114 255 läst · 721 svar
114k läst
721 svar
Klarar ni elräkningen för december?
Det är väl bara att titta på förbrukningen nu så får du svaret. De stigande priserna har tydligt påverkat förbrukningen.J Jens33 skrev:Ett land som hamnar i ett krisläge brukar låna pengar (om det inte finns i kassan).
När det gäller Sverige, det brukar aldrig finnas pengar i kassan, inte ens när den var påfylld och utlandsskulden var låg.
Exempelvis när pandemin började.
Pengar finns om man vill och bryr sig om sin befolkning.
När det gäller hur elen ska räcka, påminner mig om diskussioner om att folk inte är kapabla och använda munskydd.
Varför tror du att folk ska konsumera mer el än de behöver bara för att det finns ett pristak?!
Tanken är väl att priselasticiteten minskar ju högre priset är.D Daniel 109 skrev:
Konsumtionen förändras myyyycket mer de första 100pct priset stiger än från 100-200 pct etc.
Själv sparar jag inte ”mindre” bara för att staten betalar 90% över 70öre här i Norge.
Det uppmuntrar inte till konsumtion att betala 1,50 jmf med 50öre för nåt år sen bara för att spoten ligger på 5kr.
Jo, du konsumerar garanterat mer på grund av pristaket. Du kan väl jämföra konsumtionsminskningen i Sverige och Norge.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Upplever att diskussionen vinklas åt fel håll. Naturligtvis blir något mindre efterfrågat när priset går upp. Men diskussionen borde ligga på att vi ska ha ett fungerande elnät med normal prisnivå. Vårt samhälle är inte anpassat till att elen ska kosta 10ggr mera från ett år till ett annat. Det hade varit en sak om vi hade haft obegränsad tillgång på el och man justerade upp priset med några % för att finansiera bidrag till solceller. Men att fucka upp hela marknaden med Eu-regler för försäljning så priset 10-faldigas och ta bort planerbar tillgång är så galet som det bara kan bli.D Daniel 109 skrev:
Medlem
· Södra Dalarna
· 277 inlägg
Angående en fungerande elmarknad så vore ett alternativ att införa ransonering på el, första 250 kWh (ingen exakt siffra bara exempel) varje månad får varje person köpa till 75 öre kWh och förbrukning därutöver kostar 10 kr kWh då kan "folk" överleva och det blir ett kraftigt incitament att spara ström och byta till alternativa uppvärmnings former etc. (Ensamhushåll kan få till exempel 350 kWh och sammanboende får då 500 kWh) Ja ni förstår principen. Då blir kostnaden överskådlig för staten och staten kan plocka tillbaka pengar på dom som "överkonsumerar"... Bara en tanke jag ville vädra...M Markarbetaren skrev:Upplever att diskussionen vinklas åt fel håll. Naturligtvis blir något mindre efterfrågat när priset går upp. Men diskussionen borde ligga på att vi ska ha ett fungerande elnät med normal prisnivå. Vårt samhälle är inte anpassat till att elen ska kosta 10ggr mera från ett år till ett annat. Det hade varit en sak om vi hade haft obegränsad tillgång på el och man justerade upp priset med några % för att finansiera bidrag till solceller. Men att fucka upp hela marknaden med Eu-regler för försäljning så priset 10-faldigas och ta bort planerbar tillgång är så galet som det bara kan bli.
Något att utveckla.B Betula_Pendula skrev:Angående en fungerande elmarknad så vore ett alternativ att införa ransonering på el, första 250 kWh (ingen exakt siffra bara exempel) varje månad får varje person köpa till 75 öre kWh och förbrukning därutöver kostar 10 kr kWh då kan "folk" överleva och det blir ett kraftigt incitament att spara ström och byta till alternativa uppvärmnings former etc. (Ensamhushåll kan få till exempel 350 kWh och sammanboende får då 500 kWh) Ja ni förstår principen. Då blir kostnaden överskådlig för staten och staten kan plocka tillbaka pengar på dom som "överkonsumerar"... Bara en tanke jag ville vädra...
Var bor du? Försökte binda i Göteborg, men gick knappt att få under 300öre…B Betula_Pendula skrev:Har alltid varit lika förundrad över varför "folk" inte binder sina konstnader (boräntor, elpris etc)! Personligen ser jag den extrakostnad jag haft under alla år som en försäkringspremie mot när något oförutsett händer precis som att jag har en hem/hus försäkring i fall jag får inbrott eller om huset brinner ner! (Är det lika vanligt att "folk" saknar hemförsäkring som att man inte "försäkrar" sina lån och elkostnader?)
