38 012 läst · 44 svar
38k läst
44 svar
Köksfläkt för centralventilation till IKEA-kök
Medlem
· Västmanland
· 7 inlägg
Det där är en lösning jag funderat överV Vante skrev:
Vad behöver man för den installation med ett styrt frånluftsdon? Köps vart?
Tips mottages tacksamt!
Gammal tråd men tänkte passa på och fråga om någon vet om Franke 622-10 66 cm skulle passa i Ikea metod? Ska renovera köket och vill ha integrerad spiskåpa, och helst mer 60 cm+ i bredd då spishällen är 60 cm (men funderar även större 78 cm spishäll). Det är väldigt ont om utbud för centralventilation med endast spjäll och inbyggnad :/ Så det blir antingen Franke 622-10 49 cm eller 66 cm. 49 cm kommer dock vara mindre än spishällen på 60 cm så det blir väl inte bra? Eller hur gjorde ni?N Nattenorvar skrev:
Det finns ett separat spjäll för centralventilation som kan kombineras med vilken fläkt som helst. Har inte prövat detta, men vi installerade föregångaren i ett antal lägenheter i en förening för ett antal år sedan, och det funkade fint.Saif Lee skrev:Gammal tråd men tänkte passa på och fråga om någon vet om Franke 622-10 66 cm skulle passa i Ikea metod? Ska renovera köket och vill ha integrerad spiskåpa, och helst mer 60 cm+ i bredd då spishällen är 60 cm (men funderar även större 78 cm spishäll). Det är väldigt ont om utbud för centralventilation med endast spjäll och inbyggnad :/ Så det blir antingen Franke 622-10 49 cm eller 66 cm. 49 cm kommer dock vara mindre än spishällen på 60 cm så det blir väl inte bra? Eller hur gjorde ni?
https://www.luftbutiken.se/automatspjall/937-automatspjall-125.html
Verkar vara en bra idé men förstår inte riktigt hur det går till. Vanliga fläktar har fläkthastighet och inbyggd motor, men vi får inte ha något sådant. Vad gör man då med motorn när man installerar spjället?S spirou197 skrev:
Spjället är aktivt, och säkerställer att du inte skapar högre tryck i kanalen än det ska vara, dvs blåser du på en vanlig fläkt på högsta hastighet släpper det ändå bara ut en liten del. De uppfann det för att komma tillrätta med att matos trycks in till grannarna för att folk stoppar in vanliga fläktar i hus som har centralventilation.Saif Lee skrev:
Hej, gammal tråd men jag undrar hur du löste det för att denna fläkt ska funka i stommarna? Du skrev högre upp här i tråden att dina stommar är 60-stommar från Ikea. Fläkten du länkat till är bara 49 cm. Hur löste du eller din hantverkare detta? Är det stora glipor på varje sida om fläkten?F Firth skrev:
Eftersom detta är en gammal tråd kopierar jag in länk till den aktuella fläkten:
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...kapa/spiskapa-franke-622-10-lagenhet/p-720479
jag förstår. Men blir inte den del som återstår av bottenplanet extremt utsatt för os från matlagningen? Pallar skåpstommen det? Den består ju av spånskiva. Jag är orolig för att det som blir kvar av bottenplattan på var sida av spiskåpan/fläkten kommer att bli rejält fult efter en tid pga allt som ”åker upp” från spishällen. Har du någon erfarenhet av hur det ser ut efter ett antal år?A acsup skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 769 inlägg
Du täcker för sågsnittet med fläktkåpan så det bör inte vara något bekymmer. Är du orolig täta sågskarven med MS polymer eller silikon, det har jag gjort vid spisen och diskhonE Erik Norbergh skrev:jag förstår. Men blir inte den del som återstår av bottenplanet extremt utsatt för os från matlagningen? Pallar skåpstommen det? Den består ju av spånskiva. Jag är orolig för att det som blir kvar av bottenplattan på var sida av spiskåpan/fläkten kommer att bli rejält fult efter en tid pga allt som ”åker upp” från spishällen. Har du någon erfarenhet av hur det ser ut efter ett antal år?
Jag är inte säker på att det finns något att täcka för med. Det är den här spiskåpan jag har funderat på att installera. Den är 49 cm. Finns det något som kan täcka den del av bottenplattan som återstår vad du kan se?
https://bolindo.se/ventilation/koksflakt/spiskapa/spiskapa-franke-622-16-led-49-cm-silver
https://bolindo.se/ventilation/koksflakt/spiskapa/spiskapa-franke-622-16-led-49-cm-silver
Hej.V Vante skrev:
Beskriv gärna hur du har gjort och med vilka delar. Vi funderar på att separera köksfläkten från centralventilationen.