Idag ser det ut som jag fått en bra dos karma. Nått har hänt med biltema klingan så nu kapar den sådär ojämnt och vågigt. Jag undrar om jag råkat smälla till den när jag flyttat nånting större som t.ex. jiggen jag byggde nyligen. Ja suck... Nu är jag utan en duglig all-round klinga igen. Kanske jag kan få CMT klingan omriktad av någon, kanske.

Så nu funderar jag om jag ska köpa en riktigt bra klinga då och se om den håller, undrar om jag är för mkt av en grottmänniska för att ha fina saker dock.
 
Redigerat:
DennisCA skrev:
Idag ser det ut som jag fått en bra dos karma. Nått har hänt med biltema klingan så nu kapar den sådär ojämnt och vågigt. Jag undrar om jag råkat smälla till den när jag flyttat nånting större som t.ex. jiggen jag byggde nyligen. Ja suck... Nu är jag utan en duglig all-round klinga igen. Kanske jag kan få CMT klingan omriktad av någon, kanske.

Så nu funderar jag om jag ska köpa en riktigt bra klinga då och se om den håller, undrar om jag är för mkt av en grottmänniska för att ha fina saker dock.
Att du har så stora problem m alla klingor låter väldigt konstigt.

Är klingorna du använder vassa?
Vad är det för såg? Är den i skick? Varvtal rätt för klingstorleken?
Grader, spån eller smuts på axel/buss ing? Grader kring hålet i klingan? Spänner du fast klingan för löst/hårt? Justerbord som ej går jämnt?
 
Ja dom kan ha blivit ovassa, jag kör ju lite allt skit igenom dom. Eller så är jag för ovölig med dom och har skadat denna på något vis. Jag tror ju inte det är sågen då alla klingor förutom CMT klingan har funkat fint tills dom 1) tappade en tand 2) förmodligen blivit ovassa efter konstant använding på skitvirke i 12 månader 3) Fick ett slag eller blev böjda, jag tror jag kanske slog i klingan med min nya box joint jig då jag lade den på plats. Så det känns som user error...


Sågen är en Rapid PK-100 justersåg. Jag har ställt in allt så det kapar rakt.
 
Om du använt klingan i 12 månader utan slipning låter mycket. Fast det beror ju på hur mycket den är använd under tiden.
Använder man mycket okantat virke som har hanterats fram och tillbaka så blir det mycket skit på dom. Och på ändträt samlas det alltid skräp i. Det sågar jag alltid bort innan jag gör något med plankan.
Och skräp och skit är det samma som grus och det förstör klingorna direkt. Om jag tycker plankan ser smutsig ut så tar jag fram en stålborste och borstar rent plankan.
 
Precis fått hem 2st CMT klingor från Toolcontrol.se och måste bara slå ett slag för deras support. Skickade mail kring vad de rekommenderade för klingor till mina bruk. Fick snabb, bra support och bra priser.
P.g.a det råkade slinka med lite frässtål samtidigt.

Nu har jag bara testkört klingan så kan inte ge någon utvärdering på hur klingan är än, men kan varmt rekommendera och kontakta Thomas om man har frågor!
 
Vilka typer av klingor blev det? Jag ska också beställa till min bordssåg och därför intressant att veta.
 
Så många tänder i en universalklinga, hade för mig de hade 40-48 tänder?
 
devizion skrev:
Blev en klyvklinga: [länk] och en universalklinga 250x3,2/2,2x30 Z60 BA som inte verkar finnas upplagd i shoppen.

Lite sugen på en laminat klinga men de är rätt dyra, låg runt 900 ink moms tror jag, så avvakta tills jag har ett skarpt projekt som kräver det.
Dessa två klingor har jag också och gillar dom skarpt men kör nr.2 som en kapklinga:)
 
Ja jag bet i det sura äpplet och gav CMT en chans till via mobiltechnica, då dom hade till så bra pris och många rekommendationer här, och jag kunde få den med 20mm centrumhål så jag slipper insatsring. Passade även på att köpa en 165mm klinga åt cirkelsågen.

Men det gick vägen denna gång iaf. klingan kapar så väldigt lätt, inget mostånd när jag kapar eler klyver och kvalitén på snittet har jag nästan svårt att tro på, svårt att se vilken yta som är hyvlad och vilken som är sågad.

Detta är exakt samma klinga med 40 tänder som den jag köpte på Motonet i Finland och var missnöjd med, men kvalitén på snittet är som natt och dag.
 
DennisCA skrev:
Ja jag bet i det sura äpplet och gav CMT en chans till via mobiltechnica, då dom hade till så bra pris och många rekommendationer här, och jag kunde få den med 20mm centrumhål så jag slipper insatsring. Passade även på att köpa en 165mm klinga åt cirkelsågen.

Men det gick vägen denna gång iaf. klingan kapar så väldigt lätt, inget mostånd när jag kapar eler klyver och kvalitén på snittet har jag nästan svårt att tro på, svårt att se vilken yta som är hyvlad och vilken som är sågad.

Detta är exakt samma klinga med 40 tänder som den jag köpte på Motonet i Finland och var missnöjd med, men kvalitén på snittet är som natt och dag.
Roligt att du vågade testa en gång till.
Har hunnit testa min klyvklinga ett par dagar nu och instämmer med vad du säger. Väldigt nöjd med snittet faktiskt och sparar tid när man kan få en bättre yta direkt från sågen. Tiden kommer utröna hur länge den håller skärpan.
 
Var förbi Hornbach igår och tittade förbi sågbladsavd och såg ett ny tillverkare. "H.O. Schumacher + Sohn". 250/30mm blad kostade 600-700kr. Någon som testat/hört något om dem. Verkar ha egen tillverkning i Tyskland.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet inget om Hornbachklingorna, kanske lite dyra för att impulsköpa för ett test.

Efter att ha byggt min boxjointjigg hamnade en flat top grind klinga högt på önskelistan. Saknade vanlig klyvklinga till min såg och eftersom boxjointar och tappar sågade på högkant är klyvning så letade jag efter en sådan klinga, blev en swedex 20T klinga från Toolcontrol och har nu hunnit testa den en del.

Klyvde 50mm ek, väldigt fint snitt. Jämför man med min gamla festoolsåg med panterklinga fick jag mata aningen långsammare men klingan köttade mindre och snittet blev i princip limfogsklart.

Testade också lite ursågninger i kapläge samt rena kapningar och trots att klingan inte är gjord för att sågas på detta hållet blev det väldigt bra snitt.

Sen körde jag lite tappar stående på boxjointjiggen, lite urflisning på utgångssidan men löstes enkelt med offerplanka bakom ämnet vilket jag alltid kommer köra med ändå.

800 pix inkl frakt hamnade kalaset på.

Ja så lite bilder då.

DSC_0266.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0276.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0271.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0272.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0270.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0273.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Rosendals design och 3 till
  • Laddar…
vad har den för artikelnr eller kan du tandens vinklar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.