Själv har jag 53 öre Kwh bundet till hösten 2026 så sover lugn och med elstödet på 50 öre (område 3) får vi tillbaka i princip allt, men vi tittar på att byta ut den värsta förbrukaren hemma som är en elektrisk varm vattenberedare och som står för halva elförbrukningen. (Blir att byta pelletskaminen (kanalansluten) till en vattenmantlad istället så vi kan ansluta en liten acc tank och sen ett vattenbatteri som får blåsa varmluften istället för som nu kaminen direkt)...
Även om man inte haft bundet tidigare varför band "folk" inte under sommaren! Lillebror var tvungen att binda om nu under krisen men var tidigt ute och fick 137 öre Kwh vilket är dubbelt så mycket som innan men är ju inte i närheten av summorna vi pratar om nu! Varför sitter alla passiva och inte ser om sitt eget hus!
Medlem
· Södra Dalarna
· 277 inlägg
Någon form av avgörande ser vi troligen på onsdag då temperaturen sjunker i hela landet.
Samtidigt ska det tydligen blåsa en del under veckan.
Spotpriset för i morgon söndag är något sjunkande, måndagen avgör nog om priset för december blir jobbigt eller rentav hemskt.
Samtidigt ska det tydligen blåsa en del under veckan.
Spotpriset för i morgon söndag är något sjunkande, måndagen avgör nog om priset för december blir jobbigt eller rentav hemskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går nog fint, jag har gjort av med ca 20-30kwh om dagen i december, boyta 165m2 har 22 grader inne och lever precis som vanligt!
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag förstår inte denna bestraffning att det ska uppmanas att kosta så mycket pengar? Vad är syftet? Hur gör du med elbilen? Ska du straffas för att du köpt en elbil helt plötsligt?B Betula_Pendula skrev:Angående en fungerande elmarknad så vore ett alternativ att införa ransonering på el, första 250 kWh (ingen exakt siffra bara exempel) varje månad får varje person köpa till 75 öre kWh och förbrukning därutöver kostar 10 kr kWh då kan "folk" överleva och det blir ett kraftigt incitament att spara ström och byta till alternativa uppvärmnings former etc. (Ensamhushåll kan få till exempel 350 kWh och sammanboende får då 500 kWh) Ja ni förstår principen. Då blir kostnaden överskådlig för staten och staten kan plocka tillbaka pengar på dom som "överkonsumerar"... Bara en tanke jag ville vädra...
Det är väl för f-n bättre att tillverka ström så den räcker istället!
Vissa (som du) vill betala mer för garantier, andra (som jag) vill betala så lite som möjligt utslaget på en längre period och påverkas inte (pga sparat kapital) av fluktuation.B Betula_Pendula skrev:Har alltid varit lika förundrad över varför "folk" inte binder sina konstnader (boräntor, elpris etc)! Personligen ser jag den extrakostnad jag haft under alla år som en försäkringspremie mot när något oförutsett händer precis som att jag har en hem/hus försäkring i fall jag får inbrott eller om huset brinner ner! (Är det lika vanligt att "folk" saknar hemförsäkring som att man inte "försäkrar" sina lån och elkostnader?)
Själv har jag 53 öre Kwh bundet till hösten 2026 så sover lugn och med elstödet på 50 öre (område 3) får vi tillbaka i princip allt, men vi tittar på att byta ut den värsta förbrukaren hemma som är en elektrisk varm vattenberedare och som står för halva elförbrukningen. (Blir att byta pelletskaminen (kanalansluten) till en vattenmantlad istället så vi kan ansluta en liten acc tank och sen ett vattenbatteri som får blåsa varmluften istället för som nu kaminen direkt)...
Även om man inte haft bundet tidigare varför band "folk" inte under sommaren! Lillebror var tvungen att binda om nu under krisen men var tidigt ute och fick 137 öre Kwh vilket är dubbelt så mycket som innan men är ju inte i närheten av summorna vi pratar om nu! Varför sitter alla passiva och inte ser om sitt eget hus!
Försäkring är något annat, men jag förstår din liknelse.