29 816 läst · 48 svar
30k läst
48 svar
Klippt biledare på EKRK - hur illa?
Där blev det inte helt logiskt. Som du skriver i första stycket kommer strömmen att fördelas mellan biledare och PE. Därmed blir det en viss ström i biledaren om man ansluter den i båda ändar.b_hasse skrev:Parallellkopplar man två intilliggande lika långa ledare (arean kan vara olika) så finns ingen "fel" väg för strömmen. Den kommer automatiskt fördela sig på ett gynnsamt sätt mellan ledarna. Det blir bättre värden för impedans, spänningsfall, värmeutveckling, maximal ström etc.
..
Ur EMC-synpunkt kan jag inte se något skäl att ansluta biledaren i endast ena änden.
Skärmningen av elektriska fält påverkas inte. Eventuella oönskade strömmar i jorden har ändå fri väg i PE-ledaren. Det är en helt annan situation för skärmade nätverkskablar, där det inte finns en alternativ jordförbindelse i samma kabel.
Beträffande applikationer där detta spelar någon roll så kan jar tänka mej labmiljöer och exvis sjukhus där man har känslig elektronisk/medicinsk utrustning.
Här hemma i mitt eget hus ansluter jag biledaren till PE vid varje tillfälle som erbjuds eftersom EMI inte är något problem. Jag vill ha bästa möjliga skydd vid eventuell genomspikning och i det tämligen sannolika fallet att åskan slår ner i närheten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 827 inlägg
Det går normalt ingen ström i mina PE-ledare...
Men om det skulle göra det så tror jag det korrekta begreppet är vagabonderande ström, men kanske inte ens det för strömmen tar ju ingen oönskad eller annan väg. Frågan är om den ger upphov till något magnetiskt fält - strömmarna i en kabel tar ut varandra, men om en av ledarna är en metallisk skärm runt de andra vet jag inte hur det blir.
Någon loop av något slag kan det heller inte vara fråga om?, för det handlar om kablar som är förlagda långt ifrån varandra. En spänning som induceras i en av kablarna men inte i den andra gör att det blir synd om den apparat som båda är kopplade till.
Men om det skulle göra det så tror jag det korrekta begreppet är vagabonderande ström, men kanske inte ens det för strömmen tar ju ingen oönskad eller annan väg. Frågan är om den ger upphov till något magnetiskt fält - strömmarna i en kabel tar ut varandra, men om en av ledarna är en metallisk skärm runt de andra vet jag inte hur det blir.
Någon loop av något slag kan det heller inte vara fråga om?, för det handlar om kablar som är förlagda långt ifrån varandra. En spänning som induceras i en av kablarna men inte i den andra gör att det blir synd om den apparat som båda är kopplade till.
Ja, jag tar tillbaka det där om EMC och biledare/mantel. Jag kan tänka mig fall där det är en fördel att ansluta biledaren i endast ena änden, men då är det för att man vill ha den som skärm, inte för att det är dåligt med parallellkoppling i en kabel. Det blir ju inte bättre av att man eliminerar parallellkopplingen genom att endast använda manteln/biledaren.mycke_nu skrev:Där blev det inte helt logiskt. Som du skriver i första stycket kommer strömmen att fördelas mellan biledare och PE. Därmed blir det en viss ström i biledaren om man ansluter den i båda ändar.
Beträffande applikationer där detta spelar någon roll så kan jar tänka mej labmiljöer och exvis sjukhus där man har känslig elektronisk/medicinsk utrustning.
/Hasse
I stora installationer, typ sjukhus, så lär det väl gå en del ström i jordarna om man inte helt strikt kör en PUS-skena där el, vatten och avlopp kommer in och därefter strikt femledarsystem, helt utan någon "separat" kontakt med äkta jord, t.ex. inga vattenledningsrör av metall ingjutna i betong som har "betongkontakt" ner mot marken...
Produkter som diskuteras i tråden