P Pligg85 skrev:
Inte många. Därför denna totala ironi.

Det finns 300 tusen ungdomar som skulle behöva eget boende. 25 åringar som bor hemma än 🤮

Självklart har vi bostadsbrist.
Kolla priserna.

Räcker med en liten tomt, material för en miljon och ca 1000 mantimmar så har man ett nytt hus på 130 kvadrat.
1000 mantimmar är 3 man heltid i 9 veckor.

Sådan köper folk för 5-10 miljoner pga utbudet
Tyvärr finns det även 40 åringar som bor hemma och även drar dit sina barn.

Men är man 40 bast, som par och bägge friska och arbetar måste man vara något förstånds handikappad.

Sen 25 åringarna bor väll oftast kvar hemma pga man skall ha allt direkt.
En flashig lägenhet i tex Göteborg.

Och då blir det bostadsbrist pga inte det finns dessa bostäder till alla.

Men glesbygden finns massa bostäder.

Samhället har pratat om en bostadsbrist i minst 20 år och att den kommer bestå i många år till.
Men faktum kvarstår, det finns ca 5 miljoner bostäder i Sverige av olika slag och vi är 10 miljoner.
Så 2 personer per hushåll….

Men återigen bostäderna är inte där folk vill bo, då är det brist där.
 
P Pligg85 skrev:
Räcker med en liten tomt, material för en miljon och ca 1000 mantimmar så har man ett nytt hus på 130 kvadrat.
1000 mantimmar är 3 man heltid i 9 veckor.
Antar att du ser stora möjligheter i att bygga bostäder och sälja för konkurrenskraftiga priser.
Vad kommer det sig att du inte redan göra det?
Kan du lägga dig under konkurrenterna så kommer du ta hela marknaden och samtidigt tjäna grova pengar.

Men av okänd anledning är det ingen av alla dessa som talar om hur dom kan bygga bostäder för en ringa penning som startar ett företag och gör detta.

(Grannen min bestämde sig för att piffa upp sig hus. Var antagligen inget direkt nödvändigt. Men det var en så där 3 hantverkare här dagligen i ett års tid. Men det är verkligheten det. På bara 9 veckor skulle dessa 3 då kunna bygga ett nytt hus i stället. Viss skillnad mot verkligheten).
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Antar att du ser stora möjligheter i att bygga bostäder och sälja för konkurrenskraftiga priser.
Vad kommer det sig att du inte redan göra det?
Kan du lägga dig under konkurrenterna så kommer du ta hela marknaden och samtidigt tjäna grova pengar.

Men av okänd anledning är det ingen av alla dessa som talar om hur dom kan bygga bostäder för en ringa penning som startar ett företag och gör detta.

(Grannen min bestämde sig för att piffa upp sig hus. Var antagligen inget direkt nödvändigt. Men det var en så där 3 hantverkare här dagligen i ett års tid. Men det är verkligheten det. På bara 9 veckor skulle dessa 3 då kunna bygga ett nytt hus i stället. Viss skillnad mot verkligheten).
Räcker att bygga ett hus till familjen för mig.
Klyvde en tomt och drog in vatten+avlopp+el mm.
Byggde stor villa på 1400 mantimmar efter plattan var gjuten.

Vad har ni andra gjort för att lösa bostadsbristen?
 
sysmali
P Pligg85 skrev:
Räcker att bygga ett hus till familjen för mig.
Klyvde en tomt och drog in vatten+avlopp+el mm.
Byggde stor villa på 1400 mantimmar efter plattan var gjuten.

Vad har ni andra gjort för att lösa bostadsbristen?
Jag har också byggt eget tidigare (bor ej kvar där), men det var ingen jättevinst i slutändan.

Nyfiken varför du inte gör som @daVinci undrar? Dvs, lever på att köpa små tomter och bygga hus? Du verkar ju ha både ekonomiskt sinne och hantverkskunskap.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Från TV4 Nyheterna 19:00 idag:
"Totalt sett har priset på mat stigit med 2,4 procent de senaste tolv månaderna. Enligt sajten har matkostnaderna för svenska hushåll ökat med över 65 miljarder kronor de senaste två åren."

[länk]
Konstigt, jag delar verkligen inte den uppfattningen.
Förstår månad 12-24 men det senaste året tycker jag det gått ner rejält.

Vi köper mycket grönsaker där tycker jag den mesta sänkningen ligger.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Konstigt, jag delar verkligen inte den uppfattningen.
Förstår månad 12-24 men det senaste året tycker jag det gått ner rejält.

Vi köper mycket grönsaker där tycker jag den mesta sänkningen ligger.
Hard facts är svåra å snacka bort.
Personliga uppfattningar är självklart helt ok men då ska de presenteras som just sådana å inte som nån form av sanning.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Hard facts är svåra å snacka bort.
Personliga uppfattningar är självklart helt ok men då ska de presenteras som just sådana å inte som nån form av sanning.
Du handlar väl inte mat i Sverige så hur god koll har du egentligen 🤔
 
Man får väl helt enkelt inflationsjustera sin egna matkasse.
Statistiken per månad tar inte hänsyn till kampanjer som alltid finns.

Ost gick från 49-59kr uppåt 129kr och nu tillbaka på 59kr kilot.
Ett tag kostade enkel hushållsost utan kampanj 149kr och Västerbottenost 79-89kr. Väldigt svajigt och verkligen veckopriser.

Smöret blev skitdyrt men helt plötsligt fanns det Bregott för 20-30kr billigare på storpacken och då köpte man 4-6-8 och la i frysen.

När paprikan gick för 99kr kilot och det var så pass att det var huvudnyheter i medierna så blev resultatet att våra paprikakostnader gick ner till noll i några månader.

Slutsatsen är att man fick vara ännu mer fokuserad och medveten. Köpa smör, kyckling, kött i 5+kg blev verklighet.

Ica och Coop blev istället mer Lidl och Willys.
Matpriserna skenade men man kunde ducka mycket och avstå/prioritera.

Vi har klarat det väldigt bra och hade redan extra frys och kylskåp som stundtals varit maxade.

Även om maten generellt gått upp så behöver det inte betyda att matkostnaderna gått upp lika mycket.
 
sysmali sysmali skrev:
Jag har också byggt eget tidigare (bor ej kvar där), men det var ingen jättevinst i slutändan.

Nyfiken varför du inte gör som @daVinci undrar? Dvs, lever på att köpa små tomter och bygga hus? Du verkar ju ha både ekonomiskt sinne och hantverkskunskap.
Det skulle absolut vara intressant. Han som var vår KA på bygget var del i en liten firma med några snickare, en egen elektriker och en vvs.

De körde lite mot öppna marknaden och lämnade offerter, tog jour men en betydande del av verksamheten var att renovera egna objekt som såldes vidare.

De anställda hade alltid något "eget" att hoppa på om det var timmar över och behövde inte pussla med externa jobb.

Verkade rätt smidigt och stundtals bra pengar
 
D Dilato skrev:
Du handlar väl inte mat i Sverige så hur god koll har du egentligen 🤔
Den som läser SCBs statistik över matpriserna har definitivt bättre koll än den som varje handelstur shoppar runt bland kuponger, rabattkort och andra reklamtrix.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Även om maten generellt gått upp så behöver det inte betyda att matkostnaderna gått upp lika mycket.
Ingen påstår det. Den prismedvetne kommer alltid billigare undan.

Det vat hävdandet att matpriserna har ”rasat” sista åren som ifrågasattes.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Sen 25 åringarna bor väll oftast kvar hemma pga man skall ha allt direkt.
En flashig lägenhet i tex Göteborg.
Hur hade du tänkt en ensam 25åring ska kunna hosta upp en kontantinsats på ~230000 spänn på en billig liten bostad för ca 1,5 mille då ? ..Eller mer realistiskt, en halv miljon insats för en bostad för 3 miljoner ?

Det tar ett tag att spara ihop sådana pengar, och att bo i hyresrätt är sällan att tänka på i större städer.

Det är inte alla som har föräldrar som kan sponsra sina barn med en halv mille per barn..
 
GlennB GlennB skrev:
Hur hade du tänkt en ensam 25åring ska kunna hosta upp en kontantinsats på ~230000 spänn på en billig liten bostad för ca 1,5 mille då ? ..Eller mer realistiskt, en halv miljon insats för en bostad för 3 miljoner ?

Det tar ett tag att spara ihop sådana pengar, och att bo i hyresrätt är sällan att tänka på i större städer.

Det är inte alla som har föräldrar som kan sponsra sina barn med en halv mille per barn..
Börja spara vid tex 21 års ålder, vad kostar en hyres tvåa centralt 10 tusen?
10 tusen i månaden i 3 år vips 360 tusen.
Klarar man inte det när man bor hemma hos sina föräldrar så klarar man det aldrig.
Sålänge man arbetar vill säga.
 
M Mikaelzii skrev:
Börja spara vid tex 21 års ålder, vad kostar en hyres tvåa centralt 10 tusen?
Hur får du tag i en hyresrätt som 25åring i tex stockholm ? eller närförorter ? eller förorter ?

M Mikaelzii skrev:
10 tusen i månaden i 3 år vips 360 tusen.
I vilken värd lever du ? hur många som börjat sitt första jobb kan spara 10k i månaden ?


trollar du ?


M Mikaelzii skrev:
Klarar man inte det när man bor hemma hos sina föräldrar så klarar man det aldrig.
Sålänge man arbetar vill säga.
Antingen kommer vi från mycket olika förhållanden, eller så saknar du helt verklighetsansanknytning.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.