Johan Gunverth skrev:
Det var snarare ett svar på vad kändiskockarna använder på knivar. :)
Enligt de kökschefer och kockar jag känner är det MAC som gäller i jobbet. I TV-rutan tar man det fabrikat som ger mest stålar för tillfället. (Äter Mannerström mat från Dafgårds?)
Jaha...ok...självklart är det så..."money talks"...
Det är väl så att dom på Sundqvist är glada för Global´s särpräglade utseende som lätt känns igen och som ofta syns i rutan.....som tex nu i Mästerkocken....

Alexander Nilsson (Kniven mot strupen tv3) är ju sponsrad av en återförsäljare (Cleancut), dock har han satt sin nuna på Kashima Onyx ... annars håller jag med om MAC, att det är vanligt bland "yrkesfolk"...

Självklart äter Mannerström micromat, han har säkert frysen full......;)
 
Remne skrev:
Ja du frav...
du kanske måste ut i vedboden o kidnappa huggkubben nu istället för att använda skärbrädan.....då blir inredningsdesignen komplett.....;)
Ja det vore nått :) Då slipper man tänka på skärbrädornas vara & icke vara. :)

Vi får se när jag får hem dem. Kul & se samt ha. Sen om de går att använda eller ej.... tja. Man kan lägga pengar på många onödiga saker.
 
Remne skrev:
Självklart äter Mannerström micromat, han har säkert frysen full......;)
Den där måste ge svåra samvetskval för herren ifråga. Så som han vurmar för vällagad mat från grunden, till att sedan vara "ansikte" för färdigmat. Ja det rimmar inte helt. Jag vart rejält förvånad.
Men det är en helt annan fråga... money talks, som sagt.
 
Är det någon här som är med i Knivakademien?? och har läst akademiens tidning???
 
Påtal om TV, zappade runt då det bara är en massa trist sport, hamnade på SVT1 & Go´kväll. Där var lite mattillagning & Satake NoVac kniv användes
http://www.vikingsun.se/system/search/product.asp?id=29
Så inte alltid dyra prylar, men kan ju likväl vara produktplacering iom målgruppen för programmet.
 
frav skrev:
Påtal om TV, zappade runt då det bara är en massa trist sport, hamnade på SVT1 & Go´kväll. Där var lite mattillagning & Satake NoVac kniv användes
[länk]
Så inte alltid dyra prylar, men kan ju likväl vara produktplacering iom målgruppen för programmet.
Högerhänta pensionärer?????;)
 
Remne skrev:
Högerhänta pensionärer?????;)
yepp
 
frav skrev:
Påtal om TV, zappade runt då det bara är en massa trist sport, hamnade på SVT1 & Go´kväll. Där var lite mattillagning & Satake NoVac kniv användes
[länk]
Så inte alltid dyra prylar, men kan ju likväl vara produktplacering iom målgruppen för programmet.
En Satake är nog en ordentlig uppgradering i de flesta svenska kök. Lite som att Ryobi sponsrar Äntligen hemma.
 
Robert-san01 skrev:
En Satake är nog en ordentlig uppgradering i de flesta svenska kök. Lite som att Ryobi sponsrar Äntligen hemma.

Den är ju lik Globalen på så vis att den är väldigt lätt att känna igen pga av hålen i bladet.....så det är nog en ganska utstuderad och beprövad strategi....men du har helt rätt ang uppgraderingen, många som har gammalt "plåtskrot" i lådorna med sönderdiskade trähandtag....."det duger åt mig" har man ju hört några ggr....;)
 
ullberg
Robert-san01 skrev:
En Satake är nog en ordentlig uppgradering i de flesta svenska kök.
Ibland är det inte tillgängligheten som är problemet ;) . Ta min svärmor som exempel, hon har just en Satake (sannolikt från när märket var nytt i Sverige, för den har funnits där i alla år jag känt henne, och det är ganska många år vid det här laget).

Den ligger i orginalförpackning och är i mint condition då hon envisas med att använda sina brödknivar (anno -68 eller nåt') till all matberedning... Jag har gett upp att försöka få henne att ändra sig men när vi är där och lagar mat plockas den alltid fram (och jag var rätt frustrerad innan jag hittade den ska jag säga...)

/U
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
ullberg skrev:
envisas med att använda sina brödknivar (anno -68 eller nåt') till all matberedning... Jag har gett upp att försöka få henne att ändra sig
En exakt beskrivning av min mor....min bror köpte en Global G2 till henne...den använde hon inte förens den blev lika slö som dom gamla hon var van vid....(har en bror som bodde hemma som använde den....) nu får man knappt slipa den....;)
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
ullberg skrev:
Ibland är det inte tillgängligheten som är problemet ;) . Ta min svärmor som exempel, hon har just en Satake (sannolikt från när märket var nytt i Sverige, för den har funnits där i alla år jag känt henne, och det är ganska många år vid det här laget).

Den ligger i orginalförpackning och är i mint condition då hon envisas med att använda sina brödknivar (anno -68 eller nåt') till all matberedning... Jag har gett upp att försöka få henne att ändra sig men när vi är där och lagar mat plockas den alltid fram (och jag var rätt frustrerad innan jag hittade den ska jag säga...)

/U
Verkar vara något med mödrar och vassa knivar. Samma hos oss, gav en Satake till svärmor och den ligger i original lådan den med.

Frun var också motståndare till vassa knivar och skar sig ordentligt på en av Globalerna. Men nu när hon vant sig att inte behöva såga sig igenom allt så tycker hon om de Japanska svärden också.
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
ullberg
Låter som att jag ska vara nöjd med mina föräldrar då, de kör i alla fall med någon Sabatier-serie och det är rätt ofta när jag är där som man hör det där swishande ljudet när knivarna går mot brynet...
 
  • Gilla
Remne och 1 till
  • Laddar…
Jag har en liknande situation med min mamma. Hon kör på med sina trubbiga knivar. Jag vässar lite då & då när jag är hemma, lite förmaningar om skötsel & att tänka på eggen för att hålla den skarp. Men likväl hamnar de ganska snabbt i diskbänken & blir trubbiga. Hon tycker det är otäckt när de är vassa.
Länge körde hon med några blandade gamla knivar, troligen av fint svenskt ursprung med trähandtag (tror de finns kvar i någon låda). Så engång fick hon 3st Duka Kobe knivar, kockkniv, allkniv & brödkniv för en 15år sedan, som ersättare till de gamla. Men den ända som används är Kobe allkniven på ca 15cm & en gammal Fiskars vågtandad med ungefär samma längd, samt en Fiskars 7cm skalkniv.
Men skit samma, hon lagar otroligt bra & god mat. Så knivarna är inte allt.
 
frav skrev:
Ha... jag beställde faktiskt en sådan "Victorinox Punch knife # 5.3900.33" igår tillsammans med en "Victorinox Kitchen cleaver # 5.4000.18".
Har du fått dina knivar??
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.