Varför??
Jo för att det är FULT, särskilt om man som vi har liggande överskåp. Och för att det jobbiga med att torka av en helt plan, högglansig yta är betydligt överdriven.
 
Varför ha 20cm glapp till taket? Låter inte så snyggt det heller, faktiskt...

Pinebar: Är det virrvarr ni har på skivorna? (Snyggaste mönstret tillgängligt enligt mig)

Sen helt och halvt OT
Vad är grejen med att peta in en köksö i varenda kök egentligen? Känns lite som bastufenomenet på 70-talet. Ingen funderar över vad man behöver den till eller vad den fyller för funktion eller om den ens kommer att användas till annat än till förvaring på sikt...
De flesta kök jag tittat på i forumet har en sådan och det är inte många av dem som fungerar, är befogade eller ens till hälften genomtänkta. Man placerar en koloss mitt i köket och *vips* så har man ett modernt och bra kök...(En bardel som inte går att sitta vid pga noll benutrymme, långa omvägar att hämta saker ur skåp på "andra sidan", golvyta som utnyttjas mkt dåligt på densamme samt onödiga avbrott i det "naturliga" rörelsemönstret...omvägar, ömvägar och sömnvägar...)
 
Ja, Virrvarr antracit, vi har fått de riktiga nu och de är jättesnygga.
3 cm tjocka och med 1 cm bred, lite rundand kant av ek.
 
Jahapp, då har vi under helgen ritat och diskuterat lite mer kring vår kommande köksrenovering och h-e vad många beslut att ta....

Vi är fortfarande inne på IKEAs Faktum Ädel vit. Som bänkskiva lutar vi starkt åt rostfritt hela vägen, om inte kostnaden drar iväg - i så fall funderar vi på rosfritt kring hoarna och resten laminat typ Virrvarr (den gråare varianten). Det senare vill vi definitivt ha på bänkskåpen i kökshalvön. Sen har vi en idé om att ha aluminiumfärgade socklar, särskilt om vi har rosfri bänk hela vägen - kan inte det vara snyggt?

Vi har mer noggrannt kollat vilket utrymme vi behöver och ser inga bra alternativ till vår ursprungliga "halvköksö". Eftersom vi vill ha kvar matplatsdelen med vårt stora IKEA Nordenbord (vi har ofta många gäster), så kan vi inte utnyttja väggarna i "matplatsdelen".

Betr. överskåp mot taket eller inte så tycker vi nog att det ser luftigare ut om det är 20-30 cm emellan, men eftersom vi vill ha 90-skåp hamnar de i så fall för långt ner, så det får nog bli dikt an mot taket i alla fall (tror jag....).

Vad gäller spis/ugn är vi nu inne på spishäll och inbyggnadsugn under hällen.

Golv och stänkskydd velar vi fortfarande om...laminatgolv är nog rätt säkert, men vilket? Jag vill svart/vit-rutigt, men det säger sambon absolut nej till...stänkskydd, skulle man kunna ha Virrvarrlaminat?
 
Nu börjar en grundidé för kökets olika delar ta sin form:

Kök: IKEA Faktum Ädel vit m. aluminiumfärgade socklar.
Golv: Kork Wicanders Wood-O-Floor 3000 HPS Vintage Cottage V302002 (http://www.ardbogolv.se/groupcork.php?g=118)
Väggar: Målade, "äggskalsfärg"
Diskbänk/köksbänk: Rostfri
Bänkskiva kökshalvön: Virrvarr antracit
Stänkskydd: Virrvarr antracit
Kyl o. frys: Fristående, rostfri
Spis/ugn: Inbyggnadshäll m. inbyggnadsugn under. Separat mikro.
Köksfläkt: Rostfri

Så nästa steg är väl att gå ut och kolla alla grejjer i verkligheten och försöka göra oss en bild av hur de passar ihop...vad tror ni?
 
Några erfarenheter från vårt senaste köksprojekt

Använd fullhöjd på väggskåp men sätt dom ca 7 cm ned från taket och avsluta med en krönlist vilket ger utrymmer för transformatorer till bänkbelysning eller vitrinbelysning

Om flera skall jobba i köket. Försök att få in en extra vask.

Om köksö, bygg den för matberedning och förberedelser. Inte för kokning och stekning vilket kräver en frihängande fläkt som stör synfältet.

Gör ev köksö i två plan med utskjutande bänkskiva så att det går att äta frukost eller arbeta sittande. Den högre delan kan användas som bardisk

Om man gillar bakning, installera bänkskiva av marmor typ carrara. Mycket tåligare än vad granitförespråkarna hävdar. Carrara används överallt i medelhavsländerna. Den är dock känslig mot syror fårn frukt och grönsaker.

Använd breda skåp och hurtsar. För smala skåp gör att större föremål blir svårplacerade

Undvik hörnskåp ocm man inte absolut måste utnytja hörnutrymmet. Ställ istället vanliga skåp så att hörnutrymmet blir oanvänt. Hörnskåp har begränsat utbud av inredning och det är oftast svårt att i praktiken utnyttja hörnutrymmet med en karusell osv.

