C chali405 skrev:
Nej, har haft helt fel. 9.52 mm är röret.
Om du väljer en halvkoppling som Demmpa skrev tidigare är det lättare för dig att lyckas bra. Välj en typ som fungerar både mot plan och fasad ände på kopplingen du ansluter mot så behöver du inte tänka på hur det spelar in.
 
  • Gilla
chali405
  • Laddar…
Rickard.
GK100 GK100 skrev:
Om du väljer en halvkoppling som Demmpa skrev tidigare är det lättare för dig att lyckas bra. Välj en typ som fungerar både mot plan och fasad ände på kopplingen du ansluter mot så behöver du inte tänka på hur det spelar in.
Tänker du då på typ pipefix eller liknande eller tycker/tror du att en "mässings-halvkoppling" (typ vatette) är bättre för detta än klämring?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Tänker du då på typ pipefix eller liknande eller tycker/tror du att en "mässings-halvkoppling" (typ vatette) är bättre för detta än klämring?
Jag tänker mest på de som liknar gamla krysskopplingar, dvs röret genom klämma och packning. Klämman tar lätt upp lite dimensionsfel och är samtidigt bra på att fixera i längsled och sen tätar packningen bra när den komprimeras.

Mässingstyperna kanske är lite bättre än klämring det är i så fall något man får avgöra från fall till fall. Generellt kanske de är det om någon mer ovan monterar jämfört med klämring som man ju får misshandla lite utom vanliga specarna skulle jag tänka mig.

Så de åt hållet du kallar Pipefix är vad jag främst tänker på här.
 
  • Gilla
chali405 och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Jag tänker mest på de som liknar gamla krysskopplingar, dvs röret genom klämma och packning. Klämman tar lätt upp lite dimensionsfel och är samtidigt bra på att fixera i längsled och sen tätar packningen bra när den komprimeras.

Mässingstyperna kanske är lite bättre än klämring det är i så fall något man får avgöra från fall till fall. Generellt kanske de är det om någon mer ovan monterar jämfört med klämring som man ju får misshandla lite utom vanliga specarna skulle jag tänka mig.

Så de åt hållet du kallar Pipefix är vad jag främst tänker på här.
Jag testar med pipefix! Tack för alla tips! Spännande om det funkar☺️bifogar en bild på pipefix, ifall någon är intresserad
 
  • Två öppnade pipefix kopplingsdelar och tillhörande packningar på ett vitt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
C chali405 skrev:
Jag testar med pipefix! Tack för alla tips! Spännande om det funkar☺️bifogar en bild på pipefix, ifall någon är intresserad
Väljer du den får du då som sagt se till att änden du drar den mot inte är av typen avsedd för klämring utan en som är plan och inte vass.

Om du ser på MMA halvkopplingar är de inte känsliga för hur änden är gjord men de greppar inte så lätt som den du visar. Det är ett alternativ om du inte lyckas med Pipefix.
 
  • Gilla
chali405
  • Laddar…
För er som råkar läsa detta i framtiden.
Har nu testat och pipefix funkar!
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.