TRJBerg
Jag skulle ge upp bordet och köpa ett nytt som verkligen är massivt.
 
Tror också på nytt bord som vettigaste lösningen. Eller en ny skiva stavlimmad ek från valfritt byggvauhus till befintliga ben. Billigare och är väl bra om man trivs med nuvarande bord.
 
  • Gilla
Riverground och 2 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Ska de ha ett bord med träfiberyta menar du? Det kommer verkligen bli skit. Då kan han lika gärna spackla skillnaden och måla över allt redan nu.
Med bets och sedan lack över kan man ha tur, om man nu gillar lite annorlunda lösningar. Risken ör självklart större att man inte har tur men det är ingen större arbetsinsats eller kostnad.
 
Om man vill lacka över spånskivan så att den tål att användas, så kan man göra det. Men spånskivan kommer synas väldigt tydligt. Har man inte en hel del tur, så kommer bets bara göra skillnaden ännu tydligare, då faner och spånskiva suger bets väldigt olika.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Tack för all respons. Får bli att täcka med duk och när vi ledsnar på det blir det väl till ett köpa ett nytt.
 
  • Gilla
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
Jo jag får beklaga att det inte är så mycket att göra åt det. Tråkigt att ni fick intrycket att det var ett massivt ekbord ni köpte, det var slirig produktinformation tycker jag.
 
A AndersS skrev:
Om du tittar på översidan och kanten så ser du att det inte stämmer överens.
Kortsidan har ett mönster av stavlimmat medan ovansidans träyta inte är densamma i mönster.
Ovansidan är fanerad och sedan någon form av kantlist, men den är lurigt gjord så det får säkert många att tro att det är stavlimmat massivt trä.
[bild]
Menar du att kantlisten skulle vara stavlimmad ek som är limmat mot fiberskivan innan ovansidan är fanerad?
Den stavlimmade kantlisten skulle då vara en centimeter tjock eller dylikt (för jag antar att den skulle spricka för lätt om den var tunnare)?
 
Unikt namn
På min bordsskiva syns det väldigt tydligt att stavarna fortsätter längs med skivan. Jämför med bilden på TS bord där mönstret inte matchar.
Närbild av en bordsskiva där tre områden är markerade med röd penna för att visa att trästavarna fortsätter längs med skivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Menar du att kantlisten skulle vara stavlimmad ek som är limmat mot fiberskivan innan ovansidan är fanerad?
Den stavlimmade kantlisten skulle då vara en centimeter tjock eller dylikt (för jag antar att den skulle spricka för lätt om den var tunnare)?
Något sådant. Har aldrig sett ett sådant bord hur det tillverkas,
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Menar du att kantlisten skulle vara stavlimmad ek som är limmat mot fiberskivan innan ovansidan är fanerad?
Den stavlimmade kantlisten skulle då vara en centimeter tjock eller dylikt (för jag antar att den skulle spricka för lätt om den var tunnare)?
Det ser tunnare ut. om du tittar på TS bild på änden av bordet så finns det ett mörkt stråk i trät på bordsskivans yta. När det stråket når kanten tar det slut några mm från änden. Längst ut på kanten, utanför den mörka randen, är det ljust trä, som väl måste vara kantlisten?

Det är också en bit på kanten som har ganska breda årsringar, jag tycker man borde se spår av dessa även i bordsytan om det var en och samma träbit, men det gör man inte, de ser ut att försvinna i vinkeln eller kanske någon mm in på bordsytan.
 
W Wagner skrev:
Det ser tunnare ut. om du tittar på TS bild på änden av bordet så finns det ett mörkt stråk i trät på bordsskivans yta. När det stråket når kanten tar det slut några mm från änden. Längst ut på kanten, utanför den mörka randen, är det ljust trä, som väl måste vara kantlisten?

Det är också en bit på kanten som har ganska breda årsringar, jag tycker man borde se spår av dessa även i bordsytan om det var en och samma träbit, men det gör man inte, de ser ut att försvinna i vinkeln eller kanske någon mm in på bordsytan.
Jag kan hålla med om att ovansidan inte ser ut som stavlimmat. Isf har man fått väldigt bra mönsterpassning. Men jag har ingen aning om hur bra mönsterpassning man kan få. Jag har sett exempel här på forumet som är snudd på magiskt perfekta. Jag hade nog inte trott att bordet var solid ek pga materialkostnaden men jag hade nog inte satsat pengar på min gissning.

Jag var lite fundersam över det mörka stråket också. Jag antar att det slutar för att där är avrundningen/fasningen och att det är väldigt grunt? Det finns även någon svart prick i ändträt som matchar upp mot det svarta stråket så det är inte helt lätt.
 
Men krasst, utifrån ts bilder ser det ut som nedslipad faner.. Sedan var det nog jag som var skyldig till hur man kan se skillnad på massivt kontra fanerat bord, men var mera till "pedagogisk" hjälp för andra innan man tar fram slipmaskin. Och i ts fall var det inte helt självklart om man inte vet hur det ska se ut och vi har enbart foto att gå på.
Bild på hemmagjort bord i furu och ett köpt i ek, båda massiva.
Närbild av hörnet på ett massivt furubord med tydliga träkorn och en nedslipad yta.
Närbild av massiv bordsskiva där ådring och fibrer i träet är synliga, uppvisar skillnaden mellan massivt trä och faner.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Jag hoppas inte diskussionen om det är massivt eller inte handlar omTS bord. Förutom bild på spånskivan och kanten som är tydligt nog, så säger ju tillverkaren själv att det är fanerat. Massivt fanerat visserligen, men likväl fanerat.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Om ni vill ha kvar bordet så kan en färgad härdad glasskiva läggas ovanpå. Om det är något som ni kan tänka er att ha.
 
C
Hep Hep skrev:
Massivt fanerat visserligen, men likväl fanerat.
Tyckte massivt fanérat var ett lustigt och motsägelsefullt begrepp. Vad menas med det? Kanske att det är fanerat med ett ark, utan skarvar? Vilket förvisso inte verkar vara fallet med TS bord, av bilden att döma.

Annars kanske ett tips till TS är att försöka sig på lite intarsia.
En snygg stjärna eller nåt 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.