Undvik högskåp. Svårt att nå saker på hyllor högre upp. Ger ett tungt intryck. Använd bänk och väggskåp vilket ger mer arbetsytor

Maximera bänkytorna

Använd sten/marmor för bänkskivor

Undvik uppstickande kanter på hoar. Samlar bara skräp och smuts och blir fort repiga. Montera istället hoar underlimmade vilket gör det enkelt att bara raka ned smulor och rester.

Istället för att belamra diskbänken med disk för torkning (även om man har diskmaskin, blir det alltid lite handdisk), installera ett väggskåp med torkhyllor. IKEA har t.ex. ett sådant. Himla praktiskt. MAn slipper tråkiga diskställ på bänken

Gödsla med väggurtag. Se till att det blir flera väggurtag även i köksön

Downlights itaket i flera sektioner så att man t.ex kan lysa upp köksön, diskbänk, arbetsplats separat och med dimmerfunktion. Ta då höjd för neddimmnin genom att välja starka lampor. 35W med högst en meters avstånd

Använd utdragbara lådor istället för fasta hyllor så långt som möjligt.
 
enasnilla skrev:
Varför ha 20cm glapp till taket? Låter inte så snyggt det heller, faktiskt...
Det kanske inte låter så snyggt, men vi tycker att det ÄR snyggare. Och luftigare. Och att köket känns rymligare. Dessutom är det ganska praktiskt. Vi har någonstans att gömma godisskålen. Där hamnar nallen om han tramsar för mycket vid middagsbordet. Och när ställde vi byttan med lacknafta och la penseln mellan målningarna. Rättså praktiskt alltså med ett ställe som vi är absolut SÄKRA på att barnen inte kan nå.
 
  • Köket1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
esox skrev:
Nu börjar en grundidé för kökets olika delar ta sin form:

Kök: IKEA Faktum Ädel vit m. aluminiumfärgade socklar.
Golv: Kork Wicanders Wood-O-Floor 3000 HPS Vintage Cottage V302002 ([länk])
Väggar: Målade, "äggskalsfärg"
Diskbänk/köksbänk: Rostfri
Bänkskiva kökshalvön: Virrvarr antracit
Stänkskydd: Virrvarr antracit
Kyl o. frys: Fristående, rostfri
Spis/ugn: Inbyggnadshäll m. inbyggnadsugn under. Separat mikro.
Köksfläkt: Rostfri

Så nästa steg är väl att gå ut och kolla alla grejjer i verkligheten och försöka göra oss en bild av hur de passar ihop...vad tror ni?
Jag tycker att det låter riktigt, riktigt snyggt tillsammans. Ädelluckan är väldigt snygg och Virrvarren också. Min enda invändning är väl äggskalsfärgen. Risken är att den ser väldigt nikotinfärgad ut, bredvid de vita skåpluckorna.
 
Jag bifogar bilder från vårt vid tidpunkten nästan färdiga kök. Några kommentarer:

KÖKSHALVÖN är vi i stort sett väldigt nöjda med, men skulle jag ha gjort den idag hade jag byggt in en liten ho närmast väggen. Jag är till och med inne på att sätta dit en i efterhand, men det blir ett lite mer komplicerat projekt, så först måste jag övertyga hustrun om det rimliga i projektet. Vi använder halvön både till beredning och tillagning.

TORKSKÅP har vi ovanför diskhoarna, d.v.s. inbyggt diskställ i överskåpet. Oerhört praktiskt att bara ställa upp disken där, istället för att belamra bänken med ett diskställ. Detta är standard i Finland och har nu börjat säljas bl.a. på Ikea.

LÅDOR med fullutdrag har vi inte och det ångrar jag. Vår köksleverantör påstod att de inte klarar samma belastning som traditionella lådor, men efter att ha känt på fullutragslådor på Ikea vet jag att det var fel beslut. Det skulle vara väldigt praktiskt att kunna dra ut kastrullådorna och lådorna där vi förvarar plastförpackningar osv. helt och hållet.

ELUTTAG är bra att ha gott om. Det syns kanske inte så bra på bilderna, men vi har eluttag i passbiten mot väggen i kökshalvön. På så sätt slapp vi sätta fula uttag på väggen. Vi har även satt uttag i sidan av högskåpet vid diskbänken. Visuellt tycker jag att det blev snyggt, men det försvårade ju placeringen av utdragsbackar i högskåpet. Det kommer ett till dubbeluttag i kaklet så småningom.

EXTRA HÖGA BÄNKAR har vi eftersom båda jag och min fru är långa. Vi tänkte att 92 cm skulle bli lagom (istället för 90 cm som är standard), men det visade sig bli mellan 91 och 92 cm på kökshalvön. Golvet lutar... Kring diskbänken blev det 93 cm eftersom vi inte tänkte på att diskbänksplåten var extra tjock och därmed också laminatskivan. Det funkar ändå utmärkt för oss.

