror istället för rostfria, vi tänker oss att det blir ett mer harmoniskt utseende då istället för att ha rosfria "blaffor" mitt bland allt det vita. Av samma anledning funderar vi på att inte ha lika stor rostfri diskbänk som vi tänkte från början.

Fristående spis vill vi ha, Husqvarna 70 cm bred m. dubbelugn. Kyl/frys kombinationen måste stå c.a 20 cm ut från väggen, i mellanrummet vill jag bygga hyllor och kanske något vinställ eller så och jag funderar på att ha det åt båda hållen, dvs både in mot köket och in mot "matdelen". Givetvis täcker en skiva/vägg baksidan av halvön.

• Ny version.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle inte ställa kyl/ frys med ryggen mot matplatsen. Tar för mycket plats och ljus ( i mitt tycke ) Ställ dessa mot en vägg istället

Håller med föregående talare. Kyl/ frys på andra väggen, rensa ut alla dubletter ur skåpen och gör en nätt rumsavdelare istället. Perfekt uppdukningsyta. Man kan ju göra den lite högre, huvudhöjd på sittande, om man vill dölja kastruller och annat.

Fast jag tycker att de flesta bardiskar är lite tråkiga jämfört de barer som man hittat på hotell och hos lite amerikanska vänner. Tror jag ska lägga upp en tråd om det...

Kyl/frys på väggen till vänster är vad vi har idag, och det känns inte bra - iom att de två ingångarna till köket ligger på kökets vänstersida, så möts man av en massiv vägg av kyl/frys. Och med en sådan lösning behöver vi också minst två högskåp för att få plats med allt, och ett av dem skulle då behöva placeras vid "halvön" (som på min första ritning).

Den nya varianten tycker jag ändå borde ge ett luftigare intryck när man kommer in iom att det blir "fri syn" genom hela köket från ingångarna. Ett annat plus är att vi får en lång obruten bänkskiva, vilket är en stor fördel när man som vi ofta är två stycken som fixar käk samtidigt.

Ett annat alternativ jag ritat på, men förkastat, är att ställa kyl/frys med ryggen mot väggen till höger (mellan fönstrena). Då ryker halvön och därmed avställningsytan som vi vill ha intill kyl/frys.

Ja, ja, det är bara att fundera vidare på den optimala lösningen....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.