3 529 läst · 34 svar
4k läst
34 svar
Klarar denna säkring 10400 watt?
Det är det tyvärr inte säkert att du har ström till.
Det är ett problem när folk vill byta bort gasen, kablarna är inte dimensionerade för detta.
Det är ett problem när folk vill byta bort gasen, kablarna är inte dimensionerade för detta.
Varför problem? Se bara till att kolla att gasinställningen är rätt.A Avemo skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hela tråden, bilder och allt skapar fler frågetecken än vad som rätas ut.
Först och främst måste man nog ta reda på ifall det är trefas eller enfasmatning till centralen.
En enda säkring som är märkt spis tyder på enfasmatning, 4-polig JFB tyder på trefasmatning.
Öppna centralen, ta en bild, och skicka upp här, är nog ett krav för att komma vidare.
Man torde dock kunna överlasta en automat med mellan 1,13 - 1,45 * In en stund, ifall den följer tillverkningsnorm.
edit:
Det är stor risk att du inte kan byta till elspis på något vettigt sätt.
Har varje lägenhet klen enfasmatning så kanske du inte har tillräckligt ledararea till lägenheten, sen kanske fastigheten inte har tillräcklig matning, sen kanske elbolaget inte har tillräckligt rejäl transformatorstation.
Sen kan det givetvis vara precis tvärtom, att allt redan är fixat, elen uppgraderad i alla led, så det är en enkel operation som endast berör din lägenhet, att få till det.
Först och främst måste man nog ta reda på ifall det är trefas eller enfasmatning till centralen.
En enda säkring som är märkt spis tyder på enfasmatning, 4-polig JFB tyder på trefasmatning.
Öppna centralen, ta en bild, och skicka upp här, är nog ett krav för att komma vidare.
Menade du kanske 2300W ...R Robert-san01 skrev:
Man torde dock kunna överlasta en automat med mellan 1,13 - 1,45 * In en stund, ifall den följer tillverkningsnorm.
edit:
Japp, det har stor betydelse. Jag skulle misstänka att den där 10A är för en elektrisk ugn då.G ginko skrev:
Det är stor risk att du inte kan byta till elspis på något vettigt sätt.
Har varje lägenhet klen enfasmatning så kanske du inte har tillräckligt ledararea till lägenheten, sen kanske fastigheten inte har tillräcklig matning, sen kanske elbolaget inte har tillräckligt rejäl transformatorstation.
Sen kan det givetvis vara precis tvärtom, att allt redan är fixat, elen uppgraderad i alla led, så det är en enkel operation som endast berör din lägenhet, att få till det.
Redigerat:
Du får titta på din elmätare om du har 1 eller 3 faser. Den sitter troligen i källaren, fråga någon som bott där ett tag.G ginko skrev:oj, nu blir jag orolig. många frågor jag inte kan svara på tyvärr.
det är lgh med gammal gasspis jag vill byta bort. vet att några har gjort det i föreningen men de kanske har äldre spisar som inte kräver så mycket?
centralen(?) den på bilden satte vi dit för ett par år sedan när vi flyttade in då den förra var gammal .. tror jag. en elektriker som var här o fixade lite sa det iaf.
Har du 3-fas, vilket låter troligt, kan du dra en kabel från centralen till köket.
ser lite ut som i min gamla 20-tals lägenhet, där hade vi bara 1-fas. Och har du gasspis är det säkert bara 1,5 kablar så börja se vad du kan hitta för spis som kan drivas med 1 fas och 10 a. Tror inte det finns så mkt dessvärre.G ginko skrev:
men ... varför byta ut gasen, det är ju det bästa man kan ha. Saknar fortfarande min gasspis fast jag har induktion med booster och allt man kan tänka sig. Blir bara inte samma sak.
/m
hehe lite off topic men jag saknar min induktion från förra stället. så mkt snabbare och mer exakt. slipper alla varma handtag etc. eldat upp x antal handdukar o grytlappar o bränt mig alldeles för många gånger på varma saker.M m4n63 skrev:ser lite ut som i min gamla 20-tals lägenhet, där hade vi bara 1-fas. Och har du gasspis är det säkert bara 1,5 kablar så börja se vad du kan hitta för spis som kan drivas med 1 fas och 10 a. Tror inte det finns så mkt dessvärre.
men ... varför byta ut gasen, det är ju det bästa man kan ha. Saknar fortfarande min gasspis fast jag har induktion med booster och allt man kan tänka sig. Blir bara inte samma sak.
/m
därtill bränner den extremt ojämt och slår av sig själv på låga temperaturer. näe, gillar den inte
Eller en tanke som en förberedelse inför ett ev framtida byte till trefas.Fotografen skrev:
Avsaknaden av huvudbrytare tyder på att mätartavlan borde sitta bredvid, eller nära. Då går det kanske lite lättare att avgöra vad det finns för trefasmöjligheter, och/eller kolla om mätarsäkringen är på 25A.
Kolla i trapphuset, det kan vara att mätarna sitter i en lucka invid.Mikael_L skrev:
många år sen, men minnet kommer sakta tillbaka. När jag bodde i bostadsrätt (gammalt hus med enfas) drog vi in nya stigare med 3-fas och satte JFB i alla lägenheterna. Mätarna satte vi i gemensamt utrymme i källaren. Dock byttes inga kablar i lägenheterna, det var upp till andelsägarna att göra när / om dom ville.E El-Löken66 skrev:
Kan vara samma sak här, dvs 3-fas in till centralen, men bara 1 fas till spisen på 10A.
(men killgissar bara )
/m
O ja, så kan det vara.M m4n63 skrev:många år sen, men minnet kommer sakta tillbaka. När jag bodde i bostadsrätt (gammalt hus med enfas) drog vi in nya stigare med 3-fas och satte JFB i alla lägenheterna. Mätarna satte vi i gemensamt utrymme i källaren. Dock byttes inga kablar i lägenheterna, det var upp till andelsägarna att göra när / om dom ville.
Kan vara samma sak här, dvs 3-fas in till centralen, men bara 1 fas till spisen på 10A.
(men killgissar bara )
/m
Men alltid svårt att komplettera i gamla lägenheter, blir mycket utanpåliggande som få vill ha.