Den här

sågklinga.png
 
På pappret ser det väldigt bra ut. Hmm tror nog jag skall testa en fast 300 mm. Går den trögt eller har du klen såg?.
 
Jag ber att få återkomma i ämnet imorron:surprised: Kom på nu att jag klyvde med featherboard, det kan ju starkt bidra till att man upplever lite tröghet. Sågen har ca 2200W trefasmotor så inget monster men inte jätteklen.
 
Nu är det imorron och jag har testat lite mer. Det var en rätt mastig limfog jag klyvde vid första testet, 50mm tjock, 130 lång och 40 bred. Motståndet jag upplevde var nog mest att det var tungt att knuffa skivan. Klyvde lite mindre 50mm bitar idag och det gick att mata på ganska snabbt. Väldigt nöjd med klingan än så länge och behöver du en flat top grind klyvklinga tycker jag helt klart den är värd att testa.

Liten reservation dock, jag klyver i princip allt sånt här lite tjockare på bandsågen och vet inte riktigt vad som anses som snabbt respektive långsamt på bordsågen.
 
Tack Ola. Ringer Bosse på woodcontrol på måndag. Jag har en klinga innestående där. Efter att jag testat två klyvklingor som jag inte var nöjd med.
 
Hur gick det Per, blev det någon klinga och vad tycker du i så fall om den.
Och Ola, är du fortfarande nöjd med klingan?

Jag vill ha en ny klinga som skär botten ren och plan, alltså en FTG klinga. Skall främst användas till wandels fingerjigg men också till att göra tappar och liknande.

Hittade denna klinga och den verkar tilltalande men den är troligen allt för fintandad för att kunna klyva med öht. Känner jag mig själv rätt så kommer jag inte orka byta klinga hela tiden. Dock antar jag att den skulle vara väl lämpad till tappar och liknande.
Har en lite annorlunda tandlayout:
teeth.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vectrex skrev:
Hur gick det Per, blev det någon klinga och vad tycker du i så fall om den.
Och Ola, är du fortfarande nöjd med klingan?

Jag vill ha en ny klinga som skär botten ren och plan, alltså en FTG klinga. Skall främst användas till wandels fingerjigg men också till att göra tappar och liknande.

Hittade denna klinga och den verkar tilltalande men den är troligen allt för fintandad för att kunna klyva med öht. Känner jag mig själv rätt så kommer jag inte orka byta klinga hela tiden. Dock antar jag att den skulle vara väl lämpad till tappar och liknande.
Ska du såga boxjoints och tappar med ämnet stående på högkant är det helst en klyvklinga du ska ha, dessa operationer är ju klyvning om än inte genom hela materialet.

Jag har inte kört klingan så mycket att jag kan ge ett bättre utlåtande än senast, har mest haft min andra klinga i sågen. Precis som du är jag rätt lat (oj det lät konstigt, no offense:)) och satte i min allroundklinga för ett bra tag sen efter det har jag inte haft ork eller tillräcklig anledning att byta till klyvklingan.
 
Redigerat:
Jag köpte en CMT 250mm z24http://www.swedendro-tools.se/shop/product/klyvsagklinga-d250-z24-d30-1?tm=fyndlada
Men direkt från Italien...missade att Swedendro rear. Funderade annars på Freud med FTG: http://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B00...lade+250mm&dpPl=1&dpID=51CiMsuAWJL&ref=plSrch
Eller Swedex från Sågklinga.se
http://www.sagklinga.se/product/22aa39-250

Tyvärr har jag inte kunnat testa då min verkstad är i källaren på landet. Men inom kort blir det. Ursäkta mina länkar. Vet inte hur man gör snyggt!
 
Ola C skrev:
Ska du såga boxjoints och tappar med ämnet stående på högkant är det helst en klyvklinga du ska ha, dessa operationer är ju klyvning om än inte genom hela materialet.

Jag har inte kört klingan så mycket att jag kan ge ett bättre utlåtande än senast, har mest haft min andra klinga i sågen. Precis som du är jag rätt lat (oj det lät konstigt, no offense:)) och satte i min allroundklinga för ett bra tag sen efter det har jag inte haft ork eller tillräcklig anledning att byta till klyvklingan.
Jag beställde en Swedex från sagklinga.se. Identisk med den du köpt förutom att snitttjockleken är bredare, 3,2 mm istället för 2,8.

Dels är det bättre med tjockare klinga när huvudsakliga användningsområdet är att såga boxjointar men framförallt är det skönt med samma tjocklek och stomtjocklek som min andra finklinga (60 tänders Bosch), då kapslädar och ZCI passar perfekt till båda!
 
  • Gilla
Theo 1967
  • Laddar…
En relaterad fråga (som jag tycker passar trådämnet) är om någon använder små tunna klingor i bordssågen och i så fall vad använder ni då? Jag har funderat på att skaffa en liten fintandad klinga då det dels skulle spara spill och det dels är sällan jag klyver högre ämnen än 50 mm. Antar att det finns nackdelar, tex kanske det behövs en tunnare klyvkniv också, men det känns ändå lockande :)
 
Ola C skrev:
Ska du såga boxjoints och tappar med ämnet stående på högkant är det helst en klyvklinga du ska ha, dessa operationer är ju klyvning om än inte genom hela materialet.

Jag har inte kört klingan så mycket att jag kan ge ett bättre utlåtande än senast, har mest haft min andra klinga i sågen. Precis som du är jag rätt lat (oj det lät konstigt, no offense:)) och satte i min allroundklinga för ett bra tag sen efter det har jag inte haft ork eller tillräcklig anledning att byta till klyvklingan.
Jag har nu fått klingan och testat lite grann. Den känns bra! Det som direkt slog mig var att den hade ett helt annorlunda ljud än mina andra två klingor. Ett sorts vinande ljud som hörs mer ju högre klingan står. Spelar egentligen ingen roll men undrar om du upplevt samma sak?
 
Ja den viner lite, inget jag stör mig på och jag tycker inte den är mer högjudd än mina andra klingor. Min såg är knäpptyst utan klinga monterad, man hör knappt att den är igång, så det är rätt lätt att höra skillnad mellan klingor då det inte finns nåt nämnbart motorljud.
 
Ola C skrev:
Den här

[bild]
Till slut blev det en nästan likadan för mig. Valde dock 22aa39 för att inte behöva byta till en smalare klyvkniv. Har kört en hel del med den och är väldigt nöjd. Bästa jag har provat hitills i alla fall.
 
Daniel_N skrev:
Till slut blev det en nästan likadan för mig. Valde dock 22aa39 för att inte behöva byta till en smalare klyvkniv. Har kört en hel del med den och är väldigt nöjd. Bästa jag har provat hitills i alla fall.
Har kört nästan till första slipningen nu. Väldigt bra klinga både för klyvning och spårning. Rekommenderas.
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.