UTDRAGSBACKAR i stor mängd har vi i högskåpet till höger om diskbänken. Vi klår inte mina föräldrar (12 st), men jag tror det är 9 st. Mycket av det vi förvarar där är ändå låga saker, så då får vi plats med mycket mer.

STRÖMBRYTARNA till belysningen är tyvärr lite dumt placerade. De flesta sitter vid matbordet mot hallen, men de till spottarna sitter på väggen mot groventrén. Det hade varit bättre med alla vid matbordet.

Lycka till!
 
  • SG103273_stor.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SG103321_stor.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SG103322_stor.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SG103345_stor.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
halloy skrev:
Jag tycker att det låter riktigt, riktigt snyggt tillsammans. Ädelluckan är väldigt snygg och Virrvarren också. Min enda invändning är väl äggskalsfärgen. Risken är att den ser väldigt nikotinfärgad ut, bredvid de vita skåpluckorna.
Fast skåpluckorna är väl inte kritvita, färgen är nog lite bruten kan jag tänka mig. Jag skulle nog ändå ta med mig en skåplucka till färghandlaren för att kunna anpassa färgen efter den.
 
Tack för alla kanontips, ingen nämnd, ingen glömd.

Färgvalet i förhållande till skåpsluckorna var en bra poäng, det är klart vi ska ta med en lucka till färghandlar'n!

Det här med eluttag har jag inte tänkt så mycket på faktiskt, men det är nog dags att börja ägna detta en tanke också. Ursprungligen hade vi en tanke att inte röra elen, men vi inser nu att vi är tvungna att göra vissa nya eldragningar och när elektrikerna ändå är där är det dumt att snåla.
 
Vi har ett U-kök i ena hörnet har vi placerat jalusinskåp mellan under-och överskåp på bänken.
I dessa har vi vägguttag vilket gör att vi kan ha kaffekvarn, kaffebryggare, vattenkokare alltid
nära till hands och när de inte används dras jalusierna ner och , vola', det ser rent och snyggt utan på bänken. En av de bättre lösningarna i vårt kök. Dessutom placerades dessa i ett hörn som inte annars skulle ha kommit till så mycket användning.

Stora , breda lådor med fullutdrag . En riktig hit jämfört med vårt gamla skafferi.

En bred spis ( 90 cm ) med induktionshäll- superbra. 5 kokzoner också, jättebra när man
ska laga mat till många.

Ny diskho nedanför ett nyinsatt fönster. Jättetrevligt att titta ut istället för in i en vägg när man jobbar där.

Bänkar i granit- lätta att hålla rena + snygga!

Det var lite av det som verkligen blev pricken över i-et i vårt nya kök!
 
Ser ju massa bra med ideér på alla bilder. Vill bara ägna en tanke åt just ideén med köksö. Vi resonerarde följande, ett kök för att öppna pizzakartonger och äta hämtmat i behöver inga stora bänkytor, bara en massa flashiga detaljer och en STOR soptunna.
Vi som däremot lagar mycket mat i köket och tillbringar en del tid bakom spisen, både som nödgat tvång av rent utfodrings moment av familjen och som hobby / nöje att laga mat till gäster och oss själva har andra krav på vår köksö. Vi vill framför allt stå vända ut i köket och föra en dialog med andra i köket och inte stå och titta in i en vägg när vi står vid spisen. detta är ju själva ideén med köksö anser jag. Att man sedan gör den tillräckligt stor så att den funkar som arbetsyta och uppställning för buffémat mm. är ett extra plus. Sedan till bänkskivan så föredrar jag trä, det ger ett varmare intryck och speciellt hos oss efttersom vi har det rätt strikt runt omkring, lättare att hitta passande möbler också då det finns en uppsjö av ekmöbler just nu.
 
halloy skrev:
Det kanske inte låter så snyggt, men vi tycker att det ÄR snyggare. Och luftigare. Och att köket känns rymligare. Dessutom är det ganska praktiskt. Vi har någonstans att gömma godisskålen. Där hamnar nallen om han tramsar för mycket vid middagsbordet. Och när ställde vi byttan med lacknafta och la penseln mellan målningarna. Rättså praktiskt alltså med ett ställe som vi är absolut SÄKRA på att barnen inte kan nå.
Såg snyggt ut men jag har lite undringar.
Öppnas luckorna uppåt?
Slår man i så fall inte huvudet i öppna luckor?
Hur når man att stänga de övre luckorna?
 
Johisco skrev:
LUDDET: Låta skåpen gå till tak med täckskiva är ju typ största misstaget man kan göra i ett kök.. Sjukt fult och får köket att kännas trängre och som att skåpen "hänger" över en.

Men visst.. vill man bara ha ett praktiskt kök så går det ju även att lägga våtskikt för att kunna spola av hela köket med vattenslang efter matlagning...
Naturligtvis sätter man ingen täckskiva.
Skåpen ska ju ända upp i tak. Vi har motsvarande en täcksida liggande ovanför skåpen som distans mot taket. Annars finns det ju risk att luckorna skrapar i.
Upplever inte att skåpen "hänger över en", men då har vi iofs vita luckor, extra djup bänk samt överskåpen monterade högre upp en standard.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.