V Vante skrev:
Monterade en kolfilterfläkt i en lgh med centralfläkt, frånluftsdonet sitter i passbit ovan fläktskåp, donet är motorstyrt 24v, som man öppnar när fläkten används.
Killen som gjorde OVK tyckte det var en bra lösning
Det där är en lösning jag funderat över (y)

Vad behöver man för den installation med ett styrt frånluftsdon? Köps vart?
Tips mottages tacksamt!

• Gilla
schmunk och 1 till
  • Laddar…
N Nattenorvar skrev:
Hej på er,

Sitter i exakt samma situation och letar efter en inbyggd fläkt till Ikea Metod-skåp.

Tar hemskt gärna en update på hur det blev med Franke 622-10
[länk]

Kanske någon av er har en bild till och med, på hur installationen ser ut? :)

Tack tack
Gammal tråd men tänkte passa på och fråga om någon vet om Franke 622-10 66 cm skulle passa i Ikea metod? Ska renovera köket och vill ha integrerad spiskåpa, och helst mer 60 cm+ i bredd då spishällen är 60 cm (men funderar även större 78 cm spishäll). Det är väldigt ont om utbud för centralventilation med endast spjäll och inbyggnad :/ Så det blir antingen Franke 622-10 49 cm eller 66 cm. 49 cm kommer dock vara mindre än spishällen på 60 cm så det blir väl inte bra? Eller hur gjorde ni?

Saif Lee Saif Lee skrev:
Gammal tråd men tänkte passa på och fråga om någon vet om Franke 622-10 66 cm skulle passa i Ikea metod? Ska renovera köket och vill ha integrerad spiskåpa, och helst mer 60 cm+ i bredd då spishällen är 60 cm (men funderar även större 78 cm spishäll). Det är väldigt ont om utbud för centralventilation med endast spjäll och inbyggnad :/ Så det blir antingen Franke 622-10 49 cm eller 66 cm. 49 cm kommer dock vara mindre än spishällen på 60 cm så det blir väl inte bra? Eller hur gjorde ni?
Det finns ett separat spjäll för centralventilation som kan kombineras med vilken fläkt som helst. Har inte prövat detta, men vi installerade föregångaren i ett antal lägenheter i en förening för ett antal år sedan, och det funkade fint.

https://www.luftbutiken.se/automatspjall/937-automatspjall-125.html

• Gilla
Saif Lee
  • Laddar…
Franke F602
Kan deta vara något.

• Gilla
Saif Lee
  • Laddar…
S spirou197 skrev:
Det finns ett separat spjäll för centralventilation som kan kombineras med vilken fläkt som helst. Har inte prövat detta, men vi installerade föregångaren i ett antal lägenheter i en förening för ett antal år sedan, och det funkade fint.

[länk]
Verkar vara en bra idé men förstår inte riktigt hur det går till. Vanliga fläktar har fläkthastighet och inbyggd motor, men vi får inte ha något sådant. Vad gör man då med motorn när man installerar spjället?

M MÅLLGAN skrev:
Franke F602
Kan deta vara något.
Den verkar inte vara inbyggd då knapparna är på framsida, eller?

Saif Lee Saif Lee skrev:
Verkar vara en bra idé men förstår inte riktigt hur det går till. Vanliga fläktar har fläkthastighet och inbyggd motor, men vi får inte ha något sådant. Vad gör man då med motorn när man installerar spjället?
Spjället är aktivt, och säkerställer att du inte skapar högre tryck i kanalen än det ska vara, dvs blåser du på en vanlig fläkt på högsta hastighet släpper det ändå bara ut en liten del. De uppfann det för att komma tillrätta med att matos trycks in till grannarna för att folk stoppar in vanliga fläktar i hus som har centralventilation.

Har du hakat upp dig på fläktmotoralternativ, som jag ser denna så är det bara spjället som har motor.

F Firth skrev:
Hej! Nu är fläkten på plats och det funkade kanon till Ikeas stommar!
Hej, gammal tråd men jag undrar hur du löste det för att denna fläkt ska funka i stommarna? Du skrev högre upp här i tråden att dina stommar är 60-stommar från Ikea. Fläkten du länkat till är bara 49 cm. Hur löste du eller din hantverkare detta? Är det stora glipor på varje sida om fläkten?

Eftersom detta är en gammal tråd kopierar jag in länk till den aktuella fläkten:

https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...kapa/spiskapa-franke-622-10-lagenhet/p-720479

Det är nog inte klurigare än att man sågar upp ett hål med rätt mått i bottenplanet.

A acsup skrev:
Det är nog inte klurigare än att man sågar upp ett hål med rätt mått i bottenplanet.
jag förstår. Men blir inte den del som återstår av bottenplanet extremt utsatt för os från matlagningen? Pallar skåpstommen det? Den består ju av spånskiva. Jag är orolig för att det som blir kvar av bottenplattan på var sida av spiskåpan/fläkten kommer att bli rejält fult efter en tid pga allt som ”åker upp” från spishällen. Har du någon erfarenhet av hur det ser ut efter ett antal år?

E Erik Norbergh skrev:
jag förstår. Men blir inte den del som återstår av bottenplanet extremt utsatt för os från matlagningen? Pallar skåpstommen det? Den består ju av spånskiva. Jag är orolig för att det som blir kvar av bottenplattan på var sida av spiskåpan/fläkten kommer att bli rejält fult efter en tid pga allt som ”åker upp” från spishällen. Har du någon erfarenhet av hur det ser ut efter ett antal år?
Du täcker för sågsnittet med fläktkåpan så det bör inte vara något bekymmer. Är du orolig täta sågskarven med MS polymer eller silikon, det har jag gjort vid spisen och diskhon

Står ju i specen på länken : Håltagningsmått 45x28,7 cm.. du gör alltså hålet och trycker upp kåpan nerifrån.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
V Vante skrev:
Monterade en kolfilterfläkt i en lgh med centralfläkt, frånluftsdonet sitter i passbit ovan fläktskåp, donet är motorstyrt 24v, som man öppnar när fläkten används.
Killen som gjorde OVK tyckte det var en bra lösning
Hej.
Beskriv gärna hur du har gjort och med vilka delar. Vi funderar på att separera köksfläkten från centralventilationen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.