L Lussekattis skrev:
Det är lera som huset står på. Vi har fått ett kostnadsförslag och det kommer kosta ca 60.000 att åtgärda. Om det skulle innebära att ljuden avtar så är det värt det för oss, men man vet ju inte. Vi vet inte vad vi ska göra. 😔
Alltså, om husets ljud skulle komma av sättningen, och det knäpper var femte minut, så låter det som att ni skulle kunna mäta själva hur det rör sig. Det låter orimligt i mina öron, huset har ändå stått så länge.

Det låter troligare att det är någon detalj som tillåts att röra sig mot en annan (när träet expanderar och krymper pga dygnsvariation av temperatur och luftfuktighet). Har du kollat upp fönsterna som nån skrev, att dom inte sitter för tajt mot stommen?

Om det nu låter var femte minut borde det inte krävas så mycket lyssnande för att lokalisera exakt var ljudet härstammar från.
 
Jag tänker instinktivt att man borde kunna sätta upp lite ljudsensorer för att identifiera vart ljudet kommer ifrån.
 
M Mulvaden skrev:
Alltså, om husets ljud skulle komma av sättningen, och det knäpper var femte minut, så låter det som att ni skulle kunna mäta själva hur det rör sig. Det låter orimligt i mina öron, huset har ändå stått så länge.

Det låter troligare att det är någon detalj som tillåts att röra sig mot en annan (när träet expanderar och krymper pga dygnsvariation av temperatur och luftfuktighet). Har du kollat upp fönsterna som nån skrev, att dom inte sitter för tajt mot stommen?

Om det nu låter var femte minut borde det inte krävas så mycket lyssnande för att lokalisera exakt var ljudet härstammar från.
Jag själv kan inte riktigt avgöra vad som är för tight eller inte, jag kan ingenting om bygge. Men vi har ju haft två konstruktörer här och de har inte nämnt just det i all fall. En tog dock bort fönsterblecken för han tyckte de såg ut att sitta för tight, men det resulterade bara i att de också började smälla (ett nytt, metalliskt ljud) när vi satte tillbaks dem för att de nu blivit böjda.

Jag kan absolut lokalisera vart ljuden kommer ifrån, det är i princip mitt i väggen bl.a, men jag vet ju inte hur det ser ut där inne. En av konstruktörerna föreslog att man skär upp hela väggen, en rätt stor yta, för att kolla. Vet inte om det är något man brukar göra…
 
J jehr skrev:
Jag tänker instinktivt att man borde kunna sätta upp lite ljudsensorer för att identifiera vart ljudet kommer ifrån.
Vad är det för något? Är det något vi kan göra själva?
 
L Lussekattis skrev:
En av konstruktörerna föreslog att man skär upp hela väggen, en rätt stor yta, för att kolla.
Ja, det skulle jag också göra, det är helt säkert lättåtgärdat om man kan lokalisera ljudet till en plats.
 
  • Gilla
Lussekattis
  • Laddar…
L Lussekattis skrev:
Vad är det för något? Är det något vi kan göra själva?
Nja jag vet inte om det finns något färdigt, man får koppla ihop något manuellt, ganska tekniskt.
Men du verkar ju redan veta ungefär vart ljudet kommer ifrån?
 
D
Man kan också bygga en enorm skiktröntgen, ganska tekniskt det med.
 
  • Gilla
jehr
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Man kan också bygga en enorm skiktröntgen, ganska tekniskt det med.
Nu tror jag det börjar spåra ur lite 🙈 Men det vore bra smart om det fanns sådant!
 
J jehr skrev:
Nja jag vet inte om det finns något färdigt, man får koppla ihop något manuellt, ganska tekniskt.
Men du verkar ju redan veta ungefär vart ljudet kommer ifrån?
Ja jag har rätt bra koll så det ska nog inte behövas tack och lov!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.