Men alltså, på de GTS 10 jag sett och kört är kniven och klingskyddet hopsatta. Det är förstås lätt att ta av alltihopa, med den enda skruven som Gwyrlim skriver om. Men då har man ju inget av det bra! En läskig sak med den där skruven är att man inte får glömma att skruva fast den när man tagit bort kniven et al, för låsbrickan hoppar omkring farligt nära klingan då. En självklarhet kanske, men desto viktigare.

Har själv en DeWaltklinga till GTS10 som är 3mm och kniven är 2mm så det är samma problem där som för Surferboj. Kniven är förstås bättre som lite för smal än tvärtom och den gör ändå stor nytta om man har en riktigt vresig bit.

Angående krafter i maskiner så vill jag bara säga att jag hade en hög med tunna brädlappar från sockerlådor att såga upp till ved i somras och i väntan på den riktiga vedkapen körde jag det med sågbord och liten cirkelsåg på 1050W. Det gör jag inte om. Vilka kast man kunde få till på den lilla maskinen. Det rekommenderas inte!

Springare skrev:
Är det lätt att ta bort och sätta dit kniven på en GTS10:a?
Ja, det är lätt.
Fast första gången jag gjorde det var det inte lika lätt. Jag kom då på att man var tvungen att dra upp klingan till max, samt vinkla den max. Då var det hur lätt som helst att lossa skruven som håller kniven och klingskyddet..

Mikael_L
snickarboden skrev:
mattiasp>Tack, den lades direkt in på hemsidan! Den var riktigt bra.

Hmm, min sida finns förresten på... [länk]

/Kent
Hmmm, sidan funkar inte för mig iaf ...

Mikael_L
mattiasp skrev:
Här är en bra länk:
[länk]
Funkar inte heller för mig!

Fast om detta nu är samma sida som menas, så fungerar denna address för mig ... :cool:

gwyrlim skrev:
Det är rätt lätt. En skruv så är den lös och man behöver inte justera den när man sätter tillbaka den. Den liksom faller på plats. Här är det kille som gör om den till en riving knife(svenska?) så man inte behöver ta bort den men ändå kan falsa. [länk].

Jag vet inte om det finns nån nyare tråd där det här ämnet tas upp. Jag tog första tråden jag hittade när jag sökte på klyvkniv.
Men det är väl bara bra att det här ämnet kommer upp ibland.
Jag hittade nämligen det här klippet idag
http://www.liveleak.com/view?i=e38_1354378168

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.