Man kan ställa olika hastigheten på cirkpumpen beroende om kompressorn går eller står still prova att ställ cp hastigheten i läge ekonomi lika som den står på i läge värme så kommer vattnet att cirkulera med samma hastighet hela tiden. Du måste in i installatörsmenyn för att ändra hastighet håll in pil bakat 10 sekunder så kommer du dit.

smurfen72 skrev:
Man kan ställa olika hastigheten på cirkpumpen beroende om kompressorn går eller står still prova att ställ cp hastigheten i läge ekonomi lika som den står på i läge värme så kommer vattnet att cirkulera med samma hastighet hela tiden. Du måste in i installatörsmenyn för att ändra hastighet håll in pil bakat 10 sekunder så kommer du dit.
Ok,
Driftläge värmebärarpump = auto
("värmebärarpumpen går enligt aktuellt driftläge för F1145")
Möjliga lägen: auto/intermittent/kontinuerlig

Värmebärarpumpshastighet:
Varmvatten: 60%
Värme: 75%
Pool: 70% (har ingen)
Ekonomi: 50%

Som jag tolkar detta så är CP:n inte igång då den vare sig producerar värme eller varmvatten. Skulle man välja kontinuerlig drift skulle väl nedkylningen av elementen fördröjas, men å andra sidan få större slitage på CP:n och högre el förbrukning?

Det är rätt inställning den enda skillnaden är att cp stänger av sig när ute tempen blir tillräckligt hög. Prova att öka läge ekonomi till 75%

Hej per! Det elementet som det låter mest i hur känns värmen.Ett tips är om du tar en skruvmejsel och lägger skaftet mot örat och lyssnar på radiatorventilen så kan du börja söka vart ljudet kommer ifrån.

Ursäkta om jag flikar in. Vi har haft enorma knäppningar i vårt hus och installerade en knäpptank. Det blev något mildare, men inte mycket. Jag undrar om den sitter rätt? Ska den sitta som den är monterad eller på andra sidan ventilen eller spelar det ingen roll?

knapptank.jpg

Knäpptanken ska sitta på radiatorkretsen, mellan ventilen och radiatorerna.
Sätter du den där den sitter på din ritning så gör den mer skada än nytta.

morris1000 skrev:
Ursäkta om jag flikar in. Vi har haft enorma knäppningar i vårt hus och installerade en knäpptank. Det blev något mildare, men inte mycket. Jag undrar om den sitter rätt? Ska den sitta som den är monterad eller på andra sidan ventilen eller spelar det ingen roll?

[bild]
Jag är lite osäker, men jag tror att min knäpptank sitter precis innan elementen, dvs, efter ventilen.

Edit: det gör den. Blir alltid lätt förvirrad av alla kopparrör som går fram och tillbaka ;)

Hej utjämningskärlet (knäpptanken) ska sitta mellan växelventilen och radkretsen.

Tack, när man tänker efter blir det ju rätt självklart - där gör den inte mycket nytta alls. Det blir ett kul samtal till installatören imorrn. Det var nog ett år sen han satte dit den, och jag har inte tänkt på att den kan sitta fel förrän idag... jag nöjde mig med att kolla att den satt på rätt sida av hela radiatorkretsen (inte sist dvs).

Man kan ju undra hur han tänkte när han satte den där har inte radiatorerna blivit hemskt varma efter vv beredning.

Tyvärr blir jag inte förvånad, har inte blivit imponerad av hans kunskaper tidigare. Ska bli kul och se vad hsn säger, men ffa kul att se om det blir bättre om den monteras rätt! Återkommer...

Nog blir det bättre

PerBad skrev:
Jag är lite osäker, men jag tror att min knäpptank sitter precis innan elementen, dvs, efter ventilen.

Edit: det gör den. Blir alltid lätt förvirrad av alla kopparrör som går fram och tillbaka ;)
Hej PerBad,

Jag har precis samma bekymmer som du, trots korrekt installerad ackumulatortank. Lyckades du komma till rätta med problemet till slut?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.