kan_lite_skit skrev:
Men du!! :blushing:
Nu får vi ta rätt sak i rätt ordning.

1 kPa motsvarar 0,06 bar eller 0,1 meter vatten
Normaltrycket i ett värmesystem beroende på antal våningsplan är 1 - 1,5 bar eller 10 - 15 meter vatten.
Detta motsvarar ett "tryck" på 150kPa.
Och det jag försöker förklara här är det faktum att en värmepump har ett maximalt drifttryck på 1,5 bar. d.v.s 150kPa. och för att fungera felfritt så klarar den ett maximalt tryckfall på ca: 36 kPa (d.v.s 3 meter vatten), beroende på storlek på vp. Om tryckfallet igenom vp överstiger det värdet så är vp´ns automatik inställd på att "skydda" pumpen. så då larmar den pressostat hög.

När det gäller tryckfall, när det gäller arbetstemperaturer i ett värmesystem så är det här "key" utgår man ifrån att det "skall" fungera utan att göra sina beräkningar så får man problem.
Problemen kanske inte är så uppenbara under sommaren, eller vår och höst.
Men när vintern kommer och effektuttaget ökar så blir det ett faktum.

En värmepumpsanläggning är ett finstämt samarbete mellan en vp och en distributionsanläggning.


Om jag bara kort får avsluta trådstartarens frågeställning.
Knäppningarna.
Knäppningrna beror på hastiga temperatur differenser som uppkommer av de hetvatten "puffar" som uppstår när växelventilen öppnar mot värmesystemet.
Att de differenserna uppkommer beror på att värmesystemet "stannar" och slutar cirkluera när vp producerar varmvatten.
Så nedkylningen på radiatorkretsen blir förhållandevis snabb i paritet till att ha ett system med konternuerlig cirkulation.
Med extern cirkpump OCH bypass så bibehåller du cirkulation i systemet under tiden vp producerar varmvatten.
Vilket innebär en minskad nedkylning av värmesystemet.
Vilket jämnar ut och minskar temperaturdifferenserna när vp växlar produktionsfokus.

Att hävda att detta staffar cop står för mig helt främmande.
Tvärtom.
eftersom du bibehåller cirkulationen i värmesystemet så bibehåller du ett acceptabelt delta mellan tillopp och retur, vilket innebär att du minskar behovet av tillskottet att kliva in för att backa upp.
Genom att jämna ut temperaturerna så så skapar du en jämnare gång på vp, och förutsättningarna för att kompressorna skall hålla angivna temperaturer ökar.
En vanlig standard vp för inget behov av elspets för pga att cirkulationen stannar den vet helt enkelt inte hur kallt vattnet är i raddarna pga av att cirkulationen uteblir när växelventilen står mot vv. Det kommer att bli samma avkylning av raddarna när vattnet cirkulerar och knäppningar när växelventilen ställer om mot radiator systemet om man kopplar med bypass. En av anledningarna till sämre cop är att 2 st cp drar mer ström än vad 1 gör. En annan anledning är att med bypass utan extra tank bör cirkulationen i rad systemet vara högre än i vp interna krets annars kommer en del av vattnet som vp har värmt gå direkt tillbaka till vp och värmas igen utan att först ha värmt huset och som du bör ha hört talas om ger en vp högre cop vid lägre framledning och ska man ha så hög cirkulation i rad kretsen kommer det bli högt flödesmotstånd brus i ledningarna samt en extra cp som drar ström helt enkelt ett sämre system till en högre kostnad vilket jag tycker är en riktigt dålig kombination. Om man absolut vill ha ett system med uttre cp bör man installera en arbetstank då får man en bra funktion till lite högre kostnad eller så väljer man en knäpptank för optimal funktion enda nackdelen är att man inte kan ha termostater på alla raddar varför man nu skulle vilja ha det.
 
Lånar tråden lite till..

Någon som vet hur man beräknar lämplig storlek på en knäpptank?

Behovet är inte att öka volymen i systemet eftersom jag har en inverterpump, utan endast att bli av med käppningarna efter VV-laddning.
 
Tror inte kärlet behöver vara stort har för mig att det finns 40 liters att köpa men ett större tar naturligtvis bort knäppningar bättre. En annan fördel du får även med inverter är ju att när det behövs lite värme och invertern funkar som en on off så kommer den gå längre samt stå längre fast det är antagligen en liten del av året beroende på vilken minsta effekt vp kan lämna.
 
Sådär. Installation av 100 l ukv kärl beställt. Hoppas det löser problemet!
 
Det bör det göra bara det kopplas rätt in på toppen och ut i botten.
 
Ursäkta min inbrytning. Vi har just installerat ny värmeanläggning. Den gamla pannan var över 60 år. Nu har vi knäppningar, big time! Nya framledningstempen kan vara 55-70 grader (vedeldning). Jag trivs med knäponingarna/braken men håller systemet. Rören är gammalt system byggt för självcirk.
 
Så, då var en 100l Nibe UKV installerad. Hoppas det löser problemet! Rörfirman gjorde ett mycket bra jobb i alla fall!
 
Det bör det göra.
 
Löste INTE problemet :(
Låter fortfarande som någon bankar någonstans i huset...
Vad göra nu... Riva golv och göra om indragningen?
Cirkulationspump?
Ljudet är alltså inte metall-mot-trä, utan snarare metall-mot-metall.
Donk-donk-donk...
 
Redigerat:
Hur är kärlet inkopplat det ska vara in från vp på toppen ut till radiator i botten och det ska sitta på framledningen.
 
smurfen72 skrev:
Hur är kärlet inkopplat det ska vara in från vp på toppen ut till radiator i botten och det ska sitta på framledningen.
Hej!
Jo, det är korrekt inkopplat. Gick och kollade när jag hörde ljudet igen.

Måste kolla om man kan koppla ur ett element helt. Går det att göra med termostatvredet? Funderar på om det kan vara ngt med flödet genom ett visst element (i det rum som det låter mest i) som är problemet...

Bifogar en bild på tanken. Bilder är alltid trevligt, även om den inte säger ngt om inkopplingen!
 
  • ImageUploadedByTapatalk1326313649.051683.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej kan du inte prova ta bort termostaten och se om det blir skillnad.Vilken framledningstemp skickar du ut nu,Kan du inte prova sänka kurvan ett snäpp med tanke på att din 10kw på 116 kanske är lite stort.
 
Redigerat:
Har inte läst hela tråden, men vi fick liknande "dunk-ljud" när vi bytte ett gammalt järnrör till nytt kopparrör. Ett rakt rör på ca 8-9m. Gissar på att de tunnare kopparören är känsligare för temperaturvariationer i vattnet
Vi fick hålla på att justera/fixera infästningar tills ljudet försvann.
 
växelventil skrev:
Hej kan du inte prova ta bort termostaten och se om det blir skillnad.Vilken framledningstemp skickar du ut nu,Kan du inte prova sänka kurvan ett snäpp med tanke på att din 10kw på 116 kanske är lite stort.
Jag är så dålig på detta, men alla "rattar" på elementen är borta (se bifogad bild). Rörkillen har kollat att dom är rätt inställda. Men han pratade om en ventil som kunde kärva. I sådana fall får man väl montera in ett vanligt rör istället för termostat grejen?
 
  • ImageUploadedByTapatalk1326352721.178580.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jösses! Så där får man bara inte göra.Vilken kurva kör du på nu?Sänk kurvan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.