D daVinci skrev:
Varför skulle de som föredrar nyproduktion inte vara vettiga?

Det med Bromma handlar ju bara om att många vill bo DÄR. Och då sätts priset av den som kan och vill betala mest.
Och drömmer du om att bo där så får du se till att betala mest.

Och handlar dina drömmar om att ANDRA plötsligt skall sluta vilja bo där (och bo i Kramfors istället), så lär du få fortsätta drömma. Det är inget vidare realistiska drömmar om man säger så.

Priser på läget kommer inte falla för att DU TYCKER att andra betalar för mycket för läget.
Tyckte likadant när jag köpte min lägenhet i Vasastan och hade is i magen och vips så dök ett objekt upp till bra pris långt under priset i området
 
sysmali
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tyckte likadant när jag köpte min lägenhet i Vasastan och hade is i magen och vips så dök ett objekt upp till bra pris långt under priset i området
Hur länge är du beredd att vänta?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det kan nog gå att göra en hyfsad affär. Skulle jag sålt nu hade jag nog kunnat gå med på en snabb affär till ett lägre pris än att vänta på att köparen ska få sin lägenhet såld eller vänta på lånelöfte. Inte hur mycket som helst så klart...
 
JanneJanne123
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har sagt max 500 meter till knytpunkt
Så sa jag också innan jag började elcykla, nu slipper jag åka tuben som någon slags kommunist och slipper också köerna bilisterna står i. Går också bra att cykla hem efter AW. Värsta sorten är ju de som flyttar ut långt i spenaten och som sedan inte kan vara med på något längre pga usla kommunikationer.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
sysmali
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Så sa jag också innan jag började elcykla, nu slipper jag åka tuben som någon slags kommunist och slipper också köerna bilisterna står i. Går också bra att cykla hem efter AW. Värsta sorten är ju de som flyttar ut långt i spenaten och som sedan inte kan vara med på något längre pga usla kommunikationer.
Off Topic: Är du en sån som drar på dig lycrastället när du hojjar elcykel?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Så sa jag också innan jag började elcykla, nu slipper jag åka tuben som någon slags kommunist och slipper också köerna bilisterna står i. Går också bra att cykla hem efter AW. Värsta sorten är ju de som flyttar ut långt i spenaten och som sedan inte kan vara med på något längre pga usla kommunikationer.
Akta så du inte har för hög effekt, folk har åkt dit på rattfylla
 
JanneJanne123
sysmali sysmali skrev:
Off Topic: Är du en sån som drar på dig lycrastället när du hojjar elcykel?
Nej det är ju hela poängen att man ska slippa när man elcyklar.

Åker i mina vanliga kontorskläder och kommer fram utan att vara svettig. Har mötts av fördomen och hån om att ”då får du ju ingen motion”, men jag är inte ute efter motion, jag är ute efter ett transportmedel.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Akta så du inte har för hög effekt, folk har åkt dit på rattfylla
Kör en cykelklassad variant, så ingen fara. När vi flyttade ut från stan var närhet till tunnelbana väldigt viktigt för oss, men nu med facit i hand utnyttjar vi den väldigt sällan och transporterar oss med elcykeln. Smidigt att bokstavligen åka från dörr till dörr utan krångel med trånga tunnelbanor eller bilköer.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Kör en cykelklassad variant, så ingen fara. När vi flyttade ut från stan var närhet till tunnelbana väldigt viktigt för oss, men nu med facit i hand utnyttjar vi den väldigt sällan och transporterar oss med elcykeln. Smidigt att bokstavligen åka från dörr till dörr utan krångel med trånga tunnelbanor eller bilköer.
Jo de gjorde dessa också bara det att motorn var starkare än spec :)
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Har mötts av fördomen och hån om att ”då får du ju ingen motion”, men jag är inte ute efter motion, jag är ute efter ett transportmedel
Haha, precis så brukade jag tänka om elcyklister innan jag insåg att alternativet ofta snarare är en bil än en icke-elektrifierad cykel :)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Spelar ingen roll hur rik man är. Man vill inte köpa för överpris. Jag skulle tex aldrig kunna buda sönder mig på ett objekt som många gör bara för att de ska ha den. Galet beteende oberoende av hur mycket pengar man har.

Likadant när jag är utomlands, ska ha lokala priser inga turistpriser
Det där är bara en ursäkt. Överpris är det om du betalar mer än marknadsvärdet. Om marknadsvärdet är högt nu, så lär det bli ännu högre senare. Bättre du köper hus i ett område du har råd med. ☺️
 
D daVinci skrev:
Det med Bromma handlar ju bara om att många vill bo DÄR. Och då sätts priset av den som kan och vill betala mest.
Det där att betala för mycket... Tänk kaffe eller en läsk på en flygplats. Jag skulle aldrig i normalfall betala 80 spänn för en läsk. Men är jag svintörstig och det är ena som finns så får man betala...

Om man nu måste bo just i Bromma får man kanske acceptera att betala "för mycket". Om det är för mycket så har man antingen inte råd eller vill inte bo där tillräckligt mycket.

Sen kan man ju vänta in en bra affär. Det blir nog lättare när bostäder går lite trögt.

Men ett tips i all välmening till Anders. Frun vill nog barnen ska få springa runt i trädgård, själv sitta och dricka kaffe i solen, cykla i kvarteret själva till kompisar. Inte dra runt i stenstan. Och barn växer fort. Resturangerna står kvar om 10 år, vet inte hur gamla dina barn är, men som jag förstått på dina inlägg är de inte nyfödda... så kan det mycket väl vara så de inte bor hemma om 10 år. När de flyttat kan du och frugan säkert komma överens om att flytta tillbaka in till stan. Många gör så. Men unna frugan och barnen de åren man har störst glädje av att bo i villa att göra det nu. Oavsett om det är en bra eller dålig affär... Speciellt om du har råd. Även om du får stå över ett resturangbesök. Det tar du igen när de flyttat hemifrån!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det där att betala för mycket... Tänk kaffe eller en läsk på en flygplats. Jag skulle aldrig i normalfall betala 80 spänn för en läsk. Men är jag svintörstig och det är ena som finns så får man betala...

Om man nu måste bo just i Bromma får man kanske acceptera att betala "för mycket". Om det är för mycket så har man antingen inte råd eller vill inte bo där tillräckligt mycket.

Sen kan man ju vänta in en bra affär. Det blir nog lättare när bostäder går lite trögt.

Men ett tips i all välmening till Anders. Frun vill nog barnen ska få springa runt i trädgård, själv sitta och dricka kaffe i solen, cykla i kvarteret själva till kompisar. Inte dra runt i stenstan. Och barn växer fort. Resturangerna står kvar om 10 år, vet inte hur gamla dina barn är, men som jag förstått på dina inlägg är de inte nyfödda... så kan det mycket väl vara så de inte bor hemma om 10 år. När de flyttat kan du och frugan säkert komma överens om att flytta tillbaka in till stan. Många gör så. Men unna frugan och barnen de åren man har störst glädje av att bo i villa att göra det nu. Oavsett om det är en bra eller dålig affär... Speciellt om du har råd. Även om du får stå över ett resturangbesök. Det tar du igen när de flyttat hemifrån!
Finns oftast dricksvattenautomater på flygplatsen eller så går man in på toaletten och dricker ur kranen. Finns alltid billigare lösningar.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Finns oftast dricksvattenautomater på flygplatsen eller så går man in på toaletten och dricker ur kranen. Finns alltid billigare lösningar.
Analogin är att AndersM's fru tältar i Bromma då? :D ;)

Jag är alltid lite skeptisk till att dricka ur kranar. Det är liksom inte värt att bli magsjuk för att spara 80 spänn... Samtidigt kan man ge sig f-n på att kaffet och tappläsken kommer från kranen. I de flesta civilicerade länder kanske man ska räkna med att vattnet är ok att dricka?
 
Någon kan testa att dricka kranvattnet på flygplatsen i Egypten och sedan sätta sig på 5 timmars flyg hem. 😉
 
  • Haha
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.