J JohanLun skrev:
Det där att betala för mycket... Tänk kaffe eller en läsk på en flygplats. Jag skulle aldrig i normalfall betala 80 spänn för en läsk. Men är jag svintörstig och det är ena som finns så får man betala...
Ser du att andra köper såväl läsk som kaffe som öl?
Det är vad tillräckligt många gör som motiverar prisnivån.
Inte dina preferenser.
J JohanLun skrev:
Om man nu måste bo just i Bromma får man kanske acceptera att betala "för mycket". Om det är för mycket så har man antingen inte råd eller vill inte bo där tillräckligt mycket.
Ja, eller man får hala upp mest så man vinner budgivningen.

Det är andras preferenser som sätter prisnivån.

En del får mental issues med det, och menar att staten skall gå in och förbjuda/bötfälla andras preferenser.
Ofta med någon bisarr baktanke om att dom själva då skall kunna bosätta sig där det är attraktivt, men för en spottstyver.

J JohanLun skrev:
Sen kan man ju vänta in en bra affär. Det blir nog lättare när bostäder går lite trögt.
Villaköpare har oftast (alltid?) starka preferenser för hur byggnaden skall se ut och hur planlösning mm är. Det är nog mer det man får vänta in. Kan ju ta några år.
J JohanLun skrev:
Men ett tips i all välmening till Anders. Frun vill nog barnen ska få springa runt i trädgård, själv sitta och dricka kaffe i solen, cykla i kvarteret själva till kompisar. Inte dra runt i stenstan.
Ja, de som föredrar villakvarteren har liknande preferenser.

Sedan finns det andra då, som mesta bara sover hemma och har ett rikt uteliv utanför hemmet. För dom är en sovskrubb i centrum optimalt.

Det är iaf så att Stockholmare i allmänhet föredrar T-centralen. SBAB gjorde några år den sk T-banekartan, där man hade räknat ut snittpriserna vid T-banestationerna. Och det var i stort sett fallande priser ut från T-centralen för varje T-banestation.

Sedan finns det andra som har räknat ut hur mycket priserna faller med avstånd från T-banestationen.

Vill man bo billigt så väljer man en T-banestation som är en bit ut, och så ser man till att inte bo så nära T-banestationen.

I stället för att jämra sig över vad andra väljer att betala så borde folk som menar att det är "för dyrt" att titta var det inte är för dyrt och gilla läget.

Mycket av kommentarerna verkar mest handla om att folk inte klarar av att andra människor har andra preferenser.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Ser du att andra köper såväl läsk som kaffe som öl?
Det är vad tillräckligt många gör som motiverar prisnivån.
Inte dina preferenser.

Ja, eller man får hala upp mest så man vinner budgivningen.

Det är andras preferenser som sätter prisnivån.

En del får mental issues med det, och menar att staten skall gå in och förbjuda/bötfälla andras preferenser.
Ofta med någon bisarr baktanke om att dom själva då skall kunna bosätta sig där det är attraktivt, men för en spottstyver.

Villaköpare har oftast (alltid?) starka preferenser för hur byggnaden skall se ut och hur planlösning mm är. Det är nog mer det man får vänta in. Kan ju ta några år.

Ja, de som föredrar villakvarteren har liknande preferenser.

Sedan finns det andra då, som mesta bara sover hemma och har ett rikt uteliv utanför hemmet. För dom är en sovskrubb i centrum optimalt.

Det är iaf så att Stockholmare i allmänhet föredrar T-centralen. SBAB gjorde några år den sk T-banekartan, där man hade räknat ut snittpriserna vid T-banestationerna. Och det var i stort sett fallande priser ut från T-centralen för varje T-banestation.

Sedan finns det andra som har räknat ut hur mycket priserna faller med avstånd från T-banestationen.

Vill man bo billigt så väljer man en T-banestation som är en bit ut, och så ser man till att inte bo så nära T-banestationen.

I stället för att jämra sig över vad andra väljer att betala så borde folk som menar att det är "för dyrt" att titta var det inte är för dyrt och gilla läget.

Mycket av kommentarerna verkar mest handla om att folk inte klarar av att andra människor har andra preferenser.
Jo, mitt tips till malmgren är att göra frugan glad när barnen är små och sen flytta tillbaka till skrubben jämte michelin-syltan... det är när barnen är i 5-10 årsåldern den största fördelen med bo i villa är för de flesta. Sen vill ungarna gå på krogen och kommer vilja att farsan inte visar sig ute.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Analogin är att AndersM's fru tältar i Bromma då? :D ;)

Jag är alltid lite skeptisk till att dricka ur kranar. Det är liksom inte värt att bli magsjuk för att spara 80 spänn... Samtidigt kan man ge sig f-n på att kaffet och tappläsken kommer från kranen. I de flesta civilicerade länder kanske man ska räkna med att vattnet är ok att dricka?
Ja I civiliserade länder. I övriga länder brukar det finnas tappvattenkransr.

Z ZipLock skrev:
Någon kan testa att dricka kranvattnet på flygplatsen i Egypten och sedan sätta sig på 5 timmars flyg hem. 😉
Som jag skrev finns det ofta tappvattenkransr på flygplatser i dessa länder. Annars finns ju klortabletter.

Hur gör man då? Sila vatten mellan tänderna med en klortablett i munnen 🤣

T TommyC skrev:
Hur gör man då? Sila vatten mellan tänderna med en klortablett i munnen 🤣
I lumpen hade vi klortabletter som man löste upp i en literfladka med vatten. Det gick fortare om man krossade dem. Sedan väntade man 30 minuter och så var vattnet klart att dricka.

Det förutsätts att du tar med en flaska. Finns numera filter som du stoppar i smutsigt vatten och så suger du genom en slang i andra ändan. Bra att ha med vid besök i tredje världen.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det förutsätts att du tar med en flaska.
När jag flög i somras observerade jag att ett flertal personer hade vattenflaskor i transparent eller metall i sina handbagage. De fick ta med flaskorna genom säkerhetskontrollen. Jag har läst att man får ha en FRYST flaska med genom kontrollen. Om man har en flaska med kan man ju fylla den efter kontrollen. Men får man ha en TOM flaska med sig? Jag hade uppfattningen att även en tom större flaska inte är OK, för att de inte kan och vill hålla på och slaska med flaskor och kolla om de är tomma... Men de kom igenom kontrollen...

Hela systemet är ju löjligt, för hade man nåt som skulle bli en bomb kunde man ju ta det i tex 5 personers necessärer, köpa en läsk i gaten, hälla ihop allt i läskflaskan.

Får man ha en flaska så kan man ju fylla den och dricka från den, inte stå på muggen och dricka från kranen iallafall...

Nå Iberia bjöd inte ens på vatten på en atlantflygning (annat än till maten). De tog typ 60 spänn för en flaska vatten på planet. Uselt. Vi hade köpt biljetterna som "british airways" men de har köpt iberia tydligen. Aldrig igen iberia. Toaletterna var översvämmade och det satt silvertejp i inredningen. Planen var dock av nyare modell.

Nå. Ska jag ha råd att semestra om 1-2 år kommer jag få dricka kranvatten i gaten om räntan är 7%. :D Nu vart det inte ens OT. ;)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men får man ha en TOM flaska med sig?
Ja, det är vätskor som är reglerade, inte tomma flaskor. En tom flaska är ju hur som helst tämligen lättillverkad airside genom att köpa en läsk och tömma ut innehållet...

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja, det är vätskor som är reglerade, inte tomma flaskor. En tom flaska är ju hur som helst tämligen lättillverkad airside genom att köpa en läsk och tömma ut innehållet...
Med vetskapen att vissa bolag inte längre bjuder på ens vatten ska jag banne mig börja ta med en vattenflaska! Fast egentligen vill jag av klimatskäl sluta flyga.

Det har ett tag förbjudet ta med tomma vätskebehållare på ner än 100ml. Men den regeln har försvunnit

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det har ett tag förbjudet ta med tomma vätskebehållare på ner än 100ml. Men den regeln har försvunnit
Då tar man med en tom plastpåse i stället. Men bra att sådana dumheter är borta för det handlar bara om att monopolet vill öka utsugningen.
Alfredo Alfredo skrev:
Vår religion förbjuder köp av dricka i flygplatsen eftersom det innebär ökad utsugning. Så reglerna säger medtag vattenflaska. Men man bör naturligtvis googla flygplatserna man skall besöka innan man flyger och kolla hur det är med tillgången på dricksvattenautomater för mat och dryck är skamligt överprissatta på flygplatser.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
mat och dryck är skamligt överprissatta på flygplatser.
Brukar vara gratis i loungen. 😉

• Haha
  • Gilla
mojjen och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Helt missat. När var det det? Och var det på den tiden även förbjudet att dricka ur den läsk man köpte airside?

Alfredo Alfredo skrev:
Helt missat. När var det det? Och var det på den tiden även förbjudet att dricka ur den läsk man köpte airside?
Precis i början när det infördes. Nej att köpa dryck efter säkerhetskontrollen har inte varit ett förbud :D

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Hur ofta handlar man där ändå? Kanske när man åker på semester och då är det ändå en billig post på det hela taget och lär inte vara vatten heller. Jag tror inte jag köpte något innanför säkerhetskontrollen när man flög fakiren mellan Malmö och Bromma på den tiden det begav sig. Väldigt sällan i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.