B Bopåzoo skrev:
Alltså det behövdes ju bara en bit krita å röven för att spå att det skulle bli så här i år. Därför band man ju elpriset. För dom som inte band elpriset så det det ju så här... man vill helt enkelt bara få klaga i en tråd online om vem som fick högst elräkning i år. Så svar, ja ni kommer klara elräkningen för annars hade ni ju bundit elen
Kan int e du bara dra röva i koks o knipa din stora trut !
 
  • Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Men alla har väl lagt undan pengar nu när vi haft 10 goda år med låg ränta? För att kunna tackla tuffare tider när dom kommer?

Eller just det ja. Dom gick visst till en Thailand resa. Eller ny tv.
Eller ny bil. För grannen köpte en.

Visst finns det människor som orättvist kommer i kläm, men någonstans förundras jag över hur lite egenansvar många tar för sitt eget liv.
- "Va? Kan räntan och elkostnaden gå upp? Det är statens fel! Någon måste ta ansvar, men inte jag!"

Nah, jag tror nog detta kan vara ett nyttigt uppvaknande för många att man kanske ska ta lite ansvar över sin månadsbudget, och sätta av pengar för att klara tuffare tider med höga räntor, elkostnader, sjukskrivning eller vad det nu må vara.

Man kan inte bara luta sig tillbaka och förvänta sig att någon annan löser problemet att man lever över sina tillgångar.
För har man problem nu, så lever man per definition över sina tillgångar...
 
  • Gilla
Pligg85 och 2 till
  • Laddar…
B busgraab skrev:
Men alla har väl lagt undan pengar nu när vi haft 10 goda år med låg ränta? För att kunna tackla tuffare tider när dom kommer?

Eller just det ja. Dom gick visst till en Thailand resa. Eller ny tv.
Eller ny bil. För grannen köpte en.

Visst finns det människor som orättvist kommer i kläm, men någonstans förundras jag över hur lite egenansvar många tar för sitt eget liv.
- "Va? Kan räntan och elkostnaden gå upp? Det är statens fel! Någon måste ta ansvar, men inte jag!"

Nah, jag tror nog detta kan vara ett nyttigt uppvaknande för många att man kanske ska ta lite ansvar över sin månadsbudget, och sätta av pengar för att klara tuffare tider med höga räntor, elkostnader, sjukskrivning eller vad det nu må vara.

Man kan inte bara luta sig tillbaka och förvänta sig att någon annan löser problemet att man lever över sina tillgångar.
För har man problem nu, så lever man per definition över sina tillgångar...
Med Räntan har du en poäng. Den steg snabbt (pga energipriser) men toppar vi snart (vilket är sannolikt) så är det inte helt onormalt. Har man lån så bör man ha buffert.

Att ha buffert för att elpriser ska stiga med 500-1000% är däremot en helt annan historia. Självklart behövs lindrande åtgärder SNABBT.
Sverige borde sett och tatt efter Norges modell som funkar fint för hushåll. Hör i Norge går debatten istället om stödet till industrin och hur alla med fritidshus (har ikke stöd) blir drabbade.
Att man i Sverige inte är i närheten att få till nåt liknande som Norge är anmärkningsvärt. Staten tjänar multum, dels via Vattenfall och dels via moms och andra el-relaterade skatteintäkter.
 
  • Gilla
MickeRavioli och 6 till
  • Laddar…
En sådan modell är olämplig av flera anledningar. Dels skulle kostnaden för staten bli extremt hög, det är pengar ingen annan än vi ska betala. Dessutom tar det bort mycket av incitamenten att spara el.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Saten tjänar multum, dels via Vattenfall och dels via moms och andra el-relaterade skatteintäkter.
Att momsintäkterna ökat är helt klart, men vilka andra el-relaterade skatteintäkter menar du staten fått in mer på?
 
F fribygg skrev:
Att momsintäkterna ökat är helt klart, men vilka andra el-relaterade skatteintäkter menar du staten fått in mer på?
Tänkte fel, sorry.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Stapeldiagram jämför månader för år 2021 och 2022; visar ökning/minskning över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
Jarlingar
  • Laddar…
Om vi tänker oss ett snittlån på 3milj. Banken räknar på 6% när man lånar. Vi förenklar till att att folk har betalat 2% dom senaste 10åren.

Då har man haft fullt möjligt att lägga undan 3milj x 4% = 120k/år.
1,2 milj/10år.

Då kan man betala 10k i elräkning ganska länge.

Sen att folk inte tänkt så är en annan historia.

Jag kan tänka mig typ 100saker jag hellre vill lägga pengar på än elräkningar, men när vi haft det så jäkla bra som vi haft det senaste så är det ju ingen kioskvältare att det blir tuffare tider.

Nej, mer egenansvar åt folket!
 
D Daniel 109 skrev:
En sådan modell är olämplig av flera anledningar. Dels skulle kostnaden för staten bli extremt hög, det är pengar ingen annan än vi ska betala. Dessutom tar det bort mycket av incitamenten att spara el.
Kostnaden behöver inte bli större statens ökade intäkter på moms och ökade mångmiljardsvinster för vattenfall.
Incitament till sparande finns där. Det ör när priset stiger de första100-200pct man sparar in på vad man kan och man ser den stora ändringen i konsumtionsmönster. Om priset redan stigit 500% och sen fortsätter till 700% upp har det bara marginell impact, det man KAN spara in på är redan gjort…


Risken är dels kraftigt ökade socialbidrag men framförallt en allvarlig nedgång i hela ekonomin få hushållens disponibla inkomst går till elräkningar istf investeringar och konsumtion
 
Redigerat:
Konstigt då att konsumtionen är så mycket lägre än förra året. Redan då var ju priset uppe på de nivåer du nämner. Jag har då definitivt dragit ner mer i år.

Momsen på el ökar visserligen, men den lär minska på annat. Det är först nu vattenfall börjar få inkomster av betydelse. Men det är ändå inte alls tillräckligt för den typen av utgifter. Personligen tycker jag det kan vars lämpligt att de lägger pengar på produktion. Inte uppköp av kraftverk utomlands.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Konstigt då att konsumtionen är så mycket lägre än förra året. Redan då var ju priset uppe på de nivåer du nämner. Jag har då definitivt dragit ner mer i år.

Momsen på el ökar visserligen, men den lär minska på annat. Det är först nu vattenfall börjar få inkomster av betydelse. Men det är ändå inte alls tillräckligt för den typen av utgifter. Personligen tycker jag det kan vars lämpligt att de lägger pengar på produktion. Inte uppköp av kraftverk utomlands.
Vad är konstigt. Konsumtionen sjunker mer när priset går från 50öre till 1kr än vad den gör när priset går från 1kr till 1,50 osv. Priselasticitet.
Sen spelar det också roll om man tror prisuppgången är tillfällig eller långvarig. Visst beteende tar längre att ändra än annat.
 
Jag får ju inte intrycket att det är så. Har du någon sorts fakta att backa upp det med?
 
D Daniel 109 skrev:
Jag får ju inte intrycket att det är så. Har du någon sorts fakta att backa upp det med?
Grundläggande ekonomisk teori om priselasticitet. Sen ör det ganska naturligt om man tänker efter.
 
Tittar man på förbrukningssiffror tycks det inte stämma alls.
 
D Daniel 109 skrev:
Tittar man på förbrukningssiffror tycks det inte stämma alls.
Vad stämmer inte?
Förutsätter självklart Ceteris Paribus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.