Alfredo Alfredo skrev:
SCB tycker annorlunda:

"Priserna på livsmedel har ökat med 25,5 procent för konsumenterna sedan 2020."

[länk]
Men i verkligheten har priserna på många varor som ost, smör, mjölk och mycket annat återgått till nästan samma.

Visst, svensk oxfile är numera skitdyrt men falukorv och sånt är inte 25 % dyrare, i vart fall inte där jag handlar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
SCB tycker annorlunda:

"Priserna på livsmedel har ökat med 25,5 procent för konsumenterna sedan 2020."

[länk]
”Senast uppdaterad: 2023-03-28”
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
”Senast uppdaterad: 2023-03-28”
Missade att den var så pass gammal men påverkar det något egentligen? Inte upplever i alla fall jag att matpriserna sjunkit de senaste 14 månaderna.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Missade att den var så pass gammal men påverkar det något egentligen? Inte upplever i alla fall jag att matpriserna sjunkit de senaste 14 månaderna.
Jo det är ju just det, priserna har sjunkit rejält under den tiden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Då borde du säga att det är din subjektiva åsikt.
Skriver man i ett inlägg på ett debattforum ”matpriserna har rasat ” när de isjälva verket har stigit med 25pct mister man allt förtroende.
Den summan är 14 månader gammal, dom senaste 14 månaderna har priserna gått ner.
 
M Mikaelzii skrev:
Jo det är ju just det, priserna har sjunkit rejält under den tiden.
Har du någon källa till detta?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Missade att den var så pass gammal men påverkar det något egentligen? Inte upplever i alla fall jag att matpriserna sjunkit de senaste 14 månaderna.
Linjediagram som visar konsumentprisindex (KPI) för livsmedel och alkoholfria drycker över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
ost, smör, mjölk och mycket annat återgått till nästan samma.
Jag känner inte att det är så men kan absolut ha fel. Har du någon källa till att dessa tre varor återgått till nästan samma pris. Jag upplever nämligen alla tre som avsevärt dyrare än tidigare men det är som sagt bara min känsla.
 
M Mikaelzii skrev:
Rejält prisfall på tex grönsaker.
Fast grönsaker är ett svårt exempel då de hela tiden har stora säsongsmässiga prisvariationer.
 
  • Gilla
Crank
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
[länk]


Första som dök upp vid en googling.

Rejält prisfall på tex grönsaker.
För första gången sen 2021 sjönk matpriserna i mars jmf med året innan…
Är det ett ras?
 
D Dilato skrev:
Men i verkligheten har priserna på många varor som ost, smör, mjölk och mycket annat återgått till nästan samma.

Visst, svensk oxfile är numera skitdyrt men falukorv och sånt är inte 25 % dyrare, i vart fall inte där jag handlar.
Va ?

Ost smör och mjölk är fortfarande svindyrt ju, smör kan man ibland hitta nedsatt, men det är långt ifrån de priserna det var innan de stora höjningarna, mjölk ligger också några kronor upp och ost är ju riktigt dyrt.


Sen kan jag bara titta på mina egna matkostander, dom har inte sjunkit märkbart, dom är fortfarande betydligt höge än innan prisracet, men då köper jag inte speciellt grönsaker heller..
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag känner inte att det är så men kan absolut ha fel. Har du någon källa till att dessa tre varor återgått till nästan samma pris. Jag upplever nämligen alla tre som avsevärt dyrare än tidigare men det är som sagt bara min känsla.
Undet senaste året har Arla familjefavoriter ost kostat 69 kr/kg på erbjudande hos Willys,Ica,coop, Lidl i stort sett varje vecka.
Ibland även hushållsost.

Smör har på samma sätt kostat från 60 till 80 kr/kg (det har jag järnkoll på eftersom jag tillverkat över 25 kg Gee/skirat smör från billigt smör).
Mjölk kostar under 11 kr litern på Lidl och Willys.
 
M Mikaelzii skrev:
Första som dök upp vid en googling.
I inslaget talas om att priserna sjunkit. Där sägs dock inget om en 20 procentig minskning.
 
Z Zodde skrev:
För första gången sen 2021 sjönk matpriserna i mars jmf med året innan…
Är det ett ras?
Finns dom som kallar reporäntan senaste sänkning för ras.
Allt är relativt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.