299 329 läst · 2 173 svar
299k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Jag är nog mer "på" vad gäller prise och vet man ska handla för max priseffekt än vad du är...Alfredo skrev:
Potatis/gul lök 5 kg i nät 39 kronor är vad jag brukar betala.
Stort! knippe jättefin dill, 19 kronor.
😃
Redigerat:
"Man" handlar inte till "normalpris", man planerar och handlar när det är billigt.Alfredo skrev:
Ost håller minst ett år, smör lätt ett halvår i kylskåp, som Gee flera år.
Det är bara att inse att även med kampanjpriser tjänar handeln pengar så varför betalar man mer än nödvändigt?
När ett kilo färdiglagade köttbullar kostar 80 spänn väntar jag med köpet tills det åter kostar under 50 kr, och det gör det.
Nu var det inte priset på enstaka varor…D Dilato skrev:"Man" handlar inte till "normalpris", man planerar och handlar när det är billigt.
Ost håller minst ett år, smör lätt ett halvår i kylskåp, som Gee flera år.
Det är bara att inse att även med kampanjpriser tjänar handeln pengar så varför betalar man mer än nödvändigt?
När ett kilo färdiglagade köttbullar kostar 80 spänn väntar jag med köpet tills det åter kostar under 50 kr, och det gör det.
Säger man att ”matpriserna har rasat” så är det väl för sjutton nåt genomsnitt/index man syftar på?
Men vad är normalpriser?Alfredo skrev:
För tre år sedan kostade väl en sån här i princip samma som nu.
Däremot har svenskt lika samma gått från ok till "jag har inte råd".
Men som sagt, mina kostnader har inte ökat alls lika mycket eftersom jag alltid handlat när det är billigt.
Det kan så klart diskuteras. Men SCB, Matpriskollen med flera har väl sina definitioner. Även diverse tidningar brukar jämföra ”standardkassar” mellan olika butiker.D Dilato skrev:
Hur som helst tror jag inte ett dugg på att matpriserna, hur man än räknar, skulle ha nästan samma nivå idag som före Rysslands angrepp på Ukraina.
Vi kan väl bara enas om att matpriserna (generellt) INTE har rasat, hur mycket enskilda skribenter ändå fått pengar kvar i pungen🤣D Dilato skrev:
Snitt av vad?Z Zodde skrev:
Det vimlar av varor i butiken som är svindyra som om man väljer dom ger en extrem prisökning.
Vanliga basvaror har inte ökat i pris nämnvärt om man har minsta framförhållning och kan tänka sig att inte köpa exempelvis tomater i februari när dom kostar 80 kr/kg, nu kostar dom under 20.
Vissa varor som socker har ökat eftersom tillgången sjunkit ( betorna ruttnat i dränkta åkrar och fabrik brann upp?).
Jag påstår inte att det inte blivit dyrare men hur mycket dyrare styr man till stor del själv genom sina inköp och vilka varumärken man väljer.