10 808 läst · 74 svar
11k läst
74 svar
Klinkers rör sig och fogen släpper
Inte jag som köpt.. jag utgår bara från bilder från processen samt vad som står i kvalitetsintyget. Min fråga är mer generellt ställd, inte specifikt kopplat till adda 2k. Min (okunniga) inställning till tätskikt är något förenklad same same but different.Paul-Staffanstorp skrev:
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Ok... men det känns ändå inte som de har behörigheten att jobba med just det fuktskyddssystemet för varför står man då och säger att det är bökigt att jobba med.
Då hade man ju bytt system tänker jag.
...och Ja men visst kan det ha med fuktskyddet och göra.
Är inte folien helt fast så kan det ju ställa till problem.
Då hade man ju bytt system tänker jag.
...och Ja men visst kan det ha med fuktskyddet och göra.
Är inte folien helt fast så kan det ju ställa till problem.
Gjorde du, eller någon i din släkt någon besiktning? Då brukar man förstå. Det var inte illa menat, bara sanningen. Många slarvar med underlaget. Även de som är uppfattade som kunniga och bra.F fredrik_pe skrev:
Mitt svar var på ditt inlägg om att du tycke de var kunniga och bra killar. Det i sig innebär tyvärr inte att det är korrekt. Hade det varit rätt tror jag inte de sviktat. Men de kanske kan göra om åt dig?
Redigerat:
Nej, det har inte gjorts någon besiktning.Globetrot skrev:Gjorde du, eller någon i din släkt någon besiktning? Då brukar man förstå. Det var inte illa menat, bara sanningen. Många slarvar med underlaget. Även de som är uppfattade som kunniga och bra.
Mitt svar var på ditt inlägg om att du tycke de var kunniga och bra killar. Det i sig innebär tyvärr inte att det är korrekt. Hade det varit rätt tror jag inte de sviktat. Men de kanske kan göra om åt dig?
Det har gjorts och dokumenterats enligt BKR.
Av nyfikenhet, hur sker besiktning av tätskikt efter renoverat badrum? Baserat på bilder/dokumentation?
Besiktning av badrum är ofta 3-steg. 1. Konstruktion 2. Tätskikt o fall och 3. FärdigtF fredrik_pe skrev:
Man kan inte besiktiga tätskikt efteråt, men en besiktning man kan oftast kika i golvbrunnen och ändå bedömda om det ser korrekt ut. Bilder är bra, men nog svårt. Vår besiktning man lär entreprenör korrigera bubblor som inte syntes på bild….
Kollade du du själv? Inga bubblor? Hur konstruerades golvet? Är det träbjälklag eller platta/betong?
…märkligt att det sviktar. Om det är trä, har det läkt och mjukat upp trä? Men 2 år är snabbt. Borde inte kunna ske även om de misslyckades med tätskikt kan jag tycka.
…märkligt att det sviktar. Om det är trä, har det läkt och mjukat upp trä? Men 2 år är snabbt. Borde inte kunna ske även om de misslyckades med tätskikt kan jag tycka.
Jag
Det är ovanvåning på 70tals villa med källare, betong bjälklag som reglats upp på och därefter golvspån och flyt.
Några bilder nedan
Jag kröp inte runt och kollade, tyvärr.Globetrot skrev:
Det är ovanvåning på 70tals villa med källare, betong bjälklag som reglats upp på och därefter golvspån och flyt.
Några bilder nedan
Om det är övervåningen så är ett billigare sätt att undersöka fukt att ev ta upp taket under o titta?
Men låt firman komma och kika. Om de är bra som du säger kan de kanske ta upp en platta?
Är problemet i våtzon 1? Eller där det inte är vatten?
Men låt firman komma och kika. Om de är bra som du säger kan de kanske ta upp en platta?
Är problemet i våtzon 1? Eller där det inte är vatten?
Yes, dom ska komma och kika 👍Globetrot skrev:
Det är i duschutrymmet. Började med inzoomade plattan, en av de som ligger närmst golvbrunnen.
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Aaahhh... men fuktskyddet sitter ju upp och ner. 😱
.
.
.
.
Bara skojade så klart. 😂🙏
Märkligt de verkar ha pluggat och lämnat rören i väggen vänster om duschen. 🙈
Inte gått ut med fuktskyddet på karmen heller.
Visst, det har säkert inget med detta och göra men det är ju inte korrekt.
.
.
.
.
Bara skojade så klart. 😂🙏
Märkligt de verkar ha pluggat och lämnat rören i väggen vänster om duschen. 🙈
Inte gått ut med fuktskyddet på karmen heller.
Visst, det har säkert inget med detta och göra men det är ju inte korrekt.
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Vanligt vid sådana brunnar är att inte folk gör korrekt när de ska ansluta fuktskyddet.
Det kan se bra ut men släppa efter en kort tid.
Viktigt att slipa lite med fin smärjelduk på det rostfria och tvätta av noga med t.ex t-röd för att fuktskyddet ska fästa ordentligt.
Det kan se bra ut men släppa efter en kort tid.
Viktigt att slipa lite med fin smärjelduk på det rostfria och tvätta av noga med t.ex t-röd för att fuktskyddet ska fästa ordentligt.
Har du funderat på att prata med dom som gjort jobbet? Du verkar ju ha stort förtroende för dom så de fixar säkert till det.F fredrik_pe skrev:Hej,
Har ett relativt nytt badrum, 2 år gammalt, där fogen runt klinkers i duschutrymmet släppt från plattorna samt spruckit. Det är även ett par plattor som ”vippar” när man lägger tyngd på dom. Tycker även att det på kort tid blivit en hel del mögel i fogarna..
Någon som har några teorier? Hantverkarna som gjort det ska komma och titta på det.
Mvh,
Fredrik