38 010 läst · 44 svar
38k läst
44 svar
Köksfläkt för centralventilation till IKEA-kök
Hej på er,
Sitter i exakt samma situation och letar efter en inbyggd fläkt till Ikea Metod-skåp.
Tar hemskt gärna en update på hur det blev med Franke 622-10
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...kapa/spiskapa-franke-622-10-lagenhet/p-720479
Kanske någon av er har en bild till och med, på hur installationen ser ut?
Tack tack
Sitter i exakt samma situation och letar efter en inbyggd fläkt till Ikea Metod-skåp.
Tar hemskt gärna en update på hur det blev med Franke 622-10
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...kapa/spiskapa-franke-622-10-lagenhet/p-720479
Kanske någon av er har en bild till och med, på hur installationen ser ut?
Tack tack
Har ni fått fläkten (Spiskåpa Franke 622-10 Lägenhet) ännu? Jag beställde min 1a september, men ingen leverans ännu.
jag har inte hört ngt alls sedan jag beställde från bygghemma. Har bygghemma meddelat dig eller har du kontaktat dom själv?
Enligt hemsidan är denna en beställningsvara, med leveranstider mellan 2-3 veckor. Detta är tredje veckan för mig nu och redan i telefonkön informeras jag om att de har hög belastning vilket påverkar såväl kundservice som leverans. Har efter samtal med kundservice fått besked om att de är helt slut i lager och skeppningsdatumet är förskjutet till 23/10.R Reffotsirk85 skrev:
Okej tack för info! Rejäl försening med andra ord! Bäst jag ringer och dubbelkollar min beställning känner jag. Så lång försening innebär att jag kanske måste tänka om gällande fläkt.F Firth skrev:Enligt hemsidan är denna en beställningsvara, med leveranstider mellan 2-3 veckor. Detta är tredje veckan för mig nu och redan i telefonkön informeras jag om att de har hög belastning vilket påverkar såväl kundservice som leverans. Har efter samtal med kundservice fått besked om att de är helt slut i lager och skeppningsdatumet är förskjutet till 23/10.
Nu är min fläkt också på plats! Sitter bra i skåpet, men det väsnas väldigt mycket från röret, även när jag stänger av fläkten. Kan det ha göra med att röret är i metall? Bör man istället ha gummi/plast rör vid centralt fläktsystem?
Ber om ursäkt för det hemska skatboet...
Ber om ursäkt för det hemska skatboet...
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 769 inlägg
Det ska inte väsnas ändå. Men en gummislang är lite tystare. Verkar som att det kan vara en högljudd kåpa/filter eller högljutt centralsystem
Känslan är att det låter mer från ventilationen än själva fläkten/kåpan.
Vi hade en hantverkare som drog om vår ventilation, vet inte om det kan vara orsak till varför det väsnas. Tror inte det lät så här mycket innan.
Vad är mest troligt till varför det väsnas? Att vi nu har metall istället för gummirör eller att ventilationen dragits om?
Vi hade en hantverkare som drog om vår ventilation, vet inte om det kan vara orsak till varför det väsnas. Tror inte det lät så här mycket innan.
Vad är mest troligt till varför det väsnas? Att vi nu har metall istället för gummirör eller att ventilationen dragits om?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 769 inlägg
Att det dragits om ifall det är några vassa kanter så kan dom skapa extra ljud
Det vi kan göra nu när taket är igensatt är att byta ventilationsröret i skåpet.
Ngn som har förslag på dämpande rör?
Ngn som har förslag på dämpande